مکمل بنزین
رپورتاژ

آیا واردات خودرو با ارز دیجیتال قانونی است؟

واردات خودرو و ارز دیجیتال هر دو مباحث پر مخاطره و چالش بر انگیز در ایران هستند. در مرداد 1402 از طرف مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام شد که تنها واردات خودروهای اقتصادی در محدوده قیمت 10 هزار یورو امکان پذیر است و از آن زمان این امر دستخوش تغییرات زیادی بوده است.

این بحثی است که چندین سال است در ایران در حال نقد و بررسی است و در حال حاضر به نتایجی نیز رسیده است. از طرفی، در حال حاضر معامله رمز ارزها و خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران رسمی و قانونی نیست.

اما هیچ قانونی که آنها را غیرقانونی جلوه دهد نیز وجود ندارد. حال اگر هر دوی این موارد، در این بحث که آیا واردات خودرو با ارز دیجیتال قانونی است یا خیر، قرار بگیرند، مسئله ای بسیار مهم پیش می آید که ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. در واقع می خواهیم بررسی کنیم که آیا با ارز دیجیتال امکان واردات خودرو وجود دارد یا خیر؟

آیا شرایط قانونی برای واردات خودرو با ارز دیجیتال وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد، در این چند سال، بخصوص چند ماه اخیر امکان واردات خودرو، همچنین خودروهای دست دوم بسیار مورد توجه مسئولین قرار گرفته و البته اخباری با تناقض های فراوان منتشر شده است. اما به دلیل اینکه این کار از خارج از کشور انجام می شود باید شرایط مختلف را بر اساس موارد مهم بررسی کرد.

یکی از آنها که بسیار بر سر زبان ها افتاده این است که آیا امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال نیز وجود دارد یا خیر. خرید و فروش در بازارهای مالی با کمک گرفتن از کیف پول های الکترونیکی انجام می شود به عنوان مثال شارژ کیف پول تاپ چنج یکی از آن راه ها می باشد. در برخی موارد اعلام شده که می توان با کارت ملی نیز خودرو وارد کرد.

در واقع در زمانی اعلام شد که افراد حقیقی بدون اینکه کارت بازرگانی داشته باشند و صرفاً فقط با کارت ملی می توانند خودروی خود را وارد کنند. اما بعدها اعلام شد که این مورد تغییراتی داشته است که واردات با ارز شخصی امکان پذیر نیست. بنابراین با ارز دیجیتال شخصی هم منتفی است و نمی توانید با ارز دیجیتال شخصی خودرو وارد کنید.

در ادامه باید اشاره کنیم یکی از راه حل های پیشنهادی این است که شما برای واردات در ابتدا باید ثبت سفارش تخصیص ارز انجام دهید. در این بین در آیین نامه واردات خودروهای کارکرده آمده است که منابع ارزی مورد نیاز، از محل صادرات، دارایی سرمایه گذاری خارجی و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می شود. در این بند اشاره ای به ارز دیجیتال نشده است و مشخصاً تعیین نشده که منظور از رمز دارایی سرمایه گذاری خارجی چیست. بهرحال آنچه مشخص آن است که این ارز توسط شما تهیه نمی گردد.

از طرف دیگر اعلام شده که با اسقاط خودروهای فرسوده این کار انجام می شود. همه این اخبار نیز در لحظه نقض یا تایید می شوند. در واقع اعتباری در حال حاضر به آنها نیست. اما چنانچه همچنان تاکید بر واردات خودرو با ارز دیجیتال دارید و می خواهید بدانید که در صورت امکان پذیر شدن این امر چه باید بکنید در ادامه با ما همراه باشید.

اگر واردات خودرو با ارز دیجیتال امکان پذیر شود، چه مواردی را باید مد نظر قرار دهیم؟

در مرحله اول توجه ویژه به قوانین و آیین نامه های مصوب داخلی که جهت میزان ارز، نوع ارز، نحوه تهیه ارز دیجیتال مذکور می باشد، داشته باشید:

صرافی های معتبر و محل های مورد تایید را بشناسید و با آنها کار کنید تا در صورت لزوم و در زمان معین برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال بدانید به کجا باید مراجعه کنید. topchange app یکی از برنامه هایی است که در این زمینه می تواند کمک کند. به نوسانات بازار در زمانی که رمز ارزهایی به جز استیبل کوین هایی مثل تتر دارید، توجه خاصی داشته باشید.

یک توجه ویژه و خاص به کشوری که می خواهید خودرو را از آن بخرید داشته باشید و قوانین مربوط به ارز دیجیتال آن کشور را در نظر بگیرید و بررسی کنید. شرایط فروشنده نیز از جمله مواردی است که باید به صورت دقیق بررسی شود. در این بین نحوه جا به جایی ارز دیجیتال و در نظر گرفتن نوع ارز دیجیتال نیز خیلی مهم است. توجه به یکی بودن شبکه های مبدا و مقصد در زمان انتقال از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

آیا خرید خودرو با ارز دیجیتال مزیت یا معایبی دارد؟

یکی از مهمترین نکته هایی که در این بخش باید به آن اشاره کرد، تحریم های بانکی در ایران است که امکان جا به جایی های وجه بین المللی به شکل الکترونیکی برای ما فراهم نیست. اما باید بدانید که ارز دیجیتال به ویژه تتر که ارزشی معادل دلار آمریکا دارد در این زمینه به کمک ایرانیان خواهد آمد.

جالب است بدانید به تعبیری اعلام ده از ارزهای دیجتال برای خریدهای کوچک می توان استفاده کرد و در تجارت های بزرگ نظیر خودرهای کیا، هیوندا، تویوتا و … مورد استفاده قرار نمی گیرد. البته رویترز در گزارشی گفته است که ایران برای دور زدن تحریم ها از بیت کوین استفاده می کند که چیزی حدود یک میلیارد دلار در سال است.

مزایای کار با ارز دیجیتال

از جمله مزایای این مورد می توان به امکان خرید خودرو، نگهداری راحت و انتقال به صورت بین المللی وجود خواهد داشت. ارز دیجیتال امکان جا به جایی امن و آسان مبالغ بزرگ را فراهم می آورد و در بیشتر کشورها مورد قبول واقع شده است. حریم خصوصی افراد نیز در این زمینه به خوبی حفظ می شود.

معایب کار با ارز دیجیتال

از جمله معایب احتمالی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

در انتقال ارز دیجیتال، امکان انتقال به آدرس اشتباه وجود دارد و از آن بدتر اینکه ممکن است دیگر دسترسی به آن آدرس اشتباه نداشته باشید. برای انجام اینکار نیاز به دانش کامپیوتری دارید. احتمال رخ دادن کلاهبرداری یا هک نیز وجود دارد که این آخری ممکن است به دلیل عدم رعایت موارد امنیتی بوجود آید. آنچه مشخص است هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا