مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

این ۸ خودرو پرشتاب‌ترین شورولت‌ کاماروهای تاریخ هستند!

کامارو تاریخی پربار با پیچ‌ و خم‌های بسیار دارد، اما در نهایت قالب خودروهای عضلانی که ما می‌شناسیم و عاشق آن هستیم را به ما داده است. شورولت این خودرو را در سال ۱۹۶۶ و در پاسخ به خودروی پونی فورد موستانگ عرضه کرد. تقریبا بلافاصله،‌ رقابت موستانگ و کامارو به یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های دنیای خودرو تبدیل شد. این رقابت به مدت ۳۵ سال و تا توقف موقت تولید کامارو در سال ۲۰۰۳ ادامه یافت.

نسل پنجم کامارو بالاخره در سال ۲۰۱۰ عرضه و به پیشگام عصر جدید خودروهای عضلانی تبدیل شد. همگام با فورد و دوج، نسل کنونی کاماروها چندین مدل ویژه داشته است که چند تا از آن‌ها پرشتاب‌ترین و کاراترین شورولت‌های تولید شده تاکنون بوده‌اند.

خوب حالا کدام‌یک از این کاماروها واقعا پرشتاب‌ترین آن‌ها بوده است؟ انتخاب برای پرشتاب‌ترین کامارو زیاد است اما ما فهرستی را از پرشتاب‌‌ترین کاماروها براساس شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن‌ها آماده کرده‌ایم. در این فهرست خودروهای اصلاح‌شده و ریسینگ لحاظ نشده‌است. این ۸ خودرو پرشتاب‌ترین کاماروهای تاریخ هستند:

۸. کامارو 2.0T مدل ۲۰۱۶

European Premiere of the all-new Chevrolet Camaro at the Goodwood Festival of Speed.

 

چندین کامارو با پرفورمنس خارق‌العاده در تاریخ ۴۹ ساله این نام وجود دارد. RS، SS، Z28  و IROC-Z همگی افسانه‌های خود را داشتند. همه این خودروها خوب و عالی بودند، اما یک خودروی چهار سیلندر با قیمت مناسب از همه آن‌ها پیشی می‌گیرد. مدل پایه این خودروی کاملا جدید ۲۰۱۶، از یک موتور ۲ لیتری با توان خروجی ۲۷۵ اسب‌بخار بهره می‌برد و سرعتش در ۵.۴ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از پادشاه دهه ۸۰، IROC-Z پرشتاب‌تر است. شاید دنیای خودرو تغییر کرده باشد،‌ اما به نظر می‌رسد که این تغییر برروی کامارو چندان تاثیرگذار نبوده است.

۷. کامارو ZL1 مدل ۱۹۶۹

Belle Isle Camaro Museum

اگر بخواهیم به یک مدل کامارو عنوان افسانه را اطلاق کنیم، آن مدل قطعا ZL1 مدل ۱۹۶۹ است. این کامارو با ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵.۳ ثانیه کارایی خودروها را یک سطح ارتقا داد. این خودرو طبق استانداردهای امروز خودرویی پرشتاب محسوب می‌شود، اما اگر به دهه ۶۰ میلادی بازگردیم چه؟ خودرویی با چنین شتابی بسیار کم بوده است. پرفورمنس ZL1 در چندین دهه پیش خارق‌العاده محسوب می‌شده است. پس نباید از این‌که نام کامارو اینقدر برجسته است، متعجب شویم.

۶. نسل چهارم کامارو SS

1998-chevrolet-camaro-ss-copy

بنابر تست انجام شده در برنامه Motor Week در سال ۲۰۰۱، ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسل چهارم SS فقط ۵.۲ ثانیه است. این SS توسط پونتیاک و با نام Firebird نیز ساخته شد. هر دوی این خودروها از یک موتور ۵.۷ لیتری LS1 V8 بهره می‌بردند. خروجی این موتور توان ۳۲۵ اسب‌بخار و گشتاور ۳۴۰ پوند-فوت بود. همچنین این خودرو در سی و پنجمین سالگرد کامارو به نمایش درآمد که آن را به یک مدل ویژه هم تبدیل کرد.

۵. نسل چهارم کامارو Z28 SS

1997-chevrolet-camaro-z28-copy

نسل چهارم Z28 در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و نویدبخش عصر جدیدی برای کامارو و به یکی از خودروهای فراموش نشدنی تبدیل شد. سرعت نسل چهارم Z28  می‌توانست در ۵.۲ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. Z28 به دلیل این‌که اندکی گشتاور بیش‌تر تولید می‌کرد، در این رده‌بندی بالاتر قرار گرفت. نسل پنجم این خودرو در سال ۲۰۱۰ عرضه شد.

۴. کامارو RS مدل ۲۰۱۶

The all-new 2016 Chevrolet Camaro offers an all-new, fourth-generation 3.6L V-6 rated at an estimated 330 hp. It incorporates fuel-saving cylinder deactivation technology, along with direct injection, to balance performance with efficiency.

جنرال موتورز با این خودرو ثابت کرد که جایگزینی برای ظرفیت موتور پیدا کرده است. کامارو RS مدل ۲۰۱۶ که با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 ساخته شده، به اندازه‌ای پرشتاب است که رتبه چهارم این فهرست را به خودش اختصاص دهد. با وجود این‌که سرعت کاماروهای ۶ سیلندر قبلی نمی‌توانست وسواسان سرعت را ارضا کند، این کاماروی ۶ سیلندر جدید واقعا سریع است. توان این خودرو ۳۳۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۲۸۴ پوند-فوت است. با بهره‌گیری از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، سرعت این خودرو در ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از بسیاری از خودروهایی که نشان قرمز، سفید و آبی کامارو را یدک می‌کشند، بهتر است.

۳. کامارو کوپو

Chevrolet COPO Camaro

راندن کوپو ۲۰۱۴ در خیابان‌های آمریکا هم خلاف قانون است. با این حال شورولت چند مدل تولیدی از این خودرو را برای سال ۲۰۱۵ آماده کرد. COPO مخفف “Central Office Production Order” یا “سفارش تولید دفتر مرکزی” است و سرعت آن در ۴.۵ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت است. در سال ۲۰۱۵ فقط ۶۹ دستگاه از این خودرو تولید شد. این خودروها چند آپشن مختلف از موتورهای V8 ۵.۷ لیتری تا ۷ لیتری داشتند. اسب‌بخار و گشتاور انواع مختلف این خودرو متفاوت است، اما کامارو کوپو بدون این‌که پیکربندی موتورهای آن هم لحاظ شود، یک هیولای واقعی است.

۲. SS مدل ۲۰۱۶

2016 Chevrolet Camaro SS

نسل کنونی Z28 یکی از قدرتمندترین خودروهای آمریکایی است. تولید این خودرو قرار است برای مدتی متوقف شود، اما مشکلی نیست، چرا که SS جدید برای راضی کردن طرفداران کافی است. توان این خودرو ۴۵۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۴۵۵ پوند-فوت است که در مقایسه با ۵۰۵ اسب‌بخار و ۴۸۱ پوند-فوت کم‌تر است اما ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۳.۹ ثانیه است. این SS واقعا پرشتاب است، اما ما نمی‌توانیم منتظر Z28 بعدی بمانیم.

۱. کامارو ZL1 مدل ۲۰۰۸

With supercar levels of power, technology, and refinement, the Chevrolet Camaro ZL1 coupe delivers exceptional, all-around performance at the drag strip, the road course and as a daily driver.

۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۹ ثانیه شاهکار بسیار بزرگی است، اما کامارو ZL1 کنونی می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد. به همین دلیل این ZL1 پرشتاب‌ترین کاماروی تاریخ لقب گرفته است. پرفورمنس این خودرو فوق‌العاده است. ۵۸۰ اسب‌بخار، گشتاور ۵۵۶ پوند-فوت و حداکثر سرعت ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت همگی به دلیل موتور مشهور ۶.۲ لیتری سوپرشارژشده V8 این خودرو است. نه‌تنها این ZL1 مانند نسل پیش خود بهترین خودروی درگ است بلکه می‌تواند به خوبی بهترین خودروی پورشه از پس پیچ‌ها هم برآید. مانند Z28 برای عرضه نسل بعدی ZL1 هم باید یک سال یا کمی بیش‌تر صبر کنیم.

 

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا