مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا قیمت خودرو در سال 97 افزایش می یابد؟

به گزارش چرخان، کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند سال 97 سال جهش قیمتی در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود و باید شاهد افزایش هزینه‌های مربوط به تولید باشیم و این اتفاق قطعا باعث افزایش قیمت خودرو در سال 97 خواهد شد. از طرفی تعرفه واردات خودروهای خارجی جهش زیادی را تجربه کرده است و نرخ ارز نیز بالا رفته و همه موارد دست به دست هم داده‌اند تا سال 97 سال اوج‌گیری قیمت خودروها باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید توجه کرد این است که خودروسازان تابحال ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند و بحث افزایش نرخ ارز از چیزی در حدود 3300 تومان تا 3600 تومان در نرخ ارز مبادله ایست و حذف ارز مبادله‌ای برای خودروسازان یعنی افزایش قیمت ارز از 3500 تومان به 4430 تومانی که نرخ امروز دلار در بازار آزاد ارز است. این افزایش قیمت یکباره قیمت ارز برای این صنعت یعنی افزایش هزینه‌های تولید در حدود 30 درصد که اگر حتی نصف آن در قیمت خودرو تاثیر گذاری داشته باشد و نخواهیم دیگر فاکتورهای مهم و قطعا موثر را دخیل کنیم، در خوشبینانه ترین حالت ممکن، افزایش قیمت خودرو در سال 97 چیزی در حدود 10 درصد خواهد بود.

قیمت خودرو

کارشناسان می‌گویند ادعای خودروسازان مبنی بر داخلی بودن درصد بالای تولیداتشان نیز واقعی نیست و این قضیه را می‌توان در چند سال قبل که نرخ دلار از 1000 تومان به 3000 تومان افزایش پیدا کرد مشاهده نمود. آن موقع نیز تصور میشد به دلیل داخلی بودن بسیاری از اجزای خودروهایی مانند پراید، قیمت این نوع از خودروها تغییری نکند ولی افزایش قیمت از 8 به 20 میلیون تومان همه آن ادعاها را رد کرد و مشخص شد درصد بالایی از خودروهای داخلی به خارج و ارز وابسته است.

قیمت خودرو

وقتی به آمار منتشر شده توسط گمرگ توجه می‌کنیم متوجه یک موضوع بسیار تلخ می‌شویم که قطعه سازان ایرانی با وجود وظیفه ذاتی خود بازهم بسیاری از قطعات را وارد می‌کنند و اسما قطعه‌ساز نامیده می‌شوند و قطعه‌ای در حقیقت تولید نمی‌شود و در بهترین حالت سرهم بندی‌ها در ایران انجام می‌شود. به همین دلیل افزایش نرخ ارز و و حذف نرخ ارز مبادله ای برای خودروسازان می‌توانید تاثیر مستقیم و بسزایی در قیمت خودرو داشته باشد.

از سویی دیگر طبق شنیده‌ها دولت قصد دارد تعرفه واردات قطعات را همانند تعرفه واردات خودورهای کامل افزایش دهد و هر مقدار تغییر در این تعرفه می‌تواند تاثیر مستقیم در قیمت قطعات و به تبع آن در قیمت خودروهای تولید داخل داشته باشد.

قیمت خودرو

این افزایش قیمتهای احتمالی درحالی مطرح می‌شود که قیمتها به اندازه کافی برای مردم سنگین و گران است و قشر متوسط جامعه که مشتری خودروهای پرفروش شرکتهای خودروسازی هستند به اندازه کافی در خرید این خودروها دچار مشکل هستند و اضافه شدن قیمتها در سال 97 چه تاثیری روی قدرت خرید مشتریان ضعیف خواهد داشت؟

آیا خودروسازانی که به دلیل حمایت های دولت به نوعی انحصارگری می‌کنند می‌خواهند تمام هزینه‌های اضافی را که به آنها تحمیل شده روی قیمت خودروها اضافه کنند یا از سود خود خواهند کاست و به مشتریان رحم خواهند کرد؟

قیمت خودرو

برای پاسخ به این سوالات باید سوابق این شرکتها را بررسی کنیم که در افزایش قیمتهای قبلی چه واکنشی را نشان داده اند. طبق سابقه‌ای که ما از شرکتهای خودروسازی سراغ داریم این است که آنها نه تنها رحمی به مشتریان نداشته‌اند بلکه به صورت کاملا مستقیم هزینه‌های اضافی را از طریق افزایش قیمتها بر روی دوش مشتری گذاشته‌اند. آنها به هیچ وجه به کاستن از هزینه‌های اضافی فکر نمی‌کنند و از سود خود نیز نمی‌گذرند و مشتری باید تاوان هزینه‌های اضافی خودروسازان را بپردازد و بدین ترتیب قیمت خودرو در کشور روز به روز افزایش می‌یابد.

قیمت خودرو

اما سوال اینجاست که آیا این رویه در سایر شرکت‌های خودروسازی اجرا می‌شود؟ پاسخ واضح است که خیر چرا که شرکتهای خودروسازی با علم به افزایشی بودن هزینه‌های تولید به مشتری مداری نیز معتقد هستند و نمی‌گذارند مشتری تغییر قیمتهای آنچنانی را تحمل کند و با یک شیب منطقی قیمت محصولاتشان را افزایش می‌دهند و فروش مناسب و واقعی دارند. یکی از اقدامات این شرکتهای خارجی کاستن از هزینه‌های اضافی و صرفه جویی‌هایی  است که باعث میشد هزینه‌های اضافه شده سرشکن شده و به مشتری نیز فشار نیاید.

قیمت خودرو

یکی از نمونه‌های جهانی این موضوع فولکس واگن است که وقتی با جریمه سنگین مالی در مقابل ماجرای دیزل گیت روبرو شد، بر خلاف تصور همگان جریمه سنگین خود را در قیمت‌ها جبران نکرد و افزایش قیمتی در محصولاتش اعمال نکرد. فولکس واگن با جریمه 30 میلیارد یورویی روبرو شد، جریمه‌ای که شاید بسیاری از شرکتها را برای شنیدنش به ترس و واهمه می‌کشاند ولی نه تنها فولکس واگن توانست مشکل را حل نماید بلکه با یک مدیریت بی‌نظیر توانست سرمایه‌گذاری خودش در بخش خودروهای برقی را افزایش دهد. حالا با این شرایط به خودروسازهای داخلی توجه کنید که کوچکترین افزایش هزینه‌ای را در قیمتها جبران می‌کنند و مشتریان خود را مسئول جبران تاوان افزایش هزینه‌ها می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند خودروسازهای داخلی در صورتیکه بتوانند درصد کوچکی در هزینه هایشان صرفه‌جویی کنند می‌توانند در سال 97 بدون مشکل و با همین قیمتها به کار خود ادامه دهند.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    نخریم با ماشینهایی که داریم مدارا کرده روزی برسد که بفهمند

  2. مردم نخرید با دوچرخه برید بیاد ولی جیب این دزدای کثیفو با پولی ک با هزار زحمت در میاری پر نکنین ی مشت راهزن دور هم جم شدن کیسه دوختن برای بد بخت بیچارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا