مکمل بنزین
اخبار روز خودروتحلیلیداخلی

میزان فروش شاهین در کارخانه، همچنان حدود 2 برابر تارا است؛ (آمار)

چندی پیش بود که به مقایسه آمار تولید و فروش چهار ماهه ابتدایی سال جاری دو خودرو سایپا شاهین G و ایران خودرو تارا پرداختیم. در آن زمان باتوجه به آمار فروش 3746 دستگاهی سری تارا و 7520 دستگاهی شاهین G، به این نتیجه رسیدیم که فروش شاهین حدود 2 برابر تارا است.

اما در این چند ماهی که گذشت، شاهد آن بودیم گروه صنعتی ایران خودرو همواره سخن از صادرات تارا به کشورهایی چون روسیه، ارمنستان، ونزوئلا و… زده است. ولی با این وجود، تیراژ تولید این خودرو به‌طور ویژه‌ای افزایش نیافته است؛ بطوریکه تیراژ تولید کراس‌ اوورهای هایما چین که بخش عمده قطعات آن از خارج از کشور تامین می‌‌شود، از تولید تارا بیشتر است! به نظر نمی‌رسد تا با این برنامه تولید، ایران خودرو بتواند تارا را به صورت گسترده‌ای صادر کند.

اما در جدیدترین اطلاعات، سایت کدال میزان فعالیت خودروسازان را از ابتدای امسال تا 31 شهریورماه منتشر کرد. در این مدت، میزان تولید خودرو شاهین 13 هزار 182 دستگاه بوده و فروش آن نیز 12 هزار و 733 دستگاه اعلام شده است. همچنین در خودرو تارا ایران خودرو که در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود، شاهد آمار تولید 6 هزار و 537 دستگاهی و فروش 6 هزار و 379 دستگاهی هستیم. پس با این وجود، همچنان میزان تولید و فروش شاهین حدود 2 برابر تارا است!

میزان فروش شاهین ‌و تارا

برخلاف باور عامیانه و باتوجه به آمار اعلامی، میزان فروش سایپا شاهین همچنان حدود 2 برابر فروش ایکو تارا است!

هردو خودرو تارا و شاهین، در بدو ورود به بازار دچار ایراداتی شدند که گویا با برنامه ریزی و اقدامات جدید، بسیاری از ایرادهای خودروهای مذکور در حال رفع شدن است. البته ذکر این نکته مهم است که حتی خودروهایی که قبلتر از تارا و شاهین وارد بازار شده بودند، همچنان از مشکلاتی رنج می‌برند!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. این مقایسه اشتباه است
    باید با نسبت گیری تولید و فروش دو خودرو (به صورن مجزا از هم) و مقایسه آن نسبت ها بگیویید چند برابر فروش داشته

  2. محصولات ایران خودرو یه قرون نمی ارزه.همین تارا چند وقته پیش چپونده بود به سمند.کل جلوی تارا رفته بود.ایمن هم نیست.
    کنترل پایداری چه ارزشی داره وقتی تصادف میکنی کل ماشین مجلات میشه؟!
    نخرید آقا نخرید تا درست کنن

  3. چند وقت پیش یکی از دوستان این پیامو فرستاده بود:
    سلام،بنده چند ماه پیش خودرو شاهین صفر رو فروختم تارا اتومات گرفتم به این خیال که مشکلی نداره.تا الان تقه زدن دنده از پارک به عقب، نشتی آب کولر سمت شاگرد، عملکرد بد سنسور باران و نور که کلا خراب، تعویض دسته سیم موتور، سفتی فرمان بعد از داغ شدن قسمت الکتریکی فرمان برقی، تعویض تسمه سفت کن، تعویض سوئیچ پدال ترمز مربوط به خودروهای اتومات، نشتی روغن از کارتر این ایرادات تو ۱۰۰۰ کیلومتر برای تارا اتوماتیک ایجاد شده فقط خواستم بگم خودروهای ایرانی همشون آشغال هستند بازم گلی به جمال شاهین، بنده به اون کسی که خودرو شاهین بنده رو خریده بود زنگ زدم ببینم عملکرد خودرو چطور بوده که کلی تعریف کرد و ۷۰۰۰ تا هم کار کرده بود و فقط تعویض روغن انجام داده بود ایشون خودرو قبلیش ۲۰۷ بود که می‌گفت از ۲۰۷ خیلی بهتره

  4. شاهین مطلقا با کیفیت تر از تارا هست و قیمت مناسبی داره نسبت به بقیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا