مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

تاثیر تایرهای پهن در استهلاک و هندلیگ خودرو چگونه است؟

همواره در اغلب اوقات شاهد آن هستیم که شرکت‌های خودروسازی داخلی و برخی کمپانی‌های چینی، خودروهای تولید خود را با تایر و رینگ‌های کوچک عرضه می‌کنند و دلیل ارائه شده توسط این سازندگان همیشه مقوله کاهش مصرف سوخت بوده است. حال در این مطلب کوتاه، به بررسی این فرضیه و دلیل ارائه شده توسط خودروسازان می‌پردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع، به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که آیا تایرهای پهن در کنار بهبود هندلینگ خودرو، تاثیر منفی بر مصرف سوخت خودرو دارند یا خیر؟

پیرامون این موضوع، می‌بایست این‌گونه گفت که اغلب رانندگان بر این عقیده هستند که پهن‌تر کردن لاستیک خودرو کمک شایانی در هندلینگ و فرمان پذیری خودرو در پیچ‌ها کرده و اطمینان خاطر بیشتری را فراهم می‌کند. در همین رابطه، به اعتقاد کارشناسان این حوزه، تا حدودی این عقیده رانندگان درست است اما افزایش سایز لاستیک هر خودرو می‌بایست طبق گفته‌های شرکت سازنده صورت گیرد، در غیر این صورت صدماتی همچون کند شدن فرمان، کاهش توان خروجی موتور و انتقال آن به محور چرخ‌ها امری اجتناب ناپذیر است.

شاید سوالی دیگری در این بخش مطرح شود و عنوان آن بدین گونه باشد که تایر پهن در چه مواردی کارآمد است؟ در پاسخ به این سوال این‌گونه می‌بایست گفت که در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت به‌دلیل توان بالای خروجی از موتور، کمپانی‌های سازنده تایرها را پهن‌تر طراحی کرده تا چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود، همچنین رینگ این‌گونه خودروها نیز بزرگ بوده و لاسیتک‌ها فاق کوتاه هستند.

اما این طراحی ضعف‌هایی را نیز داراست که از جمله این ضعف‌ها می‌توان به مواردی همچون عدم دفع مناسب ضربات وارده با سیستم تعلیق خودرو و آسیب به این بخش اشاره کرد. زیرا هرچه رینگ بزرگ‌تر و لاستیک فاق کوتاه‌تر باشد، ضربات وارده به بدنه خودرو بر اثر رد شدن از چاله و یا دست اندازها بیشتر بوده و در صورتی که خودروی مورد نظر از سیستم تعلیق خوبی برخوردار نباشد، ضربات وارده در اتاق داخلی خودرو بیشتر از حد معمول بوده و باعث نارضایتی سرنشینان و آسیب به خودرو می‌شود.

حال به مهم‌ترین پرسش در این مطلب می‌رسیم، آیا تایر پهن در مصرف سوخت خودرو تاثیر منفی دارد؟ جواب این سوال با قاطعیت کامل؛ بله است. زیرا خودروسازان داخلی و برخی از برندهای چینی به‌دلیل هرچه کم‌تر کردن مصرف سوخت خودرو از تایرهایی استاندارد با رینگ‌هایی کوچک استفاده می‌کنند، حال شاید در دیدگاه اولیه این تایرها و رینگ‌ها در نمای کلی و فرمان پذیری خودرو تاثیری منفی داشته باشند، اما در مصرف سوخت بسیار موثر هستند، ولی متاسفانه برخی از خریداران خودروهای داخلی و یا چینی بدون اطلاع از این موضوع و میزان توان خودرو خریداری شده، اقدام به افزایش غیرمنطقی سایز لاستیک‌ها و رینگ‌ها کرده که این امر نتها باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو شده بلکه در اغلب اوقتا باعث آسیب رسیدن به فنربندی و جلوبندی خودرو نیز می‌شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا