مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هاوال H6 مدل ۲۰۱۷

هاوال به‌عنوان یک برند چینی در بازارهای جهانی نیز حضور دارد، البته اگر چه این حضور چندان پررنگ نیست اما خودروهای این شرکت به بازار مهمی مانند استرالیا، راه پیدا کرده‌اند. هاوال H6 به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای چینی شناخته می‌شود که کیفیت آن روز به روز در حال رشد است. این محصول چینی برای رقابت در بازار استرالیا باید با محصولاتی قدرتمندی مانند مزدا CX-5، هیوندای توسان و تویوتا RAV4 رقابت کند. اگر چه ممکن است این خودرو در مقابل حریفان کره‌ای، ژاپنی و اروپایی، شانسی نداشته باشد اما صنعت خودروسازی چین به حدی رشد کرده است که محصولات آن در بازارهای مهم در کنار رقبای قدرتمند قرار داده می‌شوند. بنابر ادعای مقامات هاوال محصولی مانند H6 باعث شده که این شرکت از لحاظ آمار فروش در جایگاه پنجمین خودروساز دنیا قرار بگیرد، البته این فقط یک ادعاست. براساس اخبار منتشر شده این خودروی اسپورت جالب، توسط طراحی ارشد بی ام‌و X5 نقش بندی شده و به‌همین دلیل شباهت‌هایی بین این ۲ خودرو وجود دارد. زمانی که به این خودرو نگاه کلی می‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که در کیفیت رشد داشته و با اضافه شدن تجهیزات جدید یک پله این شرکت چینی را به هدف نزدیک‌تر کرده است.

2016-haval-h6-launch-mc-01

هاوال H6 با ۲ سطح تجهیزات عرضه شده که مدل کم آپشن قیمتی معادل 29,990 دلار دارد و مدل فول آپشن نیز برچسب قیمتی 34,990 دلار خورده است. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، سیستم هشدار نقاط کور، شش کیسه هوا، سنسور پارک، دوربین دید عقب، ورود بدون کلید، صفحه نمایش 7.0 اینچی، بلوتوث / USB، سیستم کنترل آب و هوا و … اشاره کرد که برای یک محصول چینی، تجهیزات کاملی محسوب می شود. همچنین در مدل فول آپشن تجهیزات سفارشی خوبی مانند رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی، سانروف پانوراما بزرگ، روکش چرم مصنوعی با کیفیت، یک سیستم صوتی بزرگتر، دوربین نمایش اطراف خودرو و سیستم ناوبری ماهواره‌ای عرضه شده است که این تجهیزات از ماه دسامبر بر روی اکثر این خودروها اعمال شده‌اند.

این خودرو هنوز توسط موسسه ایمنی ANCAP آزمایش نشده اما با توجه به سطح تجهیزات ایمنی بالا، احتمالا ستاره‌های زیادی را از این موسسه دریافت خواهد کرد.

2016-haval-h6-launch-mc-11

  مقامات هاوال تصمیم گرفته‌اند که H6 را با قیمت رقابتی وارد بازار جهانی کنند از این رو، این خودرو با صندلی‌های راحت و فضای خوب همراه با سیستم ISOFIX، دریچه‌های تهویه عقب، چراغ مطالعه، تریم داخلی با کیفیت توانسته برخی از توجهات را به خود جلب کند. از نظر ابعادی نیز H6 ابعاد یک خودروی استاندارد را دارد. این خودرو 4549 طول دارد و فاصله محوری آن نیز ۲۷۲۰ میلی‌متر است. ما همیشه در داخل محصولات ارزان قیمت چینی با پلاستیک ارزان و بی کیفیت روبرو بودیم اما در اینجا شرایط فرق دارد، H6 کیفیتی به مراتب بیشتر از آنچه در ذهن ما است را در خود دارد. H6 نشانه‌های خوبی از خودروهای آینده کشور چین در خود دارد. البته بد نیست طراحی عقب این خودرو را با جک S5 مقایسه کنید، این قسمت از هاوال H6 بسیار شبیه به جک S5 است.

haval6_008-1

هاوال در زیر کاپوت H6 از یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتری توربوشارژر استفاده کرده که توان خروجی آن 145 ( ۱۹۵ اسب بخار )کیلو وات در 5200 دور در دقیقه است. بنابر ادعای شرکت این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر 9.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند که این رقم کم نیست و احتمالا در آزمایشات مصرف سوخت بیشتری را شاهد خواهیم بود. در مدل استاندارد انتقال قدرت از طریق یک گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته یک مدل AWD در کشور چین عرضه شده که مجهز به گیربکس دستی است. سیستم تعلیق خودرو بسیار خوب شده است و به‌نظر می رسد مهندسان هاوال به سطحی از علم دست پیدا کرده‌اند که خودروهای ساخت آنها از کیفیت سواری بالایی برخوردار باشد. فنربندی این خودرو در سرعت‌های بالا نیز ضربات را به خوبی دفع می کند ویک سواری آرام را محیا می‌کند. اگر چه کنترل خودرو به حدی نیست که بتوانیم بگوییم H6 از محصولات پرطرفداری مانند توسان وتیگوآن بهتر است اما باز اختلاف زیادی با این محصولات ندارد و این برای این شرکت چینی بسیار خوب است. سطح NVH یا زمانی که موتور خودرو تحت فشار است، خوب است اما سرو صدای باد کمی به‌گوش می‌رسد البته این مقدار زیاد نیست و صدای ناشی از لاستیک‌ها نیز کمی زیاد است.

2016-haval-h6-launch-mc-05

هاوال برای این خودرو گارانتی پنج ساله یا 100،000 را درنظر گرفته و خریداران نیز می‌توانند تا ۵ سال از خدمات کنار جاده‌ای ( امداد خودرو‌ ) استفاده کنند. هاوال H6 خودروی خوبی محسوب می‌شود ولی آیا H6 کاملا هم‌تراز با مزدا CX-5، هیوندای توسان، کیا اسپورتیج است؟ جواب مشخص است، خیر! اما آنچه که به روشنی می‌توان دریافت، روند رو به جلوی هاوال برای جهانی کردن برند نوپای خود است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا