مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

کاملترین معرفی شرکت‌های خودروسازی و برندهای زیرمجموعه شان!

به یادآوردن شرکت‌های خودروسازی و البته برندهای زیرمجموعه‌شان کار سختی است. مخصوصاً زمانی که یک شرکت مالک چندین برند دیگر در سرتاسر دنیا باشد.

برای مثال، برند Vauxhall و Opel شرکت‌های بریتانیایی –اروپایی بودند که برای چند دهه توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری‌شده بودند. تا اینکه گروه پژو-سیتروئن (PSA) در مارس 2017 آن‌ها را به مبلغ 2.3 میلیارد دلار خریداری کرد.

سردرآوردن از اینکه در دنیای خودروسازی، کدام شرکت مالک دیگری است احتمالاً شمارا تبدیل به یک هواخواه دو آتشه بین دوستانتان خواهد کرد. با ما همراه باشید تا در این مطلب شمارا با این برندهای مالک و زیرمجموعه‌شان بیشتر آشنا کنیم.

بی‌ام‌و

شرکتی بانام Rapp Motorenwerke سرانجام در سال 1917 و پس از 4 سال از به وجود آمدنش به Bayerische Motoren Werke که همان کلمات سه حرف اختصاری BMW هستند تغییر نام داد. این شرکت سپس با یک برند هواپیماسازی در سال 1922 ادغام شد. آن‌ها سپس در سال 1923 از ساخت موتور هواپیما به ساخت موتورسیکلت روی آوردند و درنهایت نیز در سال 1928 به تولید خودرو روی آوردند.

شرکت BMW مالک برندهای زیر است:

BMW

Mini

Rolls-Royce

BMW Motorrad

دایملر

گروه خودروسازی دایملر (Daimler-Motoren-Gesellschaft) در سال 1899 تأسیس شد. این شرکت سپس در سال 1926 با ادغام شدن با شرکت Benz & Cie، نام خود را به Daimler-Benz AG تغییر داد.

ساختمان مرکزی شرکت دایملر در شهر اشتوتگارت آلمان قرار دارد. این شرکت شامل یک سری زیرمجموعه‌های نسبتاً پیچیده‌ای که از برند اسمارت سازنده خودروهای کوچک شهری گرفته تا تولیدکننده‌های اتوبوس مدرسه را شامل می‌شود.

شرکت‌های زیرمجموعه دایملر عبارت‌اند از:

Mercedes Benz

Smart

Mercedes Benz Trucks

سازنده کامیون (Freightliner)

سازنده کامیون‌های تجاری (Fuso)

تولیدکننده کامیون (Western Star)

شرکت هندی سازنده خودروهای تجاری (Bharatbenz)

Mercedes Benz Vans

Mercedes Benz Buses

تولیدکننده اتوبوس (Setra)

سازنده اتوبوس‌های مدرسه (Thomas Built)

جنرال موتور

ویلیام سی دورانت، مالک بیوک در آن زمان، شرکت جنرال موتور را در سال 1908 به‌عنوان یک شرکت هلدینگ سازنده خودرو پایه‌گذاری کرد. تا چند وقت بعدازآن، این شرکت نوپا توانست برندهای Oldsmobile و Cadillac را از آن خود کند.

مقر این ابر شرکت در شهر دیترویت، ایالت میشیگان آمریکا قرار داشته و در سال 2009 این شرکت به علت تعطیلی برندهایی مانند،Oldsmobile،Pontiac،Saturn و Hummer دچار ورشکستگی شد.

امروزه این شرکت آمریکایی مالک برندهای زیر است:

خودروساز چینی (Autobaojun)

خودروساز چینی (Wuling)

شرکت چینی تولیدکننده خودروهای تجاری (Jiefang)

برای بازار استرالیا (Holden)

Buick

Cadillac

Chevrolet

GMC

فیات کرایسلر

شرکت ایتالیایی فیات و شرکت آمریکایی کرایسلر در اواخر سال 2014 با یکدیگر ادغام شدند. این ادغام به دلیل ورشکستگی شرکت کرایسلر در سال 2011 بود که درنهایت فیات با خرید سهام بیشتری از آن به‌عنوان مالک آن شناخته شد.

شرکت فیات در سال 1899 با عنوان Societa Anonima Fabrica Italiano di Automobili Torino که درواقع سرواژه‌های آن همان F.I.A.T را می‌سازند تأسیس شد.

مرکز اصلی شرکت فیات-کراسیلر در شهر لندن انگلیس قرار دارد. بااین‌وجود، برای پیشبرد بهتر اهداف و روبه‌جلو بودن، ساختمان مرکزی کرایسلر در Auburn Hills ایالت میشیگان آمریکا و اداره مرکزی فیات نیز در شهر Turin ایتالیا قرار دارد.

اگرچه شرکت ایتالیایی فراری، ازلحاظ منابع مالی کاملاً مستقل عمل می‌کند، اما به دلیل وجود مدیرعامل یکسان با شرکت فیات کرایسلر یعنی آقای سرجیو مارکیونه، درواقع می‌توان این برند اسب شاهزاده را نیز زیر چتر شرکت فیات کرایسلر به‌حساب آورد.

شرکت‌های زیرمجموعه فیات کرایسلر عبارت‌اند از:

Chrysler

Dodge

Jeep

Ram

Fiat

Alfa Romeo

Fiat professional

Lancia

Maserati

Ferrari

فورد

هنری فورد، در سال 1903 به همراه سرمایه‌گذارانی موفق به تأسیس شرکت فورد شد. آن‌ها سپس با تولید یک «خودروی مردمی» در سال 1908 بانام T توانستند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند. خودرویی که توانست تا سال 1927 15 میلیون از آن به فروش برسد.

مقر اصلی این شرکت در دیربورن ایالت میشیگان ایالات‌متحده قرار دارد. اگرچه این شرکت آمریکایی، زمانی مالک برندهایی مانند استون مارتین و ولوو نیز به‌حساب می‌آمد، اما امروزه این شرکت مالک برندهای زر است:

Ford

Lincoln

هوندا

سوچیرو هوندا و تاکو فوجیساوا در سال 1948 یعنی 4 سال بعد از پایان جنگ جهانی شرکتی را تأسیس کردند که اولین موتورسیکلت‌های خود را در سال 1949 به فروش رساند. این شرکت ژاپنی، یا تولید کامیون کوچک T360 در اوت 1963 و ماشین‌های اسپرت S500 در ماه اکتبر همان سال، عملاً وارد حوزه خودروسازی شدند.

دفتر مرکزی این شرکت در میناتو ژاپن قرار دارد.

هوندا مالک شرکت‌های زیر است:

Honda

Acura (برند لوکس هوندا)

Honda Powersport (تولیدکننده وسایل نقلیه دیگر هوندا مانند موتورسیکلت،ATV و… است)

هیوندایی

شرکت کره‌ای هیوندایی به‌عنوان یک شرکت ساخت‌وساز کار خود را در سال 1947 آغاز کرد. اما این شرکت به‌سرعت کار خود را به حوزه خودروسازی نیز گسترش داد و در سال 1967 وارد این حوزه شد. این شرکت ابتدا با مونتاژ فورد کورتینا تحت نظارت فورد کار خود را آغاز کرد و در سال 1976 اولین خودروی تولیدی خود بانام Pony را به تولید رساند.

شرکت کیا نیز در سال 1944 و بانام Kyungsung Precision، به‌عنوان یک شرکت ساخت دوچرخه و لوازم جانبی کار خود را آغاز کرد. این شرکت در سال 1952 نام خود را به Kia تغییر داد و نهایتاً در سال 1962 با مونتاژ یک کامیون کوچک سه‌چرخ تحت برند مزدا بانام K-360 وارد صنعت خودروسازی شد.

کیا در سال 1997 دچار ورشکستگی شد و هیوندای یک سال بعد و در سال 1988 آن را خریداری کرد.

هم‌اکنون هیوندای موتور مالک برندهای زیر است:

Hyundai

Kia

Genesis (برند لوکس هیوندای)

پژو سیتروئن

این برند نیز در سال 1976 و با ادغام پژو و سیتروئن شکل گرفت. این شرکت ابتدا با نام PSA Peugeot Citroen شناخته می‌شد که در سال 2016 نام خود را به PSA Group تغییر داد. در ماه مارس 2017، این برند توانست با مبلغ 2.3 میلیارد دلار شرکت‌های واکسهال و اپل (Opel) را از جنرال موتورز خریداری نماید.

اداره مرکزی این شرکت در رویل-مالمایسون فرانسه قرار دارد.

این شرکت فرانسوی مالک برند برندهای زیر است:

Peugeot

Citroen

DS (برند لوکس این شرکت)

Opel

Vauxhall

رنو-نیسان-میتسوبیشی

شرکت رنو نیسان که در سال 1999 با یکدیگر شریک شدند، در اکتبر 2016 به مبلغ 2.3 میلیارد دلار شرکت میتسوبیشی را مالک شدند. این شرکت که درواقع از شراکت سه شرکت به وجود آمده است، اداره مرکزی نداشته و هر شرکتی در کشور خود دارای ساختمان مرکزی است.

رنو-نیسان-میتسوبیشی مالک برندهای زیر است:

Renault

Nissan

Mitsubishi

(داچیا-برند مخصوص ساخت خودروهای ارزان‌قیمت) Dacia

Infiniti (برند لوکس نیسان)

Datsun

Lada (برند روسی)

Renault-Samsung در کره جنوبی

Venucia در چین

تاتا 

جامستجی نوسروانجی در سال 1868 در شهر بمبئی هند یک شرکت تجاری را تأسیس کرد. این شرکت ابتدا کارش را با هتلداری و صنعت نساجی شروع کرد و در سال 1907 وارد صنعت آهن و فولاد شد و درنهایت در سال 1945، تاتا موتور پدید آمد.

 

این شرکت هندی مالک برندهای زیر است:

Tata

Land Rover

Jaguar

Tata Daewoo(شرکت تولید خودروهای تجاری)

تویوتا

شرکت قدرتمند و نام‌آشنای تویوتا، در سال 1937 و با ورود به صنعت خودروسازی اولین محصول خود را بانام GA truck نام گرفت. خودرویی که نسخه به‌روز شده G1 بود. ساختمان مرکزی این شرکت در تویوتا سیتی ژاپن قرار دارد.

همچنین این شرکت مالک برندهای زیر است.

Toyota

Lexus

Daihatsu (مخصوص تولید خودروهای کوچک)

Hino (تولید خودروهای تجاری)

فولکس‌واگن

ریشه‌ی این شرکت آلمانی به دوران نازی آلمان بازمی‌گردد که این شرکت قصد تولید یک خودروی مردمی برای جابجایی آن‌ها داشت. اما به‌محض شروع جنگ جهانی دوم، این شرکت به ساخت خودروهای نظامی روی آورد.

به دلیل جنگ، خودروی معروف Beetle (همان فولکس معروف بین ایرانی‌ها) این شرکت توانست از مرز فروش 21 میلیون دستگاه عبور کند.

ساختمان مرکزی این شرکت در ووولفسبورگ آلمان قرار داشته و این شرکت صاحب برندهای زیر است:

Volkswagon

Audi

Bentley

Bugatti

Lamborghini

Porsche

SEAT

Skoda

MAN(سازنده کامیون‌های سنگین)

Scania(سازنده خودروهای سنگین)

Ducati(برند موتورسیکلت)

Volkswagon Commercial Vehicles

جیلی

لی شوفو در سال 1986 هلدینگ جیلی را تأسیس کرد و در سال 1997 شاخه خودروسازی آن را به وجود آورد. علیرغم سن نه‌چندان زیاد این شرکت در مقابل برندهای سابقه‌دار، به لطف تملک برندهای دیگر حالا این شرکت یک هلدینگ بسیار قدرتمند محسوب می‌شود.

جیلی صاحب برندهای زیر است:

Geely Auto

Volvo

Lotus

Proton (در مالزی)

London EV Company

Polestar (تولید خودروهای برقی مدرن)

Lynk & Co (برندی در حوزه تولید خودروهای برقی)

Yuan Cheng Auto (تولید خودروهای تجاری)

Terrafugia (ساخت خودروهای پرنده)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا