مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوآموزش

چیزهایی که باید در مورد فشار باد تایر موتورتان بدانید

اهمیت تنظیم بودن فشار باد تایرها چه در خودرو و چه در موتورسیکلت، اکنون بر همه آشکار است. فشار کم تایرها به معنای اصطکاک بیشتر لاستیک‌ها با زمین و درنتیجه آن سرعت کمتر و احساس آشفتگی در هنگام رانندگی را در پی دارد.

همچنین با تنظیم نبودن باد تایرها، شانس پنچر شدن آن‌ها می‌تواند در جاده‌های غیر مسطح و در اصطلاح آفرود، چند برابر شده و شمارا اذیت کند.

البته این را نیز باید دانست که بعضی از موتورسیکلت‌ها، حساسیت بیشتری به باد تایرهای خود نسبت به موتورهای دیگر دارند. این به چه معناست؟ یعنی ممکن است شما قبلاً موتورسیکلتی داشتید که فشار تایرهای آن را روی عدد خاصی تنظیم می‌کردید. حالا اگر موتور خود را تغییر داده و یا حتی شرایط آب‌وهوایی، به‌کلی تغییر کرده است، باید فشار باد تایرها را متناسب با نوع موتور و آب‌وهوای مربوطه، تنظیم کنید.

با چرخان باشید تا با نکات کلیدی در مورد فشار باد تایر موتورسیکلت‌ها، بیشتر آشنا شویم:

میزان فشار باد تایر موتور

فشار باد تایرها را به‌صورت منظم بررسی کنید

شاید این مورد اول، کمی پیش‌پاافتاده و البته بسیار سطحی به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد تا با این کار از خطرات احتمالی و یا حتی دردسرهای ریزودرشتی که ممکن است این لاستیک‌های موتور برایتان ایجاد کند، جلوگیری کنید. بهتر است که هفته‌ای دو بار، این کار را انجام داده و یا اگر قصد مسافرت‌های کوتاه و بلند را با موتورتان دارید، چند بار قبل از سفر، این کار حیاتی را انجام دهید.

فشار تایر موتورسیکلت

تایرهای سرد را نیز بررسی کنید

چرا در هنگام شب و یا صبح زود باید این کار را انجام داد؟ زیرا گرما، فشار باد داخل تایرها را افزایش داده و اگر شما فشار آن‌ها را هنگامی‌که داغ هستند بررسی کنید، عدد چندان درستی را به شما نشان نخواهند داد. اکثر تولیدکنندگان تایر، عدد توصیه‌شده برای تایرهای سرد را برای شما گفته‌اند. پس بهتر است با همان عدد توصیه‌شده، عدد روی فشارسنج را تنظیم کنید. البته یک‌راه غیرعلمی برای تشخیص تایر سرد این است که دستتان را روی لاستیک گذاشته و ببینید که حس گرما می‌کنید یا خیر؟ اگر پاسخ خیر بود می‌توان به عدد روی فشارسنج اعتماد کرد.

فشار باد تایر موتور

از وسایل فشارسنج مناسب و استاندارد استفاده کنید

بهتر است به‌جای اینکه از چندین فشارسنج در هر بار استفاده کنید، از یک فشارسنج خوب و قابل‌اعتماد استفاده کرده تا فشارسنج‌های مختلف که ممکن است خطاهای متفاوتی داشته باشند، شمارا به‌اشتباه نیندازند. شاید هم اگر بیشتر از یک فشارسنج دارید، می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر کالیبره کرده و برای مثال روی یکی از آن‌ها میزان عددی را که کمتر یا بیشتر از آن‌یکی نشان می‌دهد بنویسید.

فشار باد لاستیک موتور

تایرهای خیلی صاف و بدون آج

یک تایر خیلی صاف می‌تواند در رانندگی شما اثر گذاشته و باعث شود که فکر کنید جایی از موتورسیکلتتان دچار مشکل شده است. تایر صاف به دلیل از دست دادن و یا کاهش سطح آج‌ها، می‌تواند رانندگی ناخوشایندی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس بهتر است برای جلوگیری از یک دردسر، یا این لاستیک را عوض کرده و یا همیشه میزان فشار باد داخل آن را طوری تنظیم کنید که احتمال آسیب‌دیدگی‌اش، بسیار کمتر شود.

نکته مهم:

فشار باد لاستیک موتور سیکلت‌‌ها بر اساس مدل موتوسیکلت، سایز لاستیک، نوع لاستیک، نوع جاده، تک سرنشین بودن یا دو سرنشین بودن متفاوت است. بنابر این نمیتوان برای همه موتورسیکلت‌ها نسخه واحدی را عنوان کرد.

بهترین کار برای تنظیم فشار باد لاستیک موتور، مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت یا شرکت سازنده است.

 

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. سلام
    مطلب کوتاه و بدون استفاده و برای باد کردن لاستیک بدون راهنما ، حماقت و وقت کشی

  2. اصلن بدرد نمیخورد
    شما نوشتی مقدار تنظیم باد لاستیک موتور ولی همچین چیزی ننوشته
    فقط وقت مردم رو تلف میکنی

  3. سلام من موتورم صفر هست خیلی رفتم ولی رنگم تاب برداشته دلیلش چیه دوستان ؟؟

  4. سلام من موتورم صفر هست خیلی نرفتم ولی رنگم تاب برداشته دلیلش چیه دوستان ؟؟

    1. دوبار این پیام رو گزاشتی ولی آخرش نتونستی منظورتو درست و حسابی بگی.داداش رنگ که تاب بر نمیداره او رینگه که تاب بر میداره

  5. حتما به نمایندگی و موضوع رو بررسی کنید و، تا گارانتی دارین

  6. عدد اصلی را نگفته اید…میزان فشار ؟…..اینقدر وقت مردم را نگیرید

  7. فقط وقتم هدر دادم یک کلمه در مورد میزان باد در لاستیک نگفتید اشغال …

  8. سلام،اگه لاستیکتتون استاندارد باشه میزان باد روش حک شده… میزان باد لاستیک معمولی موتور ۱۲۵ ، لاستیک جلو ۳۲psi و لاستیک عقب ۴۰psi

  9. اصلا راهنمایی خوبی نکردید لطفا بگید فشاربادچنددرجه باشد

  10. میزان با لاستیک داخل اون کاتالوگ زده شما سواد ندارید دقت کنین می‌بینید نوشته عقب36جلو33 دقت کنید

  11. بابا ما یه عدد خواستیم
    اون چیزایی که فرمودید درست ولی ما عدد رو میخواستیم.
    داداش های موتور سوارم لاستیک موتورتون اگر استاندارد باشن روشون زده چندپی اس آی

    1. اون عدد، حداکثر میزان فشاری هست که اون تایر میتونه تحمل کنه…

  12. سلام.باد لاستیک موتور اصولا باید توی جاده چنتا باشه!؟ چون موتور من توی سرعت ۱۰۰ ب بالا کلا میلرزه. البته بادش ۳۰ هست.تازع کردمش ۲۰تا.میخام ببینم هنوز باید کمترش کنم؟!

  13. دوستان عزیز میزان فشار باد تایر ها به دلیل تنوع تایر،میزان بار و وزن روی آن و دما و دلایل بیشمار ، کاملا نسبی بوده و بهترین راه رسیدن به عدد مناسب، انجام آزمون و خطاست: اگر باد تایرهاتون بیش از حد زیاد باشه، کوبش و احتمال سر خوردن در زمانی که موتور رو در پیچ ها خم میکنید یا زمانی که ترمز عقب رو شدید میگیرید بیشتر میشه. اما اگر بیش از حد کم باشه، هنگام مانور دادن احساس میکنید موتور گیج هست و اینکه شتاب و قدرت موتور کمتر میشه، انگار که توی ماسه دارید رانندگی میکنید… انقدر میزان باد رو تغییر بدید تا به عدد مناسب در شرایط مورد نظرتون برسید. زمان مناسب هم برای تنظیم باد، در شرایط غالب استفاده از موتور هست و این تفکر که تایر باید سرد باشه و… در عمل زیاد کاربرد نداره.

    1. واقعیت اینه برای هر لاستیکی و موتوری متفاوت است،مثلا موتور برقی کی وی با لاستیک3.00/10 روی تایر ایران یاسا نوشته حداکثر تحمل 150کیلو وزن ،وحداکثر فشار 250kpa یا 36psi رو داره،لاستیک بنلی ویسته هم با لاستیک متفاوت باز همین حدود رو داره ،
      میزان معقول در کل ،32جلو ،34 عقب تک سرنشین در فصل سرد می‌باشد ولی باز به مشخصات روی لاستیک توجه کنید و هرگز بالای 36نروید

  14. واقعیت اینه برای هر لاستیکی و موتوری متفاوت است،مثلا موتور برقی کی وی با لاستیک3.00/10 روی تایر ایران یاسا نوشته حداکثر تحمل 150کیلو وزن ،وحداکثر فشار 250kpa یا 36psi رو داره،لاستیک بنلی ویسته هم با لاستیک متفاوت باز همین حدود رو داره ،
    میزان معقول در کل ،32جلو ،34 عقب تک سرنشین در فصل سرد می‌باشد ولی باز به مشخصات روی لاستیک توجه کنید و هرگز بالای 36نروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا