مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی تویوتا Rav4: رقیب سرسخت ژاپنی

تویوتا Rav4 را می‌توان به‌جرات یکی از بهترین مدل‌های تویوتا دانست که در ایران عرضه می‌شود. Rav4 در کلاس کراس اوورها قرار دارد و رقیبان کره‌ای چون هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و در کشور خود مزدا CX-5 را در پیش روی دارد. در ایران طرفداران کراس اوورها بسیار زیاد هستند و گرچه برای بعضی ممکن و برای بسیاری محال است! تویوتا Rav4 با داشتن قیمت بالای خود باید توجیه مناسبی داشته باشد تا بتواند گزینه مناسبی در این کلاس به شمار آید. برای شناخت بیشتر شما با این اتومبیل، خلاصه بررسی مدل دیزلی آن را که توسط Caradvice انجام شده است، تقدیم‌تان می‌کنیم.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (5)
Toyota Rav4

طراحی بیرونی

طراحی Rav4 از آرم تویوتا که روی بدنه قرار دارد شروع می‌شود. در هر طرف آرم می‌توان خط کرومی نسبتا باریکی را مشاهده کرد. چراغ‌هایی که انگار به نسبت کرولا 2015 بازتر به جاده خیره شده‌اند و دی لایت‌ها که ظاهری زیبا و شیک را به چراغ داده‌اند. زیر چراغ اصلی می‌توان مه شکن جلو و ورودی هوای ذوزنقه‌ای که پلاستیکی از وسط آن رد شده، نظاره کرد. در کناره اتومبیل خطی مشاهده می‌شود که از چراغ عقب شروع شده و از زیر پنجره‌ها می‌گذرد. گلگیرها پلاستیکی‌اند و بالای آن کمی پف کرده است. عقب تویوتا Rav4 کمی اسپرت طراحی شده است چراکه پنجره عقب کوچک و اسپویلر، ظاهری جذاب را به آن داده است. زیر آرم بزرگ تویوتا جای پلاک قرار دارد. خطوط روی بدنه ظاهری پویا و فریبنده و همچنین اسپرت را به این کراس اوور ژاپنی داده است.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (6)
Toyota Rav4
2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (8)
Toyota Rav4

طراحی داخلی

طراحی کابین بسیار ساده است و یک سطح تخت در بالای داشبورد قرار دارد که می‌توان در زیر آن کروم به‌کار رفته را مشاهده کرد. روی این بخش کرومی، یک صفحه‌نمایشگر که بعضی اطلاعات را نشان می‌دهد، قرار دارد. بین دریچه‌های کولر، صفحه‌نمایش تمام لمسی قرار دارد. در زیر آن دکمه‌های تهویه هوا و سیستم پخش‌کننده CD/DVD دیده می‌شود. تریم چرم بکار رفته نیز ظاهری شیک و مدرن را به آن داده است، گرچه طراحی داشبورد کمی قدیمی است. دکمه‌های روی فرمان و چرم به‌کار رفته روی آن زیبایی خاصی را به دسته‌دنده بخشیده است. استفاده از چرم در جای‌جای کابین اتفاق افتاده تا زیبایی این کراس اوور را دوچندان کند.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (3)
Toyota Rav4

تویوتا Rav4 به نسبت بقیه کراس اوورهای موجود در بازار فضای بار و کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. درنتیجه خانواده‌هایی که معمولا وسایل زیادی را در هنگام مسافرت حمل می‌کنند، یقینا با خرید این اتومبیل می‌توانند احساس رضایتمندی از خریدشان داشته باشند. همچنین با نصب باربند می‌توانید وسایلی که در صندوق‌عقب نمی‌تواند جای گیرد، در باربند قرار دهید. فضای کافی برای 5 نفر وجود دارد و می‌توانند به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر در این اتومبیل جای‌گیرند. حس و حال کابین و طراحی داشبورد به نسبت نسل قبل بسیار تغییر کرده و می‌توان زیبایی بیشتری را مشاهده کرد. همین طراحی جدید باعث شده تا فاصله زیادی را با رقیبانش ایجاد کند. صفحه‌نمایش 6.1 اینچی تمام لمسی خوب کار می‌کند. همچنین سیستم بلوتوث با پخش‌کننده MP3 بسیار عالی ارتباط برقرار می‌کند. هرچند ممکن است طرف مقابل هنگام صحبت کردن انعکاس‌های گاه و بی‌گاه را بشنود.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (1)
Toyota Rav4

سیستم GPS درست کار می‌کند و از این لحاظ نیز نمی‌توان به آن خرده‌ای گرفت. گرچه همه سیستم‌های داخل کابین خوب کار می‌کنند، اما استفاده از پلاستیک خشک کمی آزار دهنده است اما باید بگوییم که پلاستیک کیفیت مناسبی دارد. گرچه استفاده از چنین پلاستیکی آن هم در یک اتومبیل برتر در کلاس خود کمی نامناسب به نظر می‌رسد.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (2)
Toyota Rav4

سواری

موتور توربو دیزلی به‌خوبی با سیستم AWD ارتباط برقرار کرده است. گرچه خریداران بنزینی Rav4 عموما مدل FWD (دیفرانسیل جلو) را خریداری می‌کنند. موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر دیزلی به نسبت کراس اوورهای برتر چیزی کم ندارد. تویوتا Rav4 در جاده بیشتر مناسب خانواده‌هاست چراکه در سواری طولانی‌ مدت خسته‌کننده نیست. موتور دیزلی ذکرشده قدرتی برابر با 147 اسب بخار و گشتاوری 340 نیوتن متری تولید می‌کند و با یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک جفت شده است. این موتور می‌تواند به‌صورت ترکیبی 6.5 لیتر سوخت مصرف کند، گرچه در تست تا 8.1 لیتر نیز رسیده است. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک کمی سفت است. همچنین سیستم استارت/استاپ به نرمی عمل می‌کند و هیچگونه ناراحتی را به کابین انتقال نمی‌دهد .

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (4)
Toyota Rav4

در شهر، فضای بیشتر کابین و پنجره‌های بزرگ حس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند. پارک کردن مقوله‌ای بسیار پیچیده مخصوصا برای کراس اوورهاست که تویوتا Rav4 با داشتن دوربین پارک عقب، به حل این مسئله کمک شایانی می‌کند. در سرعت‌گیری‌ها کمی صدای باد به داخل کابین راه پیدا می‌کند و موتور هم صدای غرش خود را می‌فرستد، گرچه صدای موتور آزار دهنده نیست اما صدای باد آن هم در یک مسافرت طولانی می‌تواند عذاب‌آور باشد. البته در سرعت‌های پایین به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید صدایی را از بیرون بشنوید. رانندگی راحت و در حد یک کراس اوور برتر است. زمانی که Rav4 را به داخل پیچ می‌برید، به‌هیچ‌عنوان اسپرت عمل نمی‌کند و حتی فرمان کمی سفت است.

2015-toyota-rav4-review-بررسی-تویوتا-rav4 (7)
Toyota Rav4

کلام آخر

گرچه تویوتا Rav4 یک اتومبیل دوست‌داشتنی است اما لااقل در بازارهای جهانی رقیبانی سرسخت به نام‌های مزدا CX-5 و سوبارو فارستر و در ایران توسان و اسپورتیج دارد. از نکات مثبت آن می‌توان به‌راحتی در رانندگی، طراحی زیبا و از نکات منفی به گران بودن، داشتن رانندگی خانوادگی تا اسپرت اشاره کرد. اگر به دنبال اتومبیلی زیبا، اسپرت، شیک و خانوادگی هستید یقینا انتخاب شما می‌تواند تویوتا Rav4 باشد.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا