مکمل بنزین
گوناگونخبر

تلاش خودروسازان برای ساخت خودرو از مواد بازیافتی

در سرتاسر جهان، تعداد علاقه‌مندان و دوستداران محیط زیست کم نیست، محیط زیست نیز به‌عنوان بخش اصلی از محیط زندگی ما نیازمند رسیدگی و توجه دارد. به همین دلیل ما باید استفاده از کیسه های پلاستیکی،اسپری کمتر آئروسل، و … را محدود کنیم، چرا که این مواد به محیط زیست آسیب فراوانی وارد می کنند.

خودروسازان نیز در یک اقدامی دیگر، برای بهتر شدن شرایط زیست محیطی و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن، در تلاش هستند تا از مواد بازیافتی در بخش‌های مختلف خودرو خود استفاده کنند. بعد از تلاش‌های زیاد و موثر که برای تولید خودروهای برقی و پاک صورت گرفت، این اقدام یک تلاش بزرگ و کارآمد محسوب میشود. جنرال موتورز، فورد، نیسان، بیامو و سوبارو از جمله شرکت‌هایی هستند که در این زمینه پیش قدم شده‌اند.

fusion-recycle

تولید خودروهای سبز که برای جلوگیری از تخریب محیط زیست انجام میشود برای شرکت‌های سازنده نیز می‌تواند سود زیادی داشته باشد. بر همین اساس جنرال موتورز با جمع کردن بطری‌های پلاستیکی از مراکز مختلف و انجام عملیات مختلف بر روی آن‌ها، از ماده حاصل شده برای عایق بندی خودرو در برابر ورود صدا استفاده می‌کند. همچنین فورد نیز در اقدامی مشابه و بزرگ‌تر با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی، از آنها در ساخت بخش‌های مختلفی از خودرو مانند دریچه تهویه مطبوع، پوشش موتور و … بهره می‌برد. Debbie Mielewski، مدیر ارشد بخش فنی فورد، در این خصوص می‌گوید، هدف ما کاهش تاثیر بر روی محیط زیست است و بخش تحقیقات فورد در حال تلاش است تا مواد دور ریختنی را به الیاف مناسب ساخت خودرو تبدیل کند و یا حتی از آن برای تولید سوخت نیز استفاده شود. تویوتا که پیشگام استفاده از مواد بازیافتی در خودروها بوده است، اولین قدم را با لکسوس CT 200H در سال ۲۰۱۰ برداشت.

P90216975_highRes-679x510

بی‌امو نیز در محصولات خود از چنین موادی استفاده نموده و i3 نیز نمونه بارز آن است. با وجود اینکه در پوشش داخلی این خودرو از چرم طبیعی بهره گرفته شده ولی الیاف طبیعی در قسمت‌های زیادی از کابین و داشبورد استفاده شده است. بر اساس گفته‌های این شرکت بزرگ آلمانی، حدود یک چهارم کابین i3 از مواد بازیافتی ساخته شده و ۹۵ درصد از این خودرو امکان بازیافت دارد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا