مکمل بنزین
گوناگونخبر

نتیجه یک بررسی: هوای گرم موجب افزایش آمار تصادفات می‌شود

برخی از محققان در ایالات متحده، چین، اسپانیا، فرانسه و ایران یافتند که در روزهایی که هوا به شدت گرم است، آمار تصادفات نیز افزایش پیدا می‌کند. این محققان طی دهه گذشته، تاثیر دما بر تصادفات را بررسی کردند و دریافتند که هوای گرم خطر تصادف‌های مرگبار را افزایش می‌دهد!

بسیاری از محققان اظهار داشتند که این آمار در آینده بدتر هم خواهد شد، چرا که در اثر تغییرات آب و هوایی، دمای زمین افزایش می‌یابد. قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می‌تواند بدن و مغز را مختل کند و موجب کم‌آبی، خواب‌آلودگی و اختلالات خلقی شود.

رونن لوینسون، محقق ارشد آزمایشگاه ملی لارنس برکلی درباره این تحقیق اینچنین گفته است که خودرو مانند یک گلخانه است؛ با افزایش گرما، نور خورشید وارد کابین می‌شود و سطوح را گرم می‌کند. بنابراین طبیعی است که افراد درون خودرو از گرمای زیاد کلافه شوند.

او در ادامه گفت که با انجام آزمایشی در سال 2011، دریافتند دمای یک خودروی مشکی‌رنگ پس از یک ساعت قرار داشتن در زیر نور خورشید صبحگاهی دور برابر می‌شود! حالا فکر کنید همین خودرو چهار ساعت دیگر هم در زیر نور قرار داشته باشد، دمای درون کابین حتی از دمای محیط هم بیشتر می‌شود.

بدن انسان نمی‌تواند برای مدت طولانی در معرض چنین گرمایی دوام بیاورد، پوست بدن دچار مشکل می‌شود و ممکن است افراد درون خودرو با کم‌آبی مواجه شوند. تمام این موارد نیز بر توانایی رانندگی تاثیر می‌گذارند.

گروهی از محققان در ایتالیا در مطالعه‌ای در سال 2014 دریافتند که رانندگانی که اتومبیل‌های خود را در پارکینگی بدون سایه پارک کرده بودند، در هنگام رانندگی، برای کنترل خودرو در مسیر مستقیم، شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی و واکنش سریع در جاده با مشکلاتی روبرو شدند.

در تحقیق دیگری که در سال 2021 انجام شد مشخص شد که ایالت آلاباما در تابستان‌های گرمش شاهد تصادف‌های بیشتری است؛ این در حالی است که در روزهای دیگر سال این آمار کاهش می‌یابد.

خوب است بدانید که در روزهای آفتابی، مردم انرژی بیشتری دارند، روحیه بالایی داشته و فعال‌ترند. همین امر موجب می‌شود که آنها به خیابان‌ها بیایند و در نتیجه حجم ترافیک افزایش می‌یابد و خطر تصادف بالا می‌رود.

کای ژانگ، دانشیار بهداشت عمومی در دانشگاه آلبانی و همکارانش مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد تصادفات مرگبار ناشی از گرما بین سال‌های 1990 تا 2019 در کشورهایی مانند هند، نیجریه و برزیل افزایش یافته‌اند. بحران آب و هوا به این کشورها ضربه سختی وارد کرده است.

برای غلبه با این اتفاقات می‌توانیم خودروهای خود را در پارکینگ‌ها پارک کنیم، درختان بیشتری بکاریم و یا سعی کنیم در روزهای خیلی گرم به خیابان‌ها نیاییم.

مطالعه‌ای در سال 2020 در اسلوونی نشان داد که دمای یک خودرو که در زیر درختی پارک شده بسیار کمتر از خودروی در زیر نور خورشید است. این استراتژی‌های ساده می‌توانند خطر تصادفات را کاهش داده و رانندگی ایمن‌تری را به ارمغان بیاورند. خوب است بدانید که برخی از داروها مانند داروهای روانپزشکی، دیورتیک‌ها، محرک‌ها و آنتی هیستامین و بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید و ام‌اس می‌توانند توانایی بدن را برای مدیریت گرما کاهش دهند. بنابراین سعی کنید که در روزهای گرم احتیاط بیشتری کنید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا