مکمل بنزین
گوناگونخبر

خیز پورشه برای استفاده از چرخ‌های فیبر کربن!

چرخ‌های فیبر کربن علیرغم عدم راهیابی به مسابقات موتور اسپرت، توانسته‌اند راه خود را به سمت خودروهای خیابانی باز کنند. در واقع مدت کوتاهی پس از این‌که شرکت Carbon Revolution استرالیا، موفق به تولید یکی از بهترین چرخ‌های فیبر کربن دنیا شد.

کمپانی فورد برای استفاده از این چرخ ها در تولید سری محدود شلبی GT350R و فورد جدید GT با این کمپانی همکاری نمود. در حال حاضر کمپانی پورشه نیز قصد دارد با دریافت 18 هزار دلار بیشتر آن دسته از خریداران خودروی توربو اکسکلوسیو S که به تُن طلایی الیاژهای این خودرو علاقه‌ای ندارند را با چرخ‌های فیبر کربن خود آشنا کرده و  بدین ترتیب همکاری خود با کمپانی Carbon Revolution را آغاز کند.

مبلغی که در نگاه اول بسیار بالا به نظر می‌رسد ولی این چرخ‌ها چگونه با سایر چرخهای موجود در بازار مقایسه می‌شوند و وجه برتری انها چیست؟

چرخ‌های فیبر کربن پورشه

چرخ‌های Carbon Revolution کمپانی فورد از طریق یک فرایند تزریق خاص ساخته می‌شوند و هزینه جایگزینی برای هر یک از آنها در یک خودروی شلبی، 3433 دلار برای چرخ‌های جلو و 4053 دلار برای چرخ‌های عقب است که نسبت به مبلغی که کوئینگ زگ، دو سال پیش برای چرخ‌های فیبر کربن توخالی دارای هسته هوایی خود هزینه کرده بود، بسیار ارزان‌تر است؛ چراکه کوئینگ زگ دو سال پیش مبلغ 64000 دلار را به همراه مالیات برای تولید این چر‌خ‌ها پرداخت کرده بود.

با این ‌حال تکنولوژی مورد استفاده کوئینگ زگ همچنان به عنوان یک راز محرمانه باقی مانده است. به نظر می‌‌رسد این کمپانی در تولید چرخ‌های خود از فیبر کربنی با کیفیت آغشته به دو نوع رزین استفاده کرده است. سپس این فیبرکربن در ضخامت‌های مختلف و با الگوی موج دار برای هر بخش به یک ابزار مربوطه اعمال می‌شود. بعد از این مرحله نوبت آن می‌رسد که این مواد تحت فشار قرار بگیرند و یک چرخ با پره‌ها و قطعه مرکزی توخالی به‌همراه یک سطح صاف داخلی را ایجاد کنند.

چرخ‌های فیبر کربن پورشه

کمپانی پورشه به منظور تولید پایه دیواره چرخ‌های فیبرکربنی 20 اینچی خود، از یک ماشین بافنده بزرگ با قطر 29.5 فوت استفاده خواهد نمود که به نظر می‌رسد همان چیزی باشد که لکسوس چند سال پیش برای تولید LFA استفاده نمود. با این حال کمپانی پورشه ادعا می‌کند که این تکنولوژی بافندگی، ازصنعت نساجی فاصله گرفته و مزایای کلیدی بسیار زیادتری را نسبت به محصولات فیبرکربن نفت آلود ابتدایی ارائه می‌دهد و توانسته تا حد زیادی ساختار مواد کربنی را متراکم‌تر و فشرده‌تر نماید.

این درحالی است که کمپانی پورشه، به 11 مایل فیبر و 84 فوت مربع مواد برای تولید 200 قطعه منحصربفرد نیاز خواهد داشت. ولی همچنان ایمان خود را از دست نداده و به درستی کار با ارزش خود باور دارد.

چرخ‌های فیبر کربن پورشه

هر جفت چرخ‌های کربنی پورشه ، 20 درصد سبک‌تر و محکم‌تر از الیاژهای مصنوعی نرمال هستند و فرایند تولید آنها، زباله و مواد دور ریختنی کمتری را نسبت به نفت آلود کردن اولیه سنتی تولید می‌کند. این چرخ‌ها به عنوان یک گزینه در دسترس برای سری‌های توربو اکسکلوسیو S، چرخ‌های فیبرکربن با قطر 9 در 20 برای جلو و 11.5 در 20 برای عقب، هزینه‌ای معادل 15232 دلار را در بر خواهند داشت که در بازارهای داخلی، شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌شود در نهایت به رقمی حدود 17896 می‌رسند.

 

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا