مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

10 مشکل منجر به مرگ زودهنگام خودروی شما!

طبیعتا شما هم مثل هر کس دیگری، خودرو خود را دوست دارید و یا ندارید که در هر دو صورت هم حتی اوضاع بد مالی نیز نمی‌تواند مانع شما برای رسیدگی به این عزیز دردانه یا بلای جان شود. اکثر افراد تجربه خرید یک خودروی کار کرده را داشته‌اند. خودروهایی که شاید در گذشته، در اختیار مادربزرگی بی حواس یا راننده‌ای بی خیال بوده و پدرش در آمده و دارای هزاران مشکل باشد. بنابرین با مشکلاتی در خودرو روبرو خواهیم شد که ظاهرا تاثیری در سواری آن نمی‌گذارند و یا اینکه سعی‌ می‌کنید آنها را نادیده بگیرید و یا حتی خود به خود درست می‌شوند! اما این‌ها بهترین حالات ممکن بود و ممکن است که همین مشکلات کوچک، خودروی مسن شما را به قبرستان خودروها منتقل کند.

خودروهای امروزی، با کیفیتی عرضه می‌شوند و گارانتی‌هایی را دارند که در تاریخ این صنعت بی‌مانند است. از تعویض روغن و سرویس رایگان گرفته تا حتی تعویض رایگان قطعات. ولی وقتی از خودرویی قدیمی استفاده بکنیم، هیچ یک از امکانات فوق را نخواهیم داشت. پس اگر فکر می‌کنید که خودروی شما دچار مشکل خاصی است و قصد دارید از اهمیت آن باخبر بشوید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

1. روشن شدن چراغ‌های هشدار بسیار

10 نشانه چند مشکل منجر به مرگ خودرومرگ زودهنگام خودرو شما!

روشن شدن چرغ هشدار موتور، به معنای مراجعه هر چه سریعتر به یک تعمیرگاه است. اما زمانی که علاوه بر آن، چراغ‌های دیگری چون فشار روغن نیز روشن شود، به معنای نیاز مبرم یه مراجعه هرچه سریعتر به مکانیک است؛ چراکه قدم بعدی از دست رفتن موتور برای همیشه است. در نتیجه بی توجهی به این علایم هشدار تنها از عهده یک احمق تمام عیار بر می‌آید.

2. عطش روغن

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

مهمترین وظیفه روغن، چرب کردن موتور شماست و قرار نیست که این کار را برای اگزوز شما هم انجام بدهد! پس در صورت مواجهه با بقایای روغن در اگزوز و یا مشاهده دود غلیظ، به تعمیرگاه مراجعه کنید؛ چراکه احتمال روغن سوزی و نشت روغن وجود دارد. هرچند که تعویض دیرهنگام روغن موتور نیز در این امر بی تاثیر نیست.

3. عطش

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

خودروی شما هم، عملکردی مشابه بدن انسان دارد و این مسئله گویای نیاز آن به مایعاتی مختلف، برای ادامه حیات است. بنابرین بازرسی مداوم روغن موتور، ترمز، هیدرولیک، ضدیخ و حتی شیشه شور، اهمیت بسیاری دارد. اما اگر با وجود این رسیدگی مستمر، متوجه مشکل خشکی این مایعات در برخی بخش‌ها می‌شوید، شاید بد نباشد که به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

4. دود غلیظ و عجیب و غریب

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

دود کردن یک خودرو سواری در حد کشنده‌های دیزلی از رده خارجی چون خاور، اصلا نشانه خوبی نیست و از نیاز به بررسی آن حکایت دارد.

دود غلیظ آبی به معنای روغن سوزی است که می‌تواند ناشی از وجود مشکل در حلقه پیستون، آب بندی و یا شیرها باشد که از کار افتادن مبدل کاتالیست و سنسور اکسیژن را در پی دارد.

دود غلیظ سفید (با دود ناشی از بخار آب در زمستان اشتباه گرفته نشود) به معنای سوختن خنک کننده موتور (آب+ضدیخ) است که می‌تواند سوختن واشر سر سلیندر را در پی داشته باشد.

خروج دود غلیظ سیاه یا آتش در نوع خود خطرناک است و می‌تواند معانی مختلفی از روغن سوزی گرفته تا اشتعال ناقص و آتش گرفتن سوخت در اگزوز داشته باشد. ولی در هر صورت توصیه می‌شود که در صورت مواجهه با چنین مشکلی، به فکر یک خودرو یا موتور جدید باشید!

5. تسمه تایم مشکل دار

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

طبیعتا هر کسی، آشنایی کافی با مفهوم و عملکرد بخش‌هایی چون، سیلندر، پیستون، پمپ بنزین و امثالهم دارد. اما تسمه تایم چطور؟ تسمه تایم از بخش‌هایی است که توجه کمتری را به خود جلب می‌کند. درحالیکه آن هم یکی از مهمترین بخش‌های خودرو است؛ چراکه تسمه تایم وظیفه دارد، موتور شما را برای باز و بسته کردن دریچه‌های مختلف، همگام سازی کند. جنس آن نیز متفاوت بوده و از لاستیک تا زنجیر فلزی در سایرین متغیر است. ولی در هر صورت نقش مهمی دارد و می تواند با عملکرد نادرست خود، خودرو شما را از رده خارج کند. پس لازم است که بعد از طی مسافتی مشخص، آن را با یک تسمه جدید جایگزین کنید.

6. تقه خوردن

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

این یکی از مهمترین هشدارهایی است که موتور خودرو می‌تواند به شما بدهد. چنین چیزی می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد پیستون‌ها باشد و تعمیری فوری را می‌طلبد. بی توجهی به آن نیز می‌تواند به از بین رفتن پیستون‌ها و یا مرخص شدن موتور منجر شود. پس لازم است که هرچه زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

7. زنگ زدگی

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

زنگ زدگی، بلای جان خودرو هموطنان بسیاری در شمال و جنوب کشور است و می‌تواند شامل بخش‌هایی چون سپر، درب‌ها، سقف و هر بخش فلزی بیرونی دیگری بشود. اما این بهترین حالت ممکن است؛ چراکه گاهی پوسیدگی ناشی از هوای مرطوب، از داخل و از بخش‌هایی چون کف، شاسی و حتی باک شروع می‌شود که می‌تواند خودروی شما را زودتر از آنچه که باید و شاید بازنشسته کند. به طوری که افتادن داخل یک گودال هم مساوی با مرگ خودروی شما خواهد بود.

8. تلق و تلوق و شَتَرَق!

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

در شرایطی که با دنده جلو حرکت می‌کنید و فرمان خودرو را نیز صاف نگه داشته اید، انتظار می‌رود که حرکتی مستقیم تا بی نهایت را شاهد باشید. ولی اگر شرایط شما سوای آن است و برای صاف کردن چرخ‌ها، نیاز به دیدن آنها دارید، به نظر می‌رسد که هیدرولیک شما دچار مشکل است. چنین وضعیتی سبب برخاستن صدای تلق و تلقی از چرخ‌ها می‌شود که خرد شدن بلبرینگ‌ها و شکستن اتصالات چرخ و رینگ را در پی دارد. پس در صورت وجود چنین مشکلی، فورا در جهت رفعآن  اقدام کنید؛ چراکه در غیر اینصورت با هزینه‌ای روبرو خواهید شد که شاید حتی با قیمت خود خودروی شما برابری ‌کند!

9. گیربکس خسته!

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

ممکن است که گیربکس خودروی شما عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته باشد و تنها در برخی موارد دچار اشتباه شود. ولی به مرور زمان، همین اشتباهات نادر سبب خوردگی و از کار افتادن گیربکس شما می‌شود. پس لازم است که قبل از وقوع این امر به تعمیرگاه مراجعه کنید. در غیر اینصورت گیربکستان را از دست خواهید داد و باید برای خرید یکی دیگر اقدام کنید و یا خودروی خود را به اوراق چیان محترم بسپارید.

10 استفهام انکاری

10 نشانه مرگ زودهنگام خودرو شما!

فرض می‌گیریم که چند وقتی است خودروی شما به راحتی استارت نمی‌خورد و حتی چندین بار نیز شما را از برنامه‌هایتان عقب انداخته است. ولی با این وجود، شما همچنان به درست شدنش امید دارید. پس آن را پیش یک تعمیرکار می‌برید و جویای مشکلات می‌شوید. او هم پاسخ می‌دهد که مشکل شما مربویط به برق خودروست. درنتیجه شما شروع به تعویض تمامی قطعات برقی، اعم از استارتر و باتری می‌گیرید و باز هم مشکلتان حل نشده باقی می‌ماند. وقوع چنین حالتی گویای از دست رفتن سیم کشی داخلی خودروی شماست که البته قابل حل است. ولی هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد. پس دل به دریا بزنید و به امید چند وقتی بیشتر سواری گرفتن، هزینه‌هایش را بپردازید و یا به فکر یک خودروی جدید باشید.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا