Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بسترن B30 صفر کلیومتر بخریم یا رنو مگان کارکرده؟

 

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو خودرو با نام‌های بسترن B30 و رنو مگان در بازه قیمتی تقریبا یکسانی بپردازیم و با نگاهی کلی و جامع به این دو مدل، برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر بخش بیان خواهیم کنیم.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید گفت که رنو مگان یکی از موفق ترین خودروهای وارد شده به ایران در چند دهه اخیر از لحاظ فروش، کیفیت و دوام بوده و مشتریانی که این خودرو را خریداری کرده‌اند، همواره از آن راضی بوده و کمترین گلایه را ابراز کرده‌اند. رنو مگان در گام اول به صورت یک اتومبیل وارداتی به بازار داخلی کشور وارد شده، اما پس از توافق شرکت سایپا (پارس خودرو) با کمپانی رنو فرانسه، برای مونتاژ و عرضه، وارد خط تولید پارس خودرو شد (مگان حدود 6 سال بر روی خط تولید پارس خودرو حضور داشت)

اما در سوی دیگر این میدان، یکی از جدیدترین محصولات شرکت بهمن خودرو که یک خودرو چینی با نام بسترن B30 است، وجود دارد. این مدل نخستین بار در اوایل سال گذشته (1396) وارد بازار داخلی کشور شد و یک خودرو سدان اقتصادی و با کیفیت به شمار می‌رود.

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی نمای ظاهری آن‌ها می‌رسد و همان‌گونه که در مطالب قبلی گفته شد، طراحی بیرونی هر خودرو بسته به نظر مشتری هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام خودرو زیبا تر است و در این بخش باید هر دو محصول را برابر با یکدیگر عنوان کنیم.

3-طراحی داخلی

بعد از بررسی نمای ظاهری، بهتر است نگاهی به نمای داخلی و کابین این دو خودرو بی‌اندازیم که در این بخش با توجه به نظر علاقمندان و کارشناسان، بسترن B30 با توجه به کابینی به روز تر و ادوات بیشتر رفاهی، خودرویی بهتر از رنو مگان در این بخش به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است که کیفیت متریال استفاده شده در هر دو خودرو با توجه به قیمت ذکر شده، قابل قبول بوده و رنو مگان پس از گذشت چندین سال از توقف تولید خود، همچنان دارای کابینی با کیفیت و با دوام است.

4-پیشرانه و عملکرد

بسترن B30 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید 107 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر است و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

بسترن B30 در زمانی برابر با 13.8 الی 14.3 ثانیه، به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا خواهد کرد و حداکثر سرعت آن در حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این سدان چینی در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 6.7 الی 6.9 لیتر بنزین را دارا بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است (حجم باک 50 لیتر)

اما در سوی دیگر این میدان، رنو مگان در نمونه 2000 خود از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 188 نیوتن متر است و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

رنو مگان در زمانی برابر با 11.1 الی 11.3 ثانیه، به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا کرده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 8.3 الی 8.7 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو 3 است (حجم باک 60 لیتر)

حال می‌بایست از بین این دو خودرو یکی را به عنوان برنده این بخش اعلام کنیم که در قسمت اول باید بسترن B30 را به دلیل مصرف سوخت کمتر، پیمایش مسافت بیشتر و جادار تر بودن اتاق داخلی، برنده اعلام کنیم و در بخش دوم، رنو مگان را باید به دلیل شتاب اولیه بیشتر، حداکثر سرعت بیشتر و حس سواری بهتر، به عنوان برنده اعلام کنیم.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

بسترن B30 از آپشن‌هایی همچون سیستم ترمز و پایداری (ABS / EBD / BA / TCS)، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، صفحه نمایش لمسی و سیستم ناوبری فارسی، سیستم باز شدن درب‌ها بعد از وقوع تصادف، ریموت کنترل مجهز به باز کن صندوق عقب، تهویه مطبوع دستی، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم کنترل در سربالایی HAC، دوربین عقب و… برخوردار است.

اما در سوی دیگر این میدان، رنو مگان نیز از آپشن‌هایی همچون ترمز و پایداری ABS، EBA، EBV، کیسه هوای سرنشینان جلو، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع با کنترل خودکار، کارت هوشمند، دکمه استارت، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، چراغ مه‌شکن جلو، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، کامپیوتر سفری، پرده شیشه عقب و جانبی، سنسور باران و .. برخوردار است.

6-استهلاک و موارد جانبی

رنو مگان در 5350 الی 5750 کیلومتر، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده که هزینه‌های اعلام شده در رابطه با این خودرو، در حدود 135 الی 160 هزار تومان اعلام شده و در سوی دیگر، بسترن B30 در هر 5150 الی 5500 کیلومتر نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده و هزینه اعلام شده در رابطه با این خودرو، در حدود 130 الی 155 هزار تومان بوده است.

7-قیمت در بازار

پیرامون قیمت این دو خوردو در بازار داخلی کشور باید گفت که بسترن B30 در حال حاضر با مدل ساختاری 1397 و به صورت صفرکیلومتر به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود و دارای ارزش قیمتی برابر با 71 الی 72 میلیون تومان است.

اما در سوی دیگر این میدان، با بودجه‌ای تقریبا بین 70 تا 80 تنها می‌توان رنو مگان را با مدل ساختاری 1391 و با کارکردی کمتر از 90 هزار کیلومتر در بهترین شرایط فنی، ظاهری و جانبی خریداری نمود.

8-خدمات پس از فروش

در پایان، نوبت به بررسی خدمات پس از فروش این دو خودرو می‌رسد و همان‌گونه که در ابتدا مطلب گفته شد، رنو مگان به واسطه همکاری کمپانی رنو گروه صنعتی سایپا (پارس خودرو) به بازار داخلی کشور عرضه شد، اما پس از گذشت چندین سال از خروج این خودرو از خطوط تولید، در برخی شهرهای کوچک، فقدان برخی قطعات مصرفی و یدکی باعث نارضایتی مالکان این خودرو شده و در اغلب اوقات این افراد به جزء موارد ذکر شده، از قیمت بالا لوازم این خودرو نیز گلایه مند هستند.

اما در سوی دیگر، بسترن B30 یکی از جدیدترین خودروهای وارد شده به بازار خودرویی ایران بوده و در رده قیمتی خود، از بهترین محصولات به شمار می‌رود و به واسطه سابقه و پشتیبانی بسیار خوب شرکت بهمن خودرو از اتومبیل‌های عرضه شده، انتظار این می‌رود که این شرکت در رابطه با پشتیبانی و خدمات دهی به بسترن B30، از عملکرد خوبی برخوردار باشد و بتواند نیاز خریداران این مدل را تا سالیان سال براورده سازد.

6 دیدگاه
  1. ww می گوید

    سلام
    باید نمونه ۱.۶ مگان رو میذاشتید !!!

  2. بابک می گوید

    من بسترن داشته ام. واقعاً از لحاظ کیفیت ضعیف است و قابل قیاس با مگان نیست

    1. ناشناس می گوید

      به خدا اگه داشتی این حرف نمیزدی.مگان فیس قدیمی هست دیگه لذت سواریشو یکی دیگه برده خرجش نصیب تو شده. بعد ماشین قدیمی و منسوخ شده ای هست اما بی ۳۰ سال ۲۰۱۶ اومده. البته قبول دارم که باید با مگان ۱۶۰۰ مقایسه می شد چون خودشم ۱۶۰۰ هست اما گیربکسش به روزتره و به همین دلیل شتابش خیلی هم کمتر از مگان نیست

  3. حميد می گوید

    همین که مگان بعد از ١٣ سال از زمان عرضه به بازار داره با یک ماشین جدید مقایسه می شود . برنده است

  4. امیر می گوید

    مگان بهتره
    فرانسه کجا چین کجا

  5. افشین می گوید

    یه چرخ مگان به کل بسترن میارزه واقعا از هر لحاظ مگان برتره شک نکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.