مکمل بنزین
رپورتاژ

از کجا بفهمیم خودرو نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارد؟

تمامی قطعات خودرو از عمر مشخصی برخوردار هستند و بر اثر گذشت مدت زمان و براساس مسافت طی شده مشخص نیاز به تعویض خواهند داشت. صفحه و دیسک بخشی از گیربکس و کلاچ به حساب می‌آیند که غالباً در خودروهای دنده‌ای وجود دارند و وظیفه آن‌ها انتقال نیرو از کلاچ با کمک چرخ‌ دنده‌ها به موتور است.

اگر هنگام رانندگی با برخی از علائمی همچون خاموش نشدن خودرو، سنگینی کلاچ، استشمام بوی سوختگی، ایجاد لرزش خودرو یا لرزش کلاچ در هنگام شتاب‌گیری مواجه شده‌اید، هرچه سریع‌تر اقدام به تعویض این دو قطعه نمایید. البته در حالت کلی خودروهای سواری نیاز به تعویض دو قطعه بعد از طی مسافت 45 الی 60 هزار کیلومتر دارند؛ زیرا با طی این مسافت دیسک و صفحه کلاچ فرسوده و کهنه خواهند شد و در صورت عدم تعویض ممکن است آسیب‌های جدی به خودروی وارد شود.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ را تشخیص و آن را در سر موعد انجام دهید تا خودرو با مشکلات مختلف روبه‌رو نشود.

زمان تعویض دیسک و صفحه چند کیلومتر

اگر با وسایل نقلیه سر و کار دارید، باید بدانید که دیسک و صفحه کلاچ یکی از بخش‌های بسیار مهم در اجزای خودرو به شمار می‌روند. این دو قطعه تاثیر بسزایی بر عملکرد بهتر خودرو، عملکرد موتور و سایر قطعات خودرو می‌گذارند.

دیسک و صفحه کلاچ بعد از اتمام عمر نیاز به تعویض داشته که طول عمر آن به رانندگی و کیفیت آن‌ها بستگی دارد. تعویض دیسک و صفحه بهتر است برای رانندگان کامیون که زمان بسیاری را صرف رانندگی می‌کنند، در بین طی مسافت 100 الی 200 هزار کیلومتر صورت پذیرد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر زمان تعویض دیسک و صفحه، استفاده پی در پی از ترمز و کلاچ در ترافیک‌های برون شهری و درون شهری است. کارشناسان بر این باور هستند که تعویض صفحه و دیسک خودروهای سواری باید بعد از طی مسافت 45 الی 70 هزار کیلومتر انجام گیرد تا آسیب‌های جدی به خودروی وارد نشده و سبب بروز خطرات جدی نشود.

زمانی هم که می‌خواهید دیسک و صفحه جدید روی خودرو نصب کنید، حتما از مراکز معتبر ویگن کلاچ تهیه کنید و سعی کنید که اجناس باکیفیت بخرید. زیرا دیسک و صفحه یک قطعه مصرفی اما بادوام است که اگر کیفیت لازم را داشته باشد، به این زودی‌ها نیاز به تعویض پیدا نمی‌کند.

بنابراین بهتر است دیسک و صفحه ویگن کلاچ اورجینال را برای خودروهای خود خریداری کنید تا مجبور نباشید زود به زود با دردسر صاف شدن صفحه کلاچ و تعویض آن روبه‌رو شوید.

چگونه می ‌توان تشخیص داد که دیسک و صفحه خودرو شما نیاز به تعویض دارد؟

ترافیک بالا و نیاز به تعویض پی در پی دنده در معابر پرتردد باعث کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ و نیاز خودروی شما به تعویض این قطعات می‌شود. این قطعه پرکاربرد تاثیر بسزایی در انتقال نیرو از کلاچ به موتور خودرو با کمک چرخ دنده دارد. عدم توجه به انجام تعویض دیسک و همچنین صفحه کلاچ باعث رخ دادن آسیب‌ها و خطرات جدی برای شما در هنگام رانندگی می‌شود. چگونه می‌توان تشخیص داد که دیسک و صفحه نیاز به تعویض دارند؟ اگر این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده جای نگرانی نیست.

شما تنها با توجه به برخی از عوامل و علائم می‌توانید تشخیص دهید که خودروی شما نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارد یا خیر. در واقع زمانی که عمر این دو قطعه رو به اتمام است خودروی شما علائمی را از خود نمایان می‌سازد تا راننده متوجه زمان تعویض آن شود. این علائم مهم به شرح زیر هستند.

  • لرزش صفحه کلاچ: یکی از علائم مهم هنگام اتمام عمر دو قطعه پرکاربرد، لرزش کلاچ است. اگر هنگام شتاب‌گیری خودرو با این نشانه مواجه شده‌اید، به احتمال زیاد نیاز به تعویض هر دو قطعه خواهید داشت. لرزش صفحه کلاچ در مواقع بالا رفتن از سربالایی یا هنگام حمل بارهای سنگین نیز ممکن است رخ دهد.
  • نرم‌تر یا سفت‌تر شدن پدال کلاچ: یکی دیگر از نشانه‌هایی که هشداری برای شما به منظور تعویض دیسک و صفحه بوده، نرم یا سفت شدن پدال کلاچ است. معمولاً سفت شدن کلاچ به صورتی است که شما نیاز به صرف نیروی زیاد برای فشار دادن به کلاچ دارید. گاهی اوقات این رویداد کاملاً برعکس اتفاق می‌افتد و کلاچ بیش از حد نرم شده و با فشاری کم، حالت ارتجاعی کلاچ از بین می‌رود و این نشانه از بین رفتن فنر پدال است که می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت دیسک و صفحه وارد نماید. در نتیجه می‌بایست پس از مشاهده این علائم سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید.
  • دنده‌ها به سختی عوض می‌شوند: وظیفه کلاچ انتقال نیرو از طریق دنده‌ها به موتور و گیربکس است. در واقع اگر صفحه و دیسک کلاچ نیاز به تعویض داشته باشند، شما نمی‌توانید به‌ راحتی دنده‌ها را عوض کنید. در بیشتر مواقع برای این نشانه، از اصطلاح دنده درست جا نمی‌افتد نیز استفاده می‌شود.
  • خاموش نشدن خودرو: یکی از علائم بسیار مهم هنگام فرا رسیدن زمان تعویض قطعات مربوط به کلاچ، خاموش نشدن خودرو است. حتی اگر خودروی خود را در دنده 2 قرار داده‌اید و باز هم خاموش نشده، به احتمال زیاد زمان آن رسیده که به مکانیک مراجعه کرده و عمل تعویض دیسک و صفحه کلاچ را انجام دهید.
  • بوی سوختگی از صفحه کلاچ: اگر کلاچ، صفحه یا دیسک آن فرسوده و کهنه شده باشد، امکان استشمام بوی بد و مشابه سوختگی بسیار خواهد بود. اگر این بو را هنگام بالا رفتن از سربالایی استشمام کرده‌اید، برای برطرف ساختن آن می‌توانید در زمان‌های متداولی خودرو را متوقف کنید تا باعث خنکی کلاچ شود.

 

سخن پایانی

صفحه و دیسک دو قطعه پرکاربرد، پرمصرف و تاثیرگذار در کلاچ خودرو محسوب می‌شوند که عملکرد آن‌ها به صورت انتقال نیرو از کلاچ به موتور و گیربکس است.

از عوامل تاثیرگذار بر تعویض زودهنگام صفحه و دیسک خودرو، می‌توان به سبک رانندگی اشتباه، رانندگی طولانی مدت در ترافیک‌های شهری و تعویض نادرست دنده اشاره کرد. در حالت کلی تمامی خودروهای سواری پس از طی مسافتی نزدیک به 45 الی 60 هزار کیلومتری نیاز به تعویض دیسک و صفحه خواهند داشت؛

اما در ماشین‌های سنگین دیسک و صفحه پس از طی مسافت 100 هزار کیلومتری نیاز به تعویض قطعات پیدا می‌کنند. اگر به دنبال قطعات دیسک و صفحه با عمر طولانی و باکیفیت هستید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ویگن کلاچ مراجعه کنید.

 

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا