مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی JAC S7؛ ستاره پنج پر!

برند JAC موفق‌ترین خودروساز چینی در ایران بوده و توانسته است که نظر مشتریان ایرانی را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهد. شهرت JAC در کشور چین، به اندازه کمپانی‌هایی مانند جیلی و چری نیست؛ اما ظاهرا این برند چینی کاملا چراغ خاموش حرکت کرده و محصولات جدید خود را با کیفیتی مناسب معرفی می‌کند.

جدیدترین محصول JAC، یک شاسی‌بلند بزرگ و جذاب بنام S7 است که این روزها مسئولان کرمان‌موتور خبر از تولید و عرضه آن در آینده‌ای نزدیک را داده‌اند. کرمانی‌ها اکنون در حال سنجش بازار و… هستند و احتمالا در نیمه دوم سال 97، اولین S7های مونتاژی کرمان‌موتور راهی خیابان‌های کشور می‌شوند.

S7 شاید به عنوان یک چینی در برابر رقبای کره‌ای و ژاپنی خود حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ اما شرایط بازار و مشخصات فنی این خودرو به گونه ایست که احتمال موفقیت آن با وجود ضعف ذاتی محصولات چینی وجود دارد. بنابراین بد نیست که نگاهی به JAC S7 بی‌اندازیم و با مشخصات فنی و امکانات متعدد آن آشنا شویم.

طراحی ظاهری

ابتدا اجازه دهید که بحث خود را با نگاهی به چهره JAC S7 آغاز کنیم. طول این خودرو 4800 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور آن 2800 میلی‌متر است. بنابراین ما با یک شاسی بلند بزرگ و 7 نفره چینی مواجه هستیم که حرف‌هایی برای گفتن دارد! اما متاسفانه ظاهر کلی این خودرو تقلیدی از زبان طراحی کمپانی‌هایی مانند؛ لکسوس، تویوتا، هیوندای، کیا، میتسوبیشی و مرسدس‌بنز است! در پیشانی S7 از مجموع زبان طراحی لکسوس و تویوتا با چاشنی هیوندای و خطوط تیز و تند متعددی استفاده شده و کمپانی JAC حاصل این ترکیب را زبان طراحی جدیدِ خود نامیده است. در اینجا شاهد استفاده از خطوط افقی کرومی در جلو پنجره، سپر و اطراف چراغ‌ها هستیم و در مجموع باید گفت که S7 در این بخش نمره مثبتی می‌گیرد.

در نمای جانبی چیز شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیزی دیده نمی‌شود. در این بخش یک گودی کم عمق برروی قسمت زیرین درب‌ها ایجاد شده و در بالای این گودی شاهد استفاده از یک خط تیز و تند برروی درب‌ها هستیم. دور شیشه‌ها با نوارهای کرومی پوشیده شده و برای زیبایی بیشتر از رینگ‌های دو رنگ در S7 استفاده شده است.

در نمای عقب یک کپی‌برداری شیک و تمیز از برند لکسوس و کیا را شاهد هستیم و باید گفت که در این بخش، طراحان JAC به جزء تغییراتی کوچک و سطحی، چیزی به زبان طراحی لکسوس اضافه نکرده‌اند. راستی! اگر فکر می‌کنید که گرافیک آئودی مانندِ چراغ‌های عقب S5 در مدل S7 فراموش شده است؛ سخت در اشتباه هستید! زیرا در S7 هم مانند S5 از گرافیک چراغ‌های آئودی استفاده شده و JAC با تبدیل LEDهای S5 به لامپ‌های هالوژنی و کمی تغییرات جزئی، حال و هوای آئودی را زنده نگاه داشته است!

البته نباید خروجی‌های دوگانه اگزوز برروی سپر عقب S7 را از قلم انداخت؛ ولی این خروجی‌ها با توجه به تصویری که از زیر S7 تهیه شده است؛ چیزی جز اسباب‌بازی و دکور نیست! (همانند سایر محصولات چینی بازار)

در کل S7 می‌خواهد با ترکیب زبان طراحی خودروهای بنامی مانند؛ سانتافه و لکسوس NX کمی لوکس به نظر بیایید و باید قبول کرد که با وجود تمام ضعف‌های زبان بصری JAC، می‌توان آن را تحمل کرد و حتی به آن دل بست!

طراحی داخلی

محیط داخلی JAC یکی از بخش‌های جذاب و جالب این خودروی چینی است. در این قسمت کمپانی JAC از زبان طراحی مرسدس‌بنز استفاده کرده و توانسته است که یک محیط لوکس، بزرگ و جادار را خلق کند. داشبورد S7 با وجود شباهتی که به خودروهای مرسدس‌بنز داشته و اصالت لازم را ندارد؛ بسیار زیبا و دل‌نشین است.

برروی داشبورد S7  شاهد استفاده از شش دریچه هوا هستیم و به تقلید از مرسدس بنز یک ساعت آنالوگ؛ درست در وسط داشبورد قرار گرفته است. جنس داشبورد ترکیبی از پلاستیک‌های سخت و نرم بوده و برای زیبایی بیشتر آن از پوشش چرم و نوارهای کرومی استفاده شده است.

صندلی‌ها از پوشش چرم مصنوعی باکیفیتی برخوردار بوده و مشتریان JAC میتوانند خودروی S7 را بنابر درخواست خود به شکل 7 نفره و یا 5 نفره سفارش دهند. همچنین رنگ چرم مورد استفاده در S7 قابلیت سفارشی‌سازی را داشته و می‌توان تریم محیط داخلی S7 را در رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، مشکی و سفید سفارش داد.

فضای صندوق عقب S7 حدود 960 لیتر بوده و با تا کردنِ صندلی‌های ردیف دوم و سوم؛ این فضا به 1358 لیتر خواهد رسید.

همچنین بیش از 20 فضای ذخیره‌سازی کوچک در محیط داخلی S7 طراحی شده و با توجه به طراحی ارگونومیک صندلی‌های این خودرو، باید S7 را یک خودروی خانوادگی مناسب دانست.

مشخصات فنی

JAC S7 با دو پیشرانه متفاوت تولید شده است. پیشرانه نخست یک موتور 1.5 لیتری توربو با توان 174 اسب‌بخار و گشتاور 251 نیوتن‌متر است. پیشرانه دوم S7 یک موتور 2 لیتری توربو با توان 190 اسب‌بخار بوده و گشتاور آن به 300 نیوتن‌متر می‌رسد. هر دو پیشرانه مذکور از گیربکس‌های 6 سرعته دستی و یا اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کنند.

در حال حاضر مشخص نیست که S7 مونتاژی کرمان‌موتور از کدام پیشرانه استفاده خواهد کرد؛ ولی باید گفت که هر دو پیشرانه S7 قدرتی معقول و عملکری مناسب دارند. زیرا صفر تا 100 این خودرو در صورت استفاده از پیشرانه 2 لیتری JAC حدود 9.9 ثانیه بوده و این رقم در صورت استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری JAC به 10.8 ثانیه می‌رسد. البته باید گفت که با وجود استفاده از حالت رانندگی ECO economic در JAC S7؛ این خودرو با استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری خود حدود 8.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند!

از دیگر ویژگی‌های S7 سیستم تعلیق و پایداری آن است. JAC برای بالا بردن عملکرد JAC از شرکت آمریکایی TRW Automotive کمک گرفته و سیستم‌هایی مانند؛ ESC، ABS، EBD، TCS، HBA ، HAS، HDC، EBP، CDP، ESS  و ARP استفاده کرده است!

در مجموع مشخصات فنی S7 مناسب و قابل توجه است؛ اما نکاتی مانند مصرف سوخت فراوان کمی آزاردهنده بوده و بهتر بود که JAC فکری برای این موضوع می‌کرد. هرچند این نکته منفی چیزی از ارزش‌های S7 کم نمی‌کند؛ زیرا این خودرو تست‌های مختلفی را طی کرده و ضریب آیرودینامیک آن به 0.3465 رسیده و برای اطمینان از عملکرد S7 بیش از 80 میلیون کیلومتر با آن در مسیرهای مختلف رانندگی شده است!

ایمنی و امکانات

بدنه JAC S7 بسیار محکم و مقاوم بوده و ستون‌های B  این خودرو با استفاده از فولادی باکیفیت و بسیار محکم طراحی و ساخته شده‌اند. این خودرو در نسخه فول خود توان مجهز شدن به 10 کیسه هوا را داشته و به سادگی 5 ستاره ایمنی C-NCAP را دریافت می‌کند.

JAC S7 از مجموع امکاناتی مانند: کیلومتر شماره LCD و 12.3 اینچی دیجیتال، تهویه مطبوع اتوماتیک، تهویه مطبوع مستقل برای صندلی‌های عقب در صورت سفارش مدل هفت صندلی، سانروف، سقف پانوراما، سیستم نظارت بر نقطه کور، هشدار برخورد از روبرو، هشدار خروج از خط حرکتی، ترمزهای خودکار و اضطراری، روشنایی نقاط کور جاده، اتوپارک، دوربین 360 درجه، کنترل کروز انطباقی، صفحه نمایش لمسی 10 اینچی به همراه سیستم پاسخگوی اختصاصی JAC،  سیستم  Harman به همراه 10 بلندگو و… مجهز است!

البته باید توجه داشت که هنوز مشخص نیست که S7 با چه امکاناتی در ایران حضور خواهد داشت و قطعا تعدادی از امکانات مذکور حذف می‌شوند.

کلام آخر

S7 به عنوان یک شاسی‌بلند چینی احتمالا روزهای خوبی را در ایران تجربه خواهد کرد. زیرا طراحی و امکانات معقول و متعدد آن قطعا باعث وسوسه مشتریان ایرانی خواهد شد. از آن گذشته، کیفیت محصولات JAC نسبت به سایر چینی‌های بازار ایران شرایط بهتری داشته و با توجه به گرانی‌های اخیر بازار، شاید در زمان عرضه آن در ایران هیچ انتخابی بهتر از S7 در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان وجود نداشته باشد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام.من جک جی 3داشتم یکی از مزایای که خودروهای جک داره اینه که موتورهایش تهد لیسانس میتسوبیشی هست از این بابت راضی کننده است.

  2. ضعف ذاتی ی خودروهای چینی یعنی چی ؟ آقای نویسنده در نوشته معمولا مطلب نباید تخلیلی و دور از درک و لمس برای خواننده باشه

    1. سلام. منظور از “ضعف ذاتی” محصولات چینی معایب فنی و … همیشگی در این خودروهاست. البته محصولات چینی موجود در بازار ایران بیشتر دارای ضعف های مذکور هستند. مثلا مصرف سوخت بالا و موارد مشابه که در اکثر خودروهای چینی موجود در بازار ایران قابل مشاهده هست. درباره تحلیلی بودن و دور از درک و لمس بودن متن مورد نظر حقیقتا متوجه منظور جنابعالی نشدم. خوشحال میشم که در صورت امکان بیشتر توضیح بدید تا در نگارش متن های بعدی در صورت لزوم نکات لازم رعایت شود. باتشکر

      1. Lolمیشه با یه بررسی دقیق بفرمایید چند درصد ماشینای چینی پر مصرف هستن؟؟؟؟؟ به نظرتپن صرف پرمصرف بودن جک باقی ماشینای چینی بازار هم پرمصرف محسوب میشن؟

        1. دوست عزیز این نوشته بنده هست: “مثلا مصرف سوخت بالا و موارد مشابه که در اکثر خودروهای چینی موجود در بازار ایران قابل مشاهده هست.”

          همین طور که خوندید از واژه “اکثرا” استفاده شده و به تمام خودروهای چینی اشاره نشده. خواهشا با دقت مطالعه کنید و تا این حد عجولانه و غیر منطقی رفتار نکنید.

  3. سلام اگرقیمت ان بیش از120باشه موفق نیست

    1. همین الان جک s5 به قیمت ۱۲۰ میلیون فروش میره در بازار آزاد انتظار دارین s7 هم همین قیمت باشه؟؟

  4. خدا کنه موتور ۲۰۰۰ رو بیاره اخه این ماشین با موتور ۱۵۰۰ راه نمیره هفت نفر سوارش بشن

  5. از نظر من هیچ ماشین چینیbyd s6 نمیشه. اتاقش لکسوسه و موتور 2400 . موتورش تویوتا راوفور 2009هست. پنج ستاره ایمنی هم داره. قیمت اصلیش در سال 2018 حدود175 میلیون هست هم قیمت جک s5 ولی بهتر از جکه

    1. Byd ظاهر جذابی نداره و همطنطور آپشن های خاصی و موتور 2400 که بازده پایینو قدیمی اتاق این ماشین نسبت به s5 قابل مقیاس نیست از لحاظ طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا