مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

نگاهی به مزیت‌های راه‌اندازی نمایندگی‌های مشترک ایران‌خودرو و سایپا

حدود دو ماه پیش خبر راه‌اندازی نمایندگی‌های مشترک ایران‌خودرو و سایپا منتشر شد و چند روز پیش هم اولین نمایندگی مشترک این دو شرکت افتتاح شد. ادغام نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، مزیت‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریع‌تر برای مشتریان و همچنین افزایش بهره‌وری ظرفیت‌ها و امکانات دو خودروساز اشاره کرد. به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اتحاد استراتژیک بین این شرکت و گروه صنعتی ایران‌خودرو و استفاده از تمام منابع دو طرف با هدف افزایش رضایت‌مندی مشتریان است.

طبق توافق دو شرکت، به‌منظور کاهش هزینه‌های سربار تعمیرگاه چندین مرکز ارائه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و سایپا ادغام خواهند شد. این‌گونه اتحادها در تمام دنیا و بین خودروسازان مطرح برای استفاده بهینه از منابع یکدیگر مرسوم است و اتحاد در حوزه خدمات پس از فروش، علاوه بر کاهش هزینه‌های سربار باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد زیرا دسترسی مردم به تعمیرگاه‌ها در صورت نیاز افزایش یافته و امکانات دو برابری برای مشتریان ایجاد خواهد شد. اتحاد استراتژیک این دو شرکت بزرگ خودروسازی در دو موضوع بسیار تأثیرگذار است. اول هزینه‌های مشتری در حوزه خدمات پس از فروش کم خواهد شد و دوم اینکه هزینه‌های خودروسازی در زنجیره تأمین کاهش خواهد یافت و درنتیجه باعث افزایش رضایت مشتری خواهد شد.

اولین مرکز مشترک ارائه خدمات پس از فروش محصولات سایپا و ایران‌خودرو در نمایندگی مرکزی شماره 2 سایپا واقع در سه‌راه آذری ابتدای خیابان قزوین با 16 هزار مترمربع وسعت و 14 هزار متر فضای مسقف آغاز به کار کرد و در فاز اول هزار و 300 مترمربع در بخش تعمیرات و 850 مترمربع برای انبار قطعات و پذیرش برای محصولات شرکت ایران‌خودرو تخصیص داده شد که شامل 22 ایستگاه کاری است. این نمایندگی مشترک به دلیل ایجاد دسترسی بهتر برای مشتریان و به‌صورت کاملاً تفکیک‌شده و با ورودی‌های مجزا برای محصولات دو شرکت آماده‌سازی شده است و بر همین اساس در آینده‌ای نزدیک مراکز دیگر مشترک دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو افتتاح و آغاز به کار خواهند کرد.

اما اتحاد ایران‌خودرو و سایپا صرفاً به نمایندگی‌های مشترک محدود نمی‌شود و بعد از ده‌ها سال رقابت منفی و هدر رفت منابع، اتحاد این دو شرکت شرایط را برای توسعه و ارائه خدمات بهتر در تمام حوزه‌های تولید و خدمات پس از فروش فراهم خواهد کرد. یکی از این موارد، استفاده مشترک از ناوگان امدادی دو خودروساز است که در آینده نزدیک برای تکمیل زنجیره خدمات پس از فروش، اجرا می‌شود. علاوه بر این، اتحاد ایران‌خودرو و سایپا در بخش حمل‌ونقل محصولات دو شرکت هم تأثیر خواهد داشت. اولین دستاورد استفاده از ظرفیت‌های لجستیک برای حمل مشترک خودروها ارائه خدمات مناسب فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتریان است و با ادغام لجستیک سایپا و ایران‌خودرو، شاهد ارائه خدمات بهتر و استفاده از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود.

با توجه به توانمندی ایسیکو (متولی حمل‌ونقل و لجستیک گروه صنعتی ایران‌خودرو)، این شرکت به‌عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شد تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینه‌ها به‌صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامه‌ریزی و اجرا شود. چند روز پیش، ایسیکو برای نخستین بار محصولات ایران‌خودرو و سایپا را به‌صورت مشترک از تهران به نمایندگی‌های مختلف سراسر کشور، حمل کرد. این طرح، مزایای متعددی مانند کاهش هزینه‌های حمل، افزایش سرعت تحویل و استفاده بهینه از ظرفیت‌های خالی ناوگان لجستیک را در بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا