مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی سوزوکی کیزاشی: ژاپنی ناشناخته!

سوزوکی کیزاشی از معدود اتومبیل‌های ژاپنی بود که در ایران توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شد. اما به دلیل کمبود قطعه و نیز تحریم‌های اقتصادی دیگر نتوانستیم این اتومبیل را در خط تولید ایران‌خودرو ببینیم. کیزاشی وقتی دو سال پیش در نمایشگاه اتومبیل توسط سوزوکی معرفی شد، تفاوت‌های بسیاری را با مدل کانسپت خود داشت. گویا انگار سوزوکی تصمیم گرفت تا کمتر بر روی این اتومبیل هزینه کند. حال برای آشنایی بیشتر شما خلاصه بررسی این اتومبیل را که توسط Automiddleeast بررسی‌شده، تقدیم شما می‌کنیم.

بررسی-سوزوکی-کیزاشی-suzuki-kizashi-review (5)
Suzuki Kizashi

خلاصه بررسی: امتیاز 4 از 5

طراحی خارجی

سوزوکی کیزاشی طراحی قابل‌قبولی دارد و به‌هیچ‌عنوان حس بدی را به شما القا نمی‌کند. چراغ بیضی شکل، رینگ‌های اسپرت و به همراه آرم بزرگ سوزوکی به شما یادآور می‌شود که با اتومبیلی خاص طرف هستید. گرچه وجود چراغ‌راهنما آن‌هم در کنار چراغ‌های مه شکن کمی ظاهر کیزاشی را به سمت‌وسوی دهه 80 میلادی سوق داده است، اما وجود دو اگزوز با حاشیه کرومی و خطوط روی بدنه تا حدودی به کم‌رنگ کردن چراغ‌های راهنما کمک کرده‌اند. اسپویلر نسبتا بلندی که بر روی صندوق‌عقب وجود دارد، ظاهری نه‌چندان دل‌چسب را به پشت اتومبیل داده است. البته بایستی یادآور شد که طراحی کیزاشی به‌شدت به رنو Safrane شبیه است که برای چنین خودروسازی آن‌هم از کشور آفتاب که خود را یکی از چند کشور برتر صنعت خودروسازی می‌داند، می‌تواند شرم‌آور باشد.

بررسی-سوزوکی-کیزاشی-suzuki-kizashi-review (3)
Suzuki Kizashi

طراحی داخلی

کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین بالا نیست اما قابل‌قبول است. استفاده از پارچه چرم نما، زرنگی بود که سوزوکی در کیزاشی خود انجام داد. گرچه تنها در نقاطی از این پارچه استفاده ‌شده است و هنوز هم می‌توان پلاستیک خشک و سفت را به‌راحتی مشاهده کرد. طراحی داشبورد بسیار شسته‌رفته است و همه‌چیز در جای خود قرار دارد، دریچه کولرهای جمع‌وجور، کنسول مرکزی اسپرت و بهره‌گیری از تریم نقره‌ای همه از مواردی است که باعث می‌شود تا از طراحی کابین ناراحت نباشیم. هرچند طراحی کابین توانسته نظرات را به خود جلب کند، اما فضای کم پا و سر در ردیف عقب به سبب وجود سیستم انتقال قدرت بیش‌ازحد بلند کیزاشی موجب می‌شود تا حتی نشستن 2 بزرگ‌سال در آن ردیف تبدیل به مسئله‌ای دشوار گردد.

بررسی-سوزوکی-کیزاشی-suzuki-kizashi-review (1)
Suzuki Kizashi

در اتومبیلی که ادعای اسپرت بودن دارد، خصوصا برای جوانان، وجود باندهای قوی مسئله مهمی است. وجود 10 بلندگو راکفورد فوسگیت گرچه ممکن است شما را امیدوار کند، اما هیچ سورپرایزی را برای شما نخواهد داشت. سیستم صوتی با توان 425 واتی خود به همراه دو بلندگو جلو، دو بلندگو در کنار درب، دو بلندگو کواکسیال در عقب، یک بلندگو در وسط و یک ساب ووفر تضمین می‌کند که لااقل می‌تواند نیاز شما را از بابت گوش دادن به موسیقی دلخواهتان برآورده کند. اما نباید انتظار سیستم صوتی Bose را از این سیستم صوتی داشته باشید.

بررسی-سوزوکی-کیزاشی-suzuki-kizashi-review (4)
Suzuki Kizashi

رانندگی و سواری

موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بنزینی با توان 176 اسب بخاری در دور موتور 6500 و گشتاور 230 نیوتن متری در دور موتور 4000 که نیروی خود را به چرخ‌های جلو می‌فرستد می‌تواند با یک جعبه‌دنده CVT جفت شود. گرچه با یک جعبه‌دنده CVT جفت شده است اما شتاب قابل‌قبول 7.8 ثانیه‌ای می‌تواند برای یک سدان خانوادگی کافی باشد. حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت یکی دیگر از مشخصه‌های کیزاشی است.

بررسی-سوزوکی-کیزاشی-suzuki-kizashi-review (2)
Suzuki Kizashi

کلام آخر

سوزوکی کیزاشی در امارات باقیمت 90 هزار درهمی خود قطعا قیمت پایینی ندارد. در حقیقت، شما می‌توانید با همین پول یک رنو Safrane بخرید و 10 هزار درهم دیگر را در جیب خود قرار دهید. از نکات مثبت کیزاشی می‌توان به طراحی خارجی قابل‌قبول، موتور قوی و از نکات منفی به قیمت بالا، بهره‌گیری از پلاستیک خشک، فضای کم سر و پا در عقب اتومبیل اشاره کرد.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. به چند نکته که در مقاله اومده پاسخ میدم:
    1- شما در حال مطالعه مقاله ای در مورد یک سدان که در 2010 طراحی شده و تولیدش در 2013 متوقف شده، هستید. این نشان از این میتواند باشد که این خودرو با توجه به تیراژ کم تولیدش در جهان و همچنین تعداد کم وارد شده به ایران (حدود 250 دستگاه)، هنوز هم خوروی قابل اعتنایی است. هرچند این مقاله را Automiddleeast نگاشته باشد، که در مقایسه با بسیاری دیگر از نشریات خودرویی از اعتبار کمتری برخوردار است.
    2- هیچ خودرو سازی مدل کانسپت خود را به صورت تولید انبوه بیرون نمیدهد و همیشه از طراحی اغراق آمیز کانسپت و یا امکانات گرانقیمت آن میکاهد.
    3- کیزاشی هیچگاه در ایرانخودرو تولید نشد. بلکه همگی بصورت CBU و کاملا مونتاژ شده در ژاپن وارد ایران شد.
    4- در هیچیک از کیزاشی های وارد شده به ایران که همگی مدل 2012 هستند چراغ راهنمای کنار مه شکن جلو دیده نمیشود تا شما را به یاد دهه 80 بیاندازد.
    5- در مورد اسپویلر عقب اظهار نظر نمیکنم چون کاملا به سلیقه افراد وابسته است.
    6- هر چه تلاش میکنم شباهتی بین طراحی رنو سفران و سوزوکی کیزاشی پیدا نمیکنم. لطفاً بیشتر راهنمایی کنید. شاید مدل خاصی از سفران مد نظر شماست که بنده ندیده ام. در اینصورت عکس، همراه با سال طراحی مدل ارائه کنید.
    7- اولین چیزی که در هنگام وارد شدن به کیزاشی، القا میشود کیفیت متریال به کاررفته در کابین است که در مقایسه با خودروهای همکلاس آن فقط هوندا آکورد (طراحی 2013 ) از آن برتر بنظر میرسد. صندلیهای تمام چرم و داشبورد ساخته شده از پلاستیک مرغوب با تریم چرم و فلز مات. نویسنده مقاله از پارچه ای صحبت کرده که من نتوانستم پیدا کنم.
    8- در مورد مقایسه سیستم صوتی راکفورد استفاده شده در کیزاشی با سیستم بوز ،حق باشماست ولی میتوان مدعی شد که بعضی ها سیستم صوتی فوکال یا ناکامیچی ویا جی بی ال را بیشتر میپسندند.
    کلام آخر:
    در بسیار از تستهای رانندگی انجام شده در سایتهای معتبر خوردویی به مواردی همچون دوام قطعات و بی نیازی از مراجعه به تعمیرگاه تا مدت زیاد، فرمان پذیری و کنترل بسیار عالی کیزاشی در مقایسه با حتی آئودی َ4 یا حتی بنز کلاس C http://www.youtube.com/watch?v=hBg48qud1Io
    و ترمزهای سرامیکی ساخت شرکت Akebono و ….. هم اشاره شده است.
    در کنار همه ی موارد فوق، خاص بودن طراحی و ظاهر کیزاشی توانسته آنرا به سدان متوسط مورد توجهی تبدیل کند که به این زودی ها قصد قدیمی شدن نداشته باشد.
    یا حق

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز من هم به نوبه خودم تصمیم دارم تا به کامنت شما چند توضیح را ارائه کنم:
      1- در مورد اینکه automiddleeast به نسبت اروپایی ها چندان معتبر نیست با شما موافقم و حتما در آینده سعی میشود تا از این وبسایت برگردان های کمتری صورت پذیرد.
      2- من این حرف را نزدم! بلکه همان نویسنده این موضوع را بیان کرده است. گرچه معمولا کانسپت ها بعدا هم به همان صورت تولید میشود و شرکت های خودروسازی کوچک (به نسبت کمپانی های بزرگ) به دلیل نداشتن هزینه کافی برای ساخت این اتومبیل را تولید نمیکنند. مثلا ایرانخودرو در مدل دنا هم همین کار را انجام داده است.
      3-بعد از عرضه این اتومبیل به صورت CBU تنها تعداد انگشت شماری مونتاژ شد و سپس به همان دلیل کمبود قطعه و نیز تحریم ها نه به صورت CBU وارد شد و نه ساخته شد.
      4- دوست عزیز لطفا با دقت این مقاله را دوباره بخوانید چراکه من حرفی از کیزاشی های وارد شده و تولید شده در ایران در قسمت طراحی خارجی نزده ام که شما میگویید “در هیچیک از کیزاشی های وارد شده به ایران که همگی مدل ۲۰۱۲ هستند چراغ راهنمای کنار مه شکن جلو دیده نمیشود تا شما را به یاد دهه ۸۰ بیاندازد.” من طبق عکسی که در تصویر بود و نیز مدلی که Automiddleeast قرار داده بود صحبت کردم.
      5- در این مورد باید به شما عرض کنم که از دیدگاه بسیاری از منتقدان اسپویلر روی بدنه و نیز بلندی بیش از حد صندوق عقب باعث شده تا چهره ای نه چندان زیبا به پشت این اتومبیل بدهد.
      6- در این مورد هم منظور بنده مدل 2010 سافران هست و با این لینک میتوانید ظاهر آن را با کیزاشی مقایسه کنید:
      http://automiddleeast.com/2010/08/20/new-cars/renault-review/2010-renault-safrane
      7- دوست عزیز من که این اتومبیل را مورد بررسی قرار نداده ام که این چنین با من برخورد میکنید! شخصی که این اتومبیل را مورد بررسی قرار داده است به این موضوع اشاره کرده پس لطفا در مورد این موضوع به من خرده ای وارد نکنید و هرچه را که میخواهید بگویید برای آن فرد و به صورت انگلیسی در سایت اصلی مقاله بنویسید! طبق گفته فرد آزمایش گر پلاستیک خشک و سفت در جای جای بدنه به کار گرفته شده است. من هم چندین بار توانسته ام این اتومبیل را از نزدیک مورد بررسی قرار دهم و به هیچ عنوان در حد و اندازه هوندا آکورد نیست.
      8- در این قسمت هم که شما حق را به نویسنده داده اید و از دست من کاری ساخته نیست!
      کلام آخر:
      گویی شما از طرفداران سر سخت ژاپن و خصوصا سوزوکی هستید که بدون هیچ گونه تحقیقی تصمیم به نظر دادن گرفته اید. مسلما اگر شما کمی به خود زحمت میدادید و با فکر و تعقل بیشتر کامنت خود را میگذاشتید من هم مجبور نبودم تا آنقدر به شما توضیح دهم. لطفا به هیچ عنوان با دیدن یک ویدئو که معلوم نیست از چه سایتی است و با توجه به نام کانالی که من دیدم، کانالی برای طرفدار سوزوکی میتواند باشد مدرکی را نشان ندهید. چراکه هیچ گاه ماست فروش نمیگوید ماست من ترش است!
      امیدوارم که قانع شده باشید …

  2. جناب متین نصیری قدرت موتور کیزاشی 185 اسب بخاره نه 176 در ضمن من با نظر دوست ناشناس کاملا موافقم جا داشت ایشون یه مقاله در مورد کیزاشی مینوشت. 🙂

    1. با سلام خدمت شما، من نسخه اصلی این مقاله را ننوشتم بلکه برگردان آن را نوشته ام! و تنها به عددی که نویسنده اصلی در متن به کار برده بود قناعت کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا