مکمل بنزین
گوناگونخبر

ابر‌خودروی ساخت افغانستان به جاده‌ها می‌رود

خبر کوتاه بود و عجیب. ابر خودروی ساخت افغانستان به جاده‌ها می‌رود. این مطلبی بود که اخیرا منتشر شد و تعجب خیلیها را بر‌انگیخت.

این خودروی اسپورت که Mada 9 نام دارد هنوز در رسانه‌های مختلف اجتماعی پر‌طرفدار است. محصولی که در ظاهرش از بوگاتی الهام گرفته شده است. جدیدترین فیلم‌های منتشر شده از این خودرو، نشان از آزمایش آن در یکی از خیابان‌ها می‌دهد. فیلمی که مادا ۹ را با ظاهری مشکی و سر‌شار از ظرافت شگفت‌آور در حال عبور از جاده‌ای پوشیده از برف نشان می‌دهد.

بر‌اساس اطلاعات منتشر شده، مادا ۹ یک نمونه اولیه از یک ابر‌خودرویی است که از ابتدا در مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ناواری افغانستان ساخته شده است. محصولی از زیر‌مجموعه وزارت فناوری‌اطلاعات و مرکز نوآوری افغانستان.

در‌حالی‌که جزئیات دقیق این خودرو هنوز مشخص نشده، اما تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که بدنه مادا ۹ از مواد کامپوزیتی سبک‌وزن ساخته شده است. موتور این خودرو در وسط، یعنی در پشت راننده قرار گرفته و چسبندگی چشمگیر آن در جاده‌های پوشیده از برف در فیلم‌های منتشر شده، حکایت از آن دارد که مادا ۹ دارای سیستم چهار‌چرخ متحرک است.

بر‌اساس اخبار منتشر شده، تیم طراحی این خودرو به‌مدت ۵ سال بر‌ای توسعه نمونه اولیه، تلاش می‌کرده و همین تیم قصد دارد تا با نهایی کردن این پروژه، آن‌را در قالب نهایی به نمایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کنند.

توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که مادا ۹ با در‌نظر‌گرفتن شرایط مکانی و آب‌و‌هوایی افغانشتان طراحی شده و همچنین قصد دارند قبل از تولید نهایی، آن‌را در شرایط مختلف و به‌شدت مورد آزمایش قرار دهند.

مادا ۹ یک پروژه بلند پروازانه است و اگر‌چه نه به‌شکل رسمی ولی به‌صورت عمومی معرفی شده، حتی در‌صورت شکست، یک نقطه عطف در تاریخ افغان‌ها است. به امید موفقیت هر‌چه بیشتر برای مردم این کشور.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا