مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلی

خرید خط مونتاژ چینی 3 میلیون یورویی توسط سیتروئن برای موتورهای جدید سایپا!

سایپا همراه با سیتروئن، برنامه داشت تا پس از مونتاژ تیراژ مشخصی از سیتروئن C3 با موتور 1.6 توربوشارژ، نسخه ارزان‌تر آن را با موتور EC5 تولید کند. البته همراه با C3 مجهز به موتور EC5، قرار بود تا سیتروئن الیزه هم با همین موتور در کنار باقی محصولات این برند در کارخانه سایپا سیتروئن مونتاژ شود.

متاسفانه این قرارها باتوجه به بدعهدی آمریکا و خروج آن از برجام، از طرف سیتروئن ملغی شد. همانطور که مستحضرید، این روزها بسیاری از مدیران سایپا صحبت از موتور ME16 جدید می‌کنند. این موتور که به گفته خودشان اولین موتور اختصاصی 16 سوپاپه سایپاست، قرار است از بهمن‌ماه سال جاری تولید انبوه آن آغاز شود! براساس برخی شنیده‌ها، گویا موتور ME16 به نوعی نسخه‌ای از خانواده موتور TU5 بوده که از طرف سیتروئن به سایپا واگذار شده است.

سری موتور TU5 در حال تست در مگاموتور سایپا با نام Me16

اما جدا از موتور ME16 سایپا، چندی پیش بود که طی قراردادی اعلام شد تا ایران خودرو قصد دارد تعداد 10 هزار دستگاه از موتور TU5 پلاس و گیربکس 6 سرعته DAE چین را به سایپا واگذار نماید. باتوجه به برخی شایعات، فعلا خبری از تحویل این موتور و گیربکس به سایپا نبوده و به نظر می‌رسد که احتمالا ایران خودرو تنها قطعات ناقص موتور ME16 را تامین کند!

خبر منتشر شده در رابطه با عرضه موتور TU5 پلاس به سایپا در حالی منتشر شد که خود ایران خودرو امروزه باتوجه به استفاده اکثر محصولات این شرکت از موتورهای TU5 و TU5 پلاس، نیاز بیشتری به این پیشرانه‌ها داشته و فروختن خارج از سازمانی آن، عقلانی به نظر نمی‌رسد. پس همین که ایران خودرو و زیرمجموعه‌های آن بتوانند نواقص موتور سایپا را تامین کنند، عاقلانه به نظر می‌رسد…

اما همانطور که گفته شد، موتور ME16 به نوعی میوه ناقص همکاری سایپا و سیتروئن بود. باتوجه به سهامدار بودن سیتروئن از کارخانه سایپا سیتروئن، پس می‌شد پیش‌بینی کرد که این برند فرانسوی، سایت تولیدی مذکور را بیشتر تجهیز کند!

باتوجه به اسنادی که نزد پایگاه خبری چرخان محفوظ بوده و تاکنون نیز در رسانه‌ای خبر آن منتشر نشده است؛ می‌توان فهمید که در اواسط سال 97، خط مونتاژ موتور EC5 از یک شرکت چینی به نام هاوسن (HAOSEN) با قیمتی در حدود 3 میلیون یورو برای نصب آن در کارخانه بن رو خریداری شده است! البته 3 میلیون یورو صرفا قیمت قطعات و ربات‌های خط بوده و هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های واردات و… به آن افزوده نشده است! البته نحوه محاسبه و پرداخت آن نیز برای ما مشخص نیست؛ همچنین اعلام نشده که باتوجه به سهامدار بودن 50 درصدی هردو برند سایپا و سیتروئن، هرکدام چه درصدی از قیمت کل خط مونتاژ موتور EC5 را واریز کرده‌اند!

خط مونتاژ هاوسن HAOSEN برای موتور EC5 سایپا سیتروئن

 

باتوجه به نبود اطلاعات بیشتر، نمی‌توان نسبت به خرید این خط مونتاژ 3 میلیون یورویی و ورود آن به کشور آن هم در بازه زمانی آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا، پیش داوری کرد.

شاید برایتان جای سوال باشد که چرا سیتروئن یک شرکت چینی (豪森发动机) را برای خرید انتخاب کرده است؟!

با نگاهی به سوابق هاوسن، می‌توان فهمید که گروه سابق PSA مشارکت‌هایی با هاوسن در کارخانجات چینی داشته است. با شناختی که پژو و سیتروئن از هاوسن داشته‌اند، پس طبیعیست که برای بازاری چون ایران و چه بسا برخی کشورهای دیگر که سطح بازاریابی یکسانی برایشان در نظر گرفته شده، از یک سازنده استفاده کنند.

هاوسن (HAOSEN)

چندی پیش بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، از مدرن بودن خط تولید و مونتاژ موتور جدید این گروه خبر داده و بیان نمود که از بهمن‌ماه سال جاری، کار رسمی این خط آغاز خواهد شد. قرار است تا موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی در ابتدا (1402) به گیربکس های 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک متصل شود. سپس، احتمالا از سال 1403 شاهد افزوده شدن گیربکس‌های 6 سرعته دستی و 6 سرعته AMT خواهیم بود.

شاهین پلاس، آریا پلاس، محصول نهایی پروژه های P90، M44 و… از جمله خودروهایی خواهند بود که به موتور Me16 مجهز خواهند شد…

雪铁龙

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. از سال ۹۷ خط رو راه انداختن، تازه بعد از ۵ سال تازه می خوان تولیدو شروع کنن!!!!!؟ چه قدر سریع بابا یکم یواش تر داری از سیتروئن هم جلو میزنی!!

  2. یاابلفضل!!!!!!!۳میلیون یورو؟!!؟!؟!؟!؟!خب یه شرکت میخریدین بهتر بود

  3. پولش را از مردم بیچاره که با خون دل پول جمع کردن می گیرند و ،ککشان هم نمی گزد ، برای اینها فرقی نمی کند .

  4. پس باید مگاموتور که بعد 50 سال هنوز در برابر یه کمپانی نوظهور و بی ریشه چینی بنام هاوسن حرفی برای گفتن نداره تعطیل و کارخونش تو جاده مخصوص کرج بشود پارک لااقل اونطوری یه فایده ای برای مردم خواهد داشت!

  5. به جای موتور مهندس مکانیک در طراحی موتور وارد کنید تا داخل کشور موتور طراحی شود و دست از موتورهای بی کیفیت چینی بردارید

  6. ای ملت بیچاره . پس بازم باید پشت TU5بشینیم . آقا متوجه نیستید که این موتور ۳۰ سالشه ؟! دست بردارید از این سیاه نمایی های به اصطلاح رونمایی هاییتون. آخه کدوم موتور جدید !!! خود پژو انگشت به دهان مونده از اینکه مگه میشه هنوزم ۴۰۵ تولید کرد ؟! هنوزم ۲۰۶ سوار شد ؟! هنوزم به اسم موتور جدید ، TU5 بست رو ماشین … خدایا مگه ما چه گناهی کردیم آخه

  7. ای ملت بیچاره . پس بازم باید پشت TU5بشینیم . آقا متوجه نیستید که این موتور ۳۰ سالشه ؟! دست بردارید از این سیاه نمایی های به اصطلاح رونمایی هاییتون. آخه کدوم موتور جدید !!! خود پژو انگشت به دهان مونده از اینکه مگه میشه هنوزم ۴۰۵ تولید کرد ؟! هنوزم ۲۰۶ سوار شد ؟! هنوزم به اسم موتور جدید ، TU5 بست رو ماشین … خدایا مگه ما چه گناهی کردیم آخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا