مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

هنگام خرید خودروهای کارکرده می‌بایست به چه نکاتی توجه کرد؟

همواره خرید خودرو در تمامی بازارهای بین المللی به عنوان یکی از کارهای سخت و مشکل برای خریداران قلمداد می‌شود. زیرا با وجود تنوع بالا محصولات عرضه شده و تیپ‌های مختلف، انتخاب یک خودرو امری مشکل خواهد بود. حال اگر شخصی نتواند خودرو مورد نظر خود را به صورت صفرکیلومتر تهیه نماید و به سراغ نمونه‌های دسته دوم و کارکرده رود، می‌بایست به چه نکاتی توجه کند؟

امروز در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و نکاتی که باید در هنگام خرید یک خودرو دسته دوم مورد توجه قرار گیرد را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1-سلامت موتور و دیگر اجزای محرک

یکی از مهم ترین عواملی که می‌بایست در رابطه با خرید یک خودرو به صورت دسته دوم یا کارکرده مورد توجه قرار گیرد، سلامت موتور و  دیگر اجزای محرک است. زیرا قلب تپنده هر اتومبیلی در جهان، موتور آن است و اگر کوچک ترین مشکلی برای این بخش حیاتی ایجاد شود، انتخاب ما در این بخش دچار مشکل خواهد شد و اگر به غیر از موتور، دیگر بخش‌ها همچون گیربکس، سیستم فرمان، کولر، باطری و .. نیز دارای مشکل و خرابی باشند، به هیچ وجه نباید سمت خرید این‌گونه محصولات در نمونه‌های دسته دوم برویم.

2-سلامت ظاهری

یکی دیگر از عواملی که هنگام خرید یک خودرو کارکرده بسیار مهم است، سلامت ظاهری آن محصول است. زیرا چهره و ظاهر هر خودرو، نشان دهنده شیوه نگهداری و مورد پسند بودن آن بوده و اگر خودرویی دارای سلامت ظاهری بد همانند زدگی‌های و یا رنگ پریدگی‌های فراوان باشد، به اعتقاد کاراشناسان انتخاب خوبی برای خرید نخواهد بود و در صورت انتخاب، خریدار می‌بایست هزینه‌ای را به طور کامل به این بخش اختصاص دهد.

3-اطمینان از امکانات و اجزای موجود در خودرو

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب یک خودرو به صورت دسته دوم و یا کارکرده، اطمینان از امکانات و اجزای موجود در آن است. زیرا در برخی خودروها (در این بخش نظر ما غالبا بر روی خودروهای وارداتی و گران قیمت متمرکز است)، پس از استفاده مالک اول و فروش آن به شخصی دیگر (نمایشگاه و یا بنگاه) برخی آپشن‌های اصلی از روی خودرو برداشته شده و نمونه‌های تقلبی و ارزان قیمت تر بر روی آن‌ها نصب می‌شود تا شخص معامله گر بتواند سود بیشتری را در این بخش به خود اختصاص دهد.

خریداران در هنگام انتخاب این‌گونه خودروها، با مراجعه به مراکز بررسی و تایید آپشن، باید از اصل بودن این موارد اطمینان حاصل نمایند.

4-بیمه نامه

از دیگر موارد مهم در انتخاب یک خودرو به صورت دسته دوم و یا کارکرده، بیمه نامه آن است. در همین رابطه، می‌توان این‌گونه گفت که همواره خودروهایی که دارای بیمه نامه‌‌‌‌‌‌‌‌ای با تاریخ انقضایی بلند مدت (بیش از 7 ماه) هستند، از ارزش خرید بیشتری برخوردار بوده و اگر این بیمه نامه دارای تخفیف نیز باشد (یعنی خودرو فوق دچار تصادف و سانحه در این سال‌ها نشده است)، ارزش بیشتری را به خودرو اعطا خواهد کرد و خرید این‌گونه اتومبیل‌ها از ارزش بیشتری برخوردار است. (لازم به یاداوریست که بیمه نامه هر خودرو بسته به نوع و ارزش خودرو، متفاوت بوده و دارای ارزش ریالی متفاوت است)

5-عدم سو سابقه یا مشکل دار بودن مدارک خودرو

یکی دیگر از موارد مهم که در صورت انتخاب خودرویی کارکرده و یا دسته دوم می‌بایست مد نظر قرار داد، عدم سو سابقه یا مشکل دار نبودن مدارک است. می‌توان گفت که هنگامی که شخصی به عنوان خریدار به مرکزی برای خرید خودرو مراجعه می‌کند، حتما می‌بایست معتبر و اصل بودن مدارک را بررسی نماید.

زیرا بسیار دیده شده است که خریداران برخی از خودروهای دسته دوم در هنگام انتخاب اتومبیل مورد نظر به مدارک و عدم سو سابقه خودرو مذکور توجه نکرده و بعد از چند مدت، متوجه تقلبی بودن یا عدم همانگی مدارک می‌شوند. (لازم به یاداوریست که عدم همانگی مدارک با خودرو، خلاف قانون محسوب شده و پیگرد قضایی را به همراه خواهد داشت)

6-وجود نمایندگی ارائه دهنده خدمات

همواره در انتخاب یک خودرو دسته دوم یا کارکرده، وجود قطعات مصرفی و نمایندگی خدمات دهنده، یکی از عوامل مهم محسوب شده و هنگام انتخاب یک اتومبیل کارکرده حتما می‌بایست برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و یا عدم آسایش در استفاده، به تعداد مراکز خدمات دهی و تهیه قطعات مصرفی اهمیت داد.

زیرا اگر مشتریان خودرویی را انتخاب نمایند که فاقد مراکز گسترده خدماتی باشد و از سوی دیگر، تهیه لوازم مصرفی برای استفاده چندین ساله امری سخت و طاقت فرسا تلقی شود، تنها باعث پشیمانی آن‌ها بعد از خرید و در استفاده روزمره خواهد شد و در هنگام بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خودرو خریداری شده، بی شک دچار مشکل خواهند شد.

7-استهلاک و هزینه‌های جانبی

به جرات می‌توان این‌گونه گفت که استهلاک و هزینه‌های جانبی اگر در صدر معیارهای خریداران قرار نگیرد، بی شک جز اولویت‌ها خواهد بود. در همین رابطه، بهتر است این‌گونه بگوییم که اگر خودرویی دارای هزینه‌های جانبی فراوان همچون تعویض زود به زود قطعات، خرابی‌های فراوان و … باشد، اصلا ارزش خرید را دارا نخواهد بود و تنها باعث تحمیل هزینه‌های بیشتری به مشتریان خواهد شد.

در کشورهایی همچون ایران، هند، مالزی، آفریقا جنوبی و … ظاهر و امکانات خودروها، معیاری بالاتر محسوب شده و مشتریان کمتر به استهلاک و کیفیت اهمیت می‌دهند که همین امر باعث شده است تا در کلاس خودروهای اقتصادی، ارزان قیمت و یا متوسط، شاهد این باشیم که مشتریان در این کشورها نسبت به سایر نقاط، بیشتر به تعمیرگاه‌ و یا مراکز خداماتی مراجه کنند و هزینه‌های زیادی را در این راه متحمل شوند.

در پایان این مطلب می‌باسیت به این نکته مهم اشاره کرد که خریداران در هنگام انتخاب یک خودرو دسته دوم و یا کارکرده، حتما شخصی را به عنوان کارشناس را برای بازدید اتومبیل مورد نظر به همراه خود داشته باشند تا این فرد مطلع بتواند بهترین راهنمایی را در انتخاب خودرو مذکور ارائه دهد و از کلاه برداری‌های رایج و یا مسائل این چنینی جلوگیری نماید.

همچنین، در هنگام خرید خودرو و نهایی کردن معامله، حتما برای تعویض سند به مراکز ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید تا امنیت این معامله تضمین شود.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا