مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبر

پیکان وانت یا باردو ایران خودرو در ترکیه و آذربایجان دیده شد

به تازگی تصاویری بدستمان رسیده که نشان می‌دهد وانت باردو ملقب به پیکان وانت در کشور ترکیه و آذربایجان (منطقه‌ای که طی عهدنامه گلستان از ایران جدا شد) در حال تردد با پلاک ملی‌شان دیده شده است.

براساس اطلاعات دریافتی، در سال‌هایی که ایران خودرو وانت باردو یا همان پیکان وانت را تولید می‌کرد، اقدام به صادرات آن به کشورهایی چون ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان نموده است. اینطور که مشخص است، نمونه موجود در ترکیه نسبت به آذربایجان قدیمی‌تر بوده و این نشان دهنده آن است که ایران خودرو در ابتدا این وانت را به ترکیه صادر کرده است.

پیکان وانت باردو در ترکیه

تولید وانت باردو تا سال 1391 ادامه داشت و به علت ناامن بودن، تولیدش متوقف شد. نسخه موجود در ترکیه هم مربوط به سال‌های قبل از 1391 شمسی است. در اوایل سال 92، با نصب ترمز ABS و ایجاد برخی تغییرات از جمله تغییر سپرها و… باز به خط تولید ایران خودرو بازگشت. باتوجه به سپر وانت باردو موجود در آذربایجان، می‌توان گفت که نسخه بعدی و جدیدتر به آنجا صادر شده است.

پیکان وانت در آذربایجان

پیکان وانت با دو پیشرانه به بازار عرضه شد. اولی مجهز به پیشرانه 1598 سی سی بود که توانایی تولید 78 الی 80 اسب بخار، قدرت و 135 نیوتن متر، گشتاور را داشت. دومی هم مجهز به پیشرانه 1696 سی سی بود که توانایی تولید 86 اسب بخار، قدرت و 140 نیوتن متر، گشتاور را داشت. موتور دومی، بعدها در آریسان هم نصب شد که تولید وانت آریسان هم باتوجه به معرفی وانت آریسان2، متوقف شد.

ایران خودرو در اواخر تولید باردو، ویژگی‌هایی مانند چراغ مه‌شکن عقب و به همراه رفلکتور عقب، چراغ راهنمای جانبی، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، ضربه‌گیر درب‌ها و همچنین دسته برف‌پاککن جدید را نیز به این خودرو اضافه کرد. تولید وانت باردو نهایتا تا سال 1393 ادامه داشت.

Türkiye’de İran arabaları

İran arabaları

Azərbaycanda İran avtomobilləri

İran maşınları

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا