مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هن‌تنگ ایکس ۷ (HANTENG X7)؛ محصول جدید عظیم خودرو!

اگر سرتاسر چین را بگردیم، شاید بیش از کل خودروسازهای جهان، بتوانیم در این کشور خودروساز بیابیم و در همین حال بنظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی قصد دارند تمام برندهای این کشور را به ایران بیاورند. با شرایط اسفناک قیمت خودرو، شرکت‌ها از سود بیشتر استقبال می‌کنند و عظیم خودرو نیز بعد از هاوال، فوتون و ماهیندرا به سراغ یک کمپانی تازه تاسیس و گمنام چینی به اسم هن‌تنگ رفته است. البته تازه تاسیس بودن این کمپانی به معنای نداشتن دانش لازم نیست چرا که آنها هم، مانند سایر خودروسازان کشورشان به‌سراغ خارجی‌های پر تجربه رفته‌اند.

در ارتباط با خودروهای این شرکت اطلاعات کافی در فضای مجازی وجود ندارد و براحتی می‌توان از هم‌اکنون فریاد زد که برندهای بهتر چینی نیز برای حضور در کشور، وجود دارند. اما چیزی که خود آنها ادعا می‌کنند، این است که بر اساس استانداردهای اروپایی برای ساخت خودروهای جدید مدرن و با کیفیت فعالیت خود را آغاز نموده‌اند و پایه‌گذار چند فناوری جدید در حوزه خودرو بوده‌اند. ایکس ۷ بزرگترین شاسی‌بلند هن‌تنگ شناخته می‌شود که براساس پلتفرم بدنه زوتی T600 یا همان خودروی کوپا t210 ساخته شده است.

از لحاظ ظاهری ایکس۷ را می‌توان ترکیبی از خودروهای چینی و سایر کمپانی‌های خارجی دانست که بخش‌های کپی شده در بدنه آن کاملا مشهود است. نمای جلویی ترکیبی از کوپا ۲۱۰ و فولکس‌واگن تیگوان است که لوگوی هن‌تنگ در وسط جلوپنجره نه‌چندان مرتفع قرار داده شده است. طراحی بخش جلویی چیز جدیدی را ارائه نمی‌کند و حتی چراغ‌ها نیز با فرم تکراری طراحی شده‌اند که خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود. در نمای جانبی فضای خالی بین بدنه و لاستیک‌ها بسیار زیاد است و این به‌دلیل کوچک بودن چرخ‌های این خودرو بوده و در اکثر خودروهای چینی، از برندهای نچندان معروف می‌توان این عیب را دید.

در همین بخش می‌توان فرم بدنه‌ای شبیه به خودروهای آئودی و فولکس‌واگن را کاملا دید و حتی رینگ‌های کوچک نیز جذابیت زیادی برای این بخش نداشته‌اند. در بخش عقب، سعی شده از خودروهای بی‌ام‌و برای چراغ‌ها الهام گرفته شود اما نتیجه چیزی شبیه به تیگو ۵ بوده است. هک شدن حروف بزرگ شرکت در قسمت عقب باعث شده تا این قسمت سادگی زیادی نداشته باشد و کمی اوضاع ظاهری بهتر شود. در کل ظاهر ایکس ۷ قابل قبول بوده اما هیچ نشانی از یک خودروی خاص ندارد و هر یک از بخش‌های ظاهری آن را می‌توان در سایر خودروها دید.

 

 رادار جلو، رادار عقب، چراغ هالوژنیHalogen، چراغ زنونی Xenon، چراغ رانندگی در روزDaylight، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم کن شیشه عقب، برف پاکن جلو و عقب از نوع ضد خش، سنسور باران، تنظیم برقی آینه ها، گرم کن آینه های جانبی، آینه های تاشو برقی، ریل سقفی آلومینیومی جهت نصب باربند، خروجی اگزوز دوتایی Dual، چراغ های جلو مجهز به سنسور اتوماتیک،  تشخیص نور تجهیزات ظاهری ایکس 7 را تشکیل می‌دهند.

داخل کابین هن‌تنگ ایکس ۷ از لحاظ طراحی، شیک است اما نباید از کپی بودن آن غافل شد. ایکس ۷ کابینی مشابه خودروهای بی‌ام‌و دارد و حتی در صفحه‌نمایش و غربیلک فرمان نیز این تشابه را می‌توان خیلی روشن دید. اما جنس متریال داخلی 2بخش‌دارد که یکی پلاستیک خشک و ارزان قیمت بوده و دیگری چرم مصنوعی با کیفیت نچندان بالا است. در بحث متریال داخلی ایکس ۷ یک خودروی ضعیف بوده که توان رقابت با خیلی از محصولات چینی موجود در کشور را ندارد اما هن‌تنگ سعی کرده با بکارگیری تریم دورنگ با طرح چوب، کمی زیبایی به داخل این خودرو اضافه کند.

در بخش فنی هن‌تنگ ایکس7 از یک موتور 2.0 لیتری توربو بهره می‌برد که این موتورها توسط شرکت شنیانگ-میتسوبیشی تولید می شوند. همین موتور در چند خودروی چینی دیگر مانند لندویند X7 و دامای X7 بکار گرفته شده که عملکرد مشابهی با ایکس 7 دارند. حداکثر توان موتور 190 اسب‌بخار در تعداد دور 5500 بوده و گشتاور نیز 250 نیوتن‌متر است. استاندارد آلایندگی یورو 5، گیربکس 6DCT از دیگر مشخصات فنی ایکس 7 محسوب می‌شوند.

از دیگر مشخصات محصول جدید عظیم‌خودرو می‌توان به وزن خالص 1685کیلوگرمی، حجم فضای بار 344 لیتری ،مصرف سوخت 8.8 لیتری در حالت ترکیبی اشاره کرد که با توجه به حجم موتور و توربودار بودن آن، انتظار می‌رود با یک شاسی‌ّبلند پر مصرف روبرو شویم. از لحاظ کیفیت سواری و فرمان‌پذیری به‌دلیل گمنام بودن شرکت اطلاعات زیادی در دست نیز و حتی در بحث استاندارد ایمنی نیز 4 ستاره ایمنی از سوی موسسه چینی کنترل ایمنی، نشان می‌دهد در این بخش نیز نمی‌توان چندان به این محصول اعتماد کرد. موسسه ایمنی چین در کل کمی دست و دلباز عمل می‌کند و ستاره‌های خود را راحت‌تر از سایر کشورها به محصولات اختصاص می‌دهد. از لحاظ قیمت ایکس 7 در چین با قیمت 79.800 الی 149.800 یوان عرضه شده که با توجه به نرخ سود شرکت و نوسانات ارز، باید در کشور ما بیش از 150 میلیون تومان قیمت داشته باشد.
کلام‌آخر

هنوز مشخص نیست چرا عظیم خودرو برای عرضه خودروهای چینی با قیمت بالا پافشاری می‌کند در صورتی که قبلا در عرضه فوتون و هاوال، همچنین ماهیندرا موفق نبوده است. این شرکت از لحاظ عرضه خودرو نتوانسته نظر مردم را به خود جلب کند و باید در گام نخست سعی کند مردم را با خود آشنا کند. هن‌تنگ یک کمپانی درجه یک چین نیست و شاید در بین خودروسازان درجه دوم چینی نیز جایی نداشته باشد، بنابراین واردات این محصول با شرایط کنونی و قیمت بالا، چندان معقول نخواهد بود.

به سوپر گروه خودروهای هن تنگ در تلگرام ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. خاک بر سر توجار و اداره استاندارد ایران که فقط زباله های چینی رو وارد و از نظر استاندارد مورد تایید قرار میدن واصلا جون مردم واسشون اهمیتی نداره
    بجای اینکه برن ماشین های ژاپنی و کره ای با کیفیت وارد کنن میرن دنبال ماشینهای چینی زباله که استاندارد جهانی ندارن
    متاسفانه گمرکی در همه جای دنیا 3 درصده ولی توی ایران 100 درصده

    1. آخه مشتي نگاه به جيب خودت نكن كجا ميتوني خودروي ژاپني با اين رنج قيمت پيدا كني؟

    2. آخه مشتی
      مگه تحریم نیستیم؟
      مگه خودروی ژاپنی و کره ای هست که تولید کنن؟
      با این قیمت خودروی ژاپنی مدل 2007 هم نمی تونی بخری

      یه مقدار با اندیشه صحبت کنیم

  2. متاسفم برای مسولین بی کفایت خودرو یی ایران . هر چه اشغال چینی است وارد مملکت می کنند . شما مسولین بی کفایت خانواده تان را سوار همچین ماشینهایی می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. کاشکی سایت چرخان میرفت دفتر عظیم خودرو جنب شرکت بهنوش میدید آنجا چه خبره!
    همه مردمی که در عظیم خودرو پیش خرید کرده اند , آمده اند و پولشان را میخواهند
    کی دیگه میاد از این شرکت کلاهبردار خودرو بخره
    امروز فردا است که عظیم خودرو پلمپ شود به امید خدا
    لطفا تا از پیشینه شرکتی خبر ندارید از آن تبلیغ نکنید چون وجهه خود شما هم خراب میشود

    1. سلام، ما از شرایط شرکت‌های مختلف آگاهیم و در این مطلب به بررسی خودرو پرداخته‌ایم

  4. مواظب باشید فریب شرکت عظیم خودرو رو نخورید
    این شرکت فقط این ماشینهارو ثبت نام میکنه و هیچ کدوم تحویل نمیده چون هیچ کدوم مجوزهای لازم برای پلاک و ورود به بازار ایرانو نمیگیره. یک سرچ کوچیک‌تو اینترنت متوجه میشید که این شرکت هیچ ماشینی تحویل نمیده
    جالب اینجاست ماشینی که مجوزهای لازم رو نگرفته ثبت نام میکنن و بعدش ماشین تحویل نمیدن و مردم بیچاره ضرر میکنن

  5. به نام خدا. سلام . خودرو هان تنگ ایکس 7 یک خودرو زیبا و پر امکانات است . در سایتهای خارجی زیبائی داخل اتاق این خودرو را برگرفته از (بی ام و ) و ظاهر آن را به یک مدل از جگوار تشبیه کرده اند . نور پردازی داخل اتاق , مونیتور بزرگ چند منظوره , موتور پرقدرت میتسوبیشی و گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک و فاصله بسیار خوب کف خودرو تا زمین از مزیتهای آن محسوب میشود . در تعداد معدودی از خودروهای وارداتی به ایران سامانه ( هد آپ دیسپلی) که در این خودرو موجود است نصب گردیده. از نظر آپشن واقعا خودرو خوبی است . تست تصادف این خودرو که در بعضی نشریات به آن اشاره میشود ظاهرا مربوط به اولین نمونه های این خودرو در سال 2015 است و در نمونه های جدید ایمنی خودرو ارتقاء یافته است . با توجه به اینکه قرار است ایکس 7 در کارخانه زاگرس خودرو که توسط عظیم خودرو خریداری شده است تولید گردد طبعا مشکلات تهیه قطعات یدکی آن بر خلاف بسیاری از خودروهای چینی وارداتی نباید وجود داشته باشد . اگر این خودرو به سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ مجهز میبود قطعا مطلوبیت بیشتری میداشت .باید عملکرد ایکس 7 در جاده های کوهستانی و نقاط مختلف کشورمان بررسی شود تا بتوان در مورد آن نظر قطعی داد .

    1. دو حالت موجود است
      یا شما کارمند شرکت عظیم خودرویی یا کلا از بحث خارج!حضرت آقا! ماشین هنوز ثبت سفارش نشده و شاید هم نشود! شما از کجا میدانید هد آپ دیسیپلی و چنین و چنان دارد؟؟ اصلا چرا اینقدر از خودرو ساز های دسته چندم چینی حمایت می شود؟؟ خودرو سازانی که هر بار ما ملت ساده را با حجم موتور و آپشن های بدرد نخور سر کیسه می کنند. حال که عظیم خودرو هم هست ، نور علی نور!!

  6. توف به ذات هر چی مسول بی کفایت لعنت زر پدر و مادر هر شخصی که ماشین چینی وارد ایران مکنه

  7. به نام خدا . سلام بر شما . برادر عزیز من نه کارمند عظیم خودرو هستم و نه بی اطلاع از بحث! اگر شما هم زحمت کشیده و به نمایندگی سهروردی عظیم خودرو مراجعه میفرمودید و خودرو را از نزدیک ملاحظه میکردید و با مدیر فروش شرکت گفتگو میفرمودید مواردی را که عرض کردم عینا ملاحظه مینمودید . من حتی در مورد تجهیزات دیگر ایکس 7 نظیر ترمز برقی دستی و اتو هلد و غیره هم که در این خودرو وجود دارد چیزی ننوشته ام و این در حالی است که شما حتی در مورد وجود هد آپ دیسپلی در این خودرو هم شک میکنید!. اطلاعات یاد شده در مورد ایکس 7 فقط از مدیران شرکت به دست نیامده بلکه با بررسی و ملاحظه نزدیک خودرو و با مراجعه به سایتهای مختلف خارجی حاصل شده است . به نظر اینجانب این روش انتقاد از یک خودرو بدون مشاهده آن از نزدیک و با مطالعه یک مطلب کوتاه و چند عکس و به صرف چینی بودن خودرو درست نیست . در مورد ثبت سفارش و غیره هم توصیه میکنم به سایت عظیم خودرو مراجعه فرموده و مجوزهای دریافت شده بخصوص برای ورود انواع خودرو سواری توسط این شرکت را ملاحظه بفرمائید . موفق باشید .

  8. سلام دوستان من ازاین شرکت ثبت نام داشتم کلاه سرم رفت نه پولم رو داد نه ماشین اصلا وارد کننده نیست با سود مردم کار میکنه لا مذهب

  9. سلام دوستان من تو این شرکت ثبت نام داشتم نه ماشین داد نه پولش کلاه بردار قانونیه با سود مردم کار میکنه بعضی موقها از کرمان موتورماشین میگیره

  10. عظيم خودرو هيچ مجوز پيش فروش و ثبت سفارشي نداره مواظب باشيد تو دام شون نيافتيد

  11. به نام خدا . سلام بر شما . امروز ( دهم شهریور ) معاون استاندار لرستان در جمع خبرنگاران اعلام نموده است که کارخانه خودرو سازی شرکت عظیم خودرو با سرمایه گذاری 120 میلیارد تومانی در تاریخ 18 شهریورماه ( امسال ) افتتاح میگردد و در همین روز اولین خودروهای تولیدی خود را روانه بازار خواهد نمود . با توجه به این خبر به نظر میرسد نگرانی خریداران هن تنگ ایکس 7 و ایکس 5 با شروع به تولید کارخانه عظیم خودرو انشاالله مرتفع خواهد شد

    1. خیلی به این تاریخ ها توجه نکن چون امروز 21 شهریور 97 هست و هنوز خط تولید هنتنگ اصلا ساخته نشده چه برسه به افتتاح و تولید این خبرا همش حرف مفته البته ممکنه تا چند ماه آینده این خطوط نصب و راه اندازی بشوند

  12. خیلی به این تاریخ ها توجه نکن چون امروز 21 شهریور 97 هست و هنوز خط تولید هنتنگ اصلا ساخته نشده چه برسه به افتتاح و تولید این خبرا همش حرف مفته البته ممکنه تا چند ماه آینده این خطوط نصب و راه اندازی بشوند

  13. جدا از همه این حرف ها قبول کنیم که خودرو سازی چین پیشرفت زیادی کرده اکثر خودرو چینی در بازار ایران هم مطلوب هستند نسبت به ایرانی.در سالهای آینده نیز بی شک موفق خواهند بود.

  14. این بی پدر مادرا فقط پول ملت و میگیرن و میزنن ب چاک…
    آرش کمانگیر…. تو حتما اونجا کار میکنی و از همون دارو دسته دزد هستی…. مرتیکه نمی فهمی همینطور شر و ور تایپ میکنی…ادم ک هستی نه؟؟؟ ملت میگن این دزد ا ک خودتم از همونایی پول ملت و میگیرن و هیچی تحویل نمیدن… خدا تو و امثال مثل تو ، اون شرکت و به طور کلی اون وزیر صنعت و معدن بگیر بیا پایین تا برسه به تو لعنت کنه که با پول ملت زندگیتونو میچرخونید…. انشالله تو همین زندگی ک دارین حساب پس بدین

  15. به نام خدا . سلام . برادر عزیز ؛ من نه کارمند عظیم خودرو هستم و نه به قول شما از دارو دسته آنها هستم . من خریدار یکدستگاه خودرو هن تنگ ایکس 7 هستم و علیرغم اینکه 440 میلیون تومان پول این خودرو را داده ام از خریدم کاملا راضی ام زیرا درحال حاضر قیمت این خودرو در بازار بیش از 650 میلیون تومان است . ضمنا مزید اطلاع شما تولید هن تنگ ایکس 7 در کارخانه عظیم خودرو آغاز شده و تحویل سری دوم خودرو هن تنگ ایکس
    7 از هفته دوم تیرماه در عظیم خودرو شروع شده است و هر هفته تا پایان 60 دستگاه ادامه دارد و پس از آن تحویل هن تنگ ایکس 5 شروع میشود . توصیه میکنم به جای فحش دادن و توهین ، همانند من زحمت کشیده و یک سر به ساختمان مرکزی عظیم خودرو بزنید و خودتان شاهد تحویل خودروها باشید . توصیه دیگرم به شما به عنوان یک مسلمان این است که در نگارش نظراتتان عفت کلام داشته باشید و بیجهت کسی را نفرین نکنید . موفق باشید

  16. این شرکت عظیم خودرو کلاه بردارن.من این ماشینو نقد خریدم قرار شد ۹ ماه بعد تحویل بدن.الان ۳ ساله ماشینو تحویل نمیدن یعنی کلاهبراداری اونم از ۴۰۰۰ نفر تو ایران هیچ مشکلی نداره اصلا عین خیالشونم نیست تمام دفتراشونم بازه همچنان به کلاهبرداری ادامه میدن.پولتم پس نمیدن.

  17. من کاری نداریم کدوم شرکت خوبه کدوم شرکت بده، ولی ماشین های چینی بد نیستن، یه زمانی وقتی هیوندا اومد ایران چقدر ازش بد گفتن ولی الان دارید میگید هیوندا و اینا بهترینه و از این حرفاخدایی فازتون درک نمیکنم اگه خودتون درک کردین بگیدشماهایی که نظر منفی میدین، دو دسته اید(یا زورتون نمیرسه ماشین چینی بخرید) (یا ماشین بالاتر از چینی دارید و میخواین بگید اونا بهترن از چینی هستن) ولی من که هم چینی هم کره ای سوار شدم تفاوتی توش نمیبینمو انقدر از محصولات چینی بد میگید، برید اطلاعات جمع کنید ببینید اقتصاد جهان دست کدوم کشوره؟ چین اقتصاد جهان نه فقط ایران بلکه جهان رو انگشتشه، الکی بدون هیچی نظر ندین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا