مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات کیا K5 یا اپتیما کوشا خودرو

کیا اپتیما یکی از محصولات محبوب و خوش‌نام کیا در بازار کشورمان محسوب می‌شود که در چند نسل در ایران حضور داشت و هنوز هم در نمونه‌های کارکرد محبوبیت بالایی دارد. حال در دور جدید واردات خودرو، کوشا خودرو قصد عرضه جدیدترین نسل کیا اپتیما را دارد که البته حالا به کیا K5 تغییر نام داده است را در ادامه با ویژگی‌ها و مشخصات این سدان کره‌ای آشنا خواهیم شد.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

معرفی کلی کیا K5 / اپتیما

اپتیما سدان میان سایز کیا است که پیشینه آن به سال 2000 بازمی‌گردد. البته نسل اول این خودرو در اصل نسخه ری‌بج شده (تغییر برند داده شده) از نسل چهارم هیوندای سوناتا بود و در نسل دوم بود که اپتیما هویت خاص خود را پیدا کرد. این نسل در سال 2005 معرفی شد و نسخه فیس‌لیفت آن که در سال 2008 رونمایی شد به بازار کشورمان هم راه پیدا کرد. در ایران نسل‌های سوم و چهارم را هم دیدیم و حالا نوبت به جدیدترین نسل اپتیما یعنی نسل پنجم رسیده که قرار است به‌زودی راهی بازار کشورمان شود. این خودرو در نسل‌های قبلی هم در برخی بازارها مثل کره جنوبی با نام کیا K5 عرضه می‌شد اما در نسل پنجم کیا تصمیم گرفته آن را در سراسر جهان با نام K5 عرضه کند و بدین ترتیب نام اپتیما را کنار گذاشته است. این نسل اواخر سال 2019 معرفی شد و به‌تازگی مورد فیس‌لیفت قرار گرفته است اما در ایران فعلاً همان نسخه پیش از فیس‌لیفت را خواهیم دید.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

طراحی بیرونی کیا K5 / اپتیما

طراحی بیرونی کیا K5 دنباله‌روی دو نسل قبلی اپتیما است و با نگاهی کلی به خودرو می‌توان ارتباط با نسل‌های سوم و چهارم را احساس کرد. بااین‌حال، KIA K5 جدید با چراغ‌های جلوی باریک با دی‌لایت‌هایی به سبک ضربان قلب چراغ‌های سراسری عقب، نمای تهاجمی‌تر و هیجان‌انگیزتری پیدا کرده است. دماغه این خودرو تحت سلطه نسخه جدیدی از طرحی است که کیا آن را «چهره ببر» می‌نامد. این طرح شامل جلوپنجره عریض و نازکی می‌شود که تا چراغ‌های جلو کشیده شده است. همچنین هرچند این یک سدان سنتی است اما در اطراف شیشه عقب آن تریم مشکی براق کار شده تا نمایی فست‌بک مانند ایجاد شود.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

داخل کیا K5 / اپتیما

KIA K5 در داخل هم فضای مدرنی جذابی دارد هرچند که خبری از صفحه آمپر دیجیتالی نیست و نمایشگر 8 اینچی لمسی هم طبق استانداردهای امروزی کوچک به نظر می‌رسد. بااین‌حال، به سبک خودروهایی که نمایشگرهای متصل به هم دارند، در K5 صفحه‌نمایش مرکزی به قابل صفحه آمپر متصل شده است. در اینجا همچنین شاهد تکنولوژی‌های جدیدی مثل اپل کارپلی و اندروید اتو هستیم. در نسل پنجم این سدان کره‌ای، همچنین متریال عایق صدا هم بهبود یافته که در کنار شیشه جلوی آکوستیک موجب سکوت بیشتر کابین می‌شود.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

امکانات و تجهیزات KIA K5 / اپتیما

لیست امکانات کیا K5 وارداتی کوشا خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرمان برقی
  • کنترل پایداری
  • کروز کنترل
  • کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • دو ایربگ
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم تهویه دستی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • رینگ 17 اینچی آلومینیومی
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • نمایشگر لمسی 8 اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی

این نشان می‌دهد که مثل اکثر خودروهای وارداتی کره‌ای و ژاپنی جدید، K5 هم سطح تجهیزات پایینی دارد.

پیشرانه KIA K5 / اپتیما

کیا K5 وارداتی کوشا خودرو از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 150 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این سدان کره‌ای در هر صد کیلومتر 6.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند و ظرفیت باک آن 60 لیتر است. KIA K5 یا اپتیما 4,905 میلی‌متر طول، 1,865 میلی‌متر عرض و 1,445 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,850 میلی‌متر است. ظرفیت صندوق بار این خودرو 453 لیتر است و حدود 1450 کیلوگرم وزن دارد.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت K5 در بازار ایران مشخص نشده است اما قیمت پایه این خودرو در بازار امارات با موتور 2 لیتری از 76 هزار درهم معادل حدود یک میلیارد تومان آغاز می‌شود که با وجود تعرفه‌ها و سایر هزینه‌ها، در ایران باید انتظار قیمتی فراتر از 2.5 میلیارد تومان را داشته باشیم.

کیا K5 یا کیا اپتیما کوشا خودرو kia k5

مشخصات فنی کیا K5 / اپتیما

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 196 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت 6.3 لیتر
ظرفیت باک 60 لیتر
حجم صندوق بار 453 لیتر
طول 4,905 میلی‌متر
عرض 1,865 میلی‌متر
ارتفاع 1,445 میلی‌متر
فاصله محوری 2,850 میلی‌متر
وزن 1450 کیلوگرم

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ما یه اپتیما ۲۰۱۵ رو ۵ سال داشتیم و یه موضوع خیلی مهم که من خیلی کم دیدم بهش توجه شده لاستیک های این ماشین هست ارتفاع زمین تا کف ماشین خیلی کمه به حدی که از یسری از دست انداز ها رد نمیشه اپتیما فاق کوتاه هست و خیلی ها فکر میکنن چون فاق کوتاه هست مشکلاتی مثل وزن و خرابی جاده ها دیگه بهش غلبه نمیکنه ولی این کاملا غلطه ما هر چرخ حداقل یه بار به خاطر اینکه تو سرعت بالا تو چاله افتادیم اسیب دید و رینگش شکست و اینو حتما در نظر داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا