مکمل بنزین
خبر

سراتو ۲۰۱۸؛ سدانی که دوست دارد اسپرت باشد!

این خودرو بیشترین فروش را در بین محصولات کره‌ای در بازار استرالیا را داشته که تقریبا 33 درصد کل فروش محلی کیا در سال 2018 را تشکیل می‌دهد. با این حال هنوز سراتو ناشناخته است و خودروهای SUV، طرفداران بیشتری دارند. کیا سراتو در کنار خودروهایی همانند تویوتا کورولا، مزدا 3، هیوندای i30 و فولکس واگن گلف می‌گیرد که مانند آنها در تیپ‌های مختلف مانند هاچبک، کوپه و چهار درب عرضه شده است. کیا در اوایل سال جاری تنها Cerato جدید را در پوشش سدان به بازار معرفی کرد. اما این سدان در حال حاضر ۳ مدل مختلف با نام‌های  S، Sport و Sport + را دربر می‌گیرد.

Kia ادعا می کند، کالیفرنیا محل طراحی این سدان شیک در سایز خودروهای سدان کوچک بوده، که در آن از اعجوبه کیا، یعنی استینگر الهام گرفته شده و شباهت‌هایی نیز با کیا اپتیما دارد. کیا سعی کرده تا با استفاده از مجموعه کامل ابزارهای ایمنی، سراتو جدید را به یک خودروی سدان ایده‌آل برای همه تبدیل کند. حتی در مدل پایه سراتو با پسوند S نیز امکانات کاملی نظیر ترمز اضطراری خودکار با سیستم  هشدار برخورد جلو، سیستم کنترل خروج از خط، دوربین عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچی با Apple CarPlay و اندروید اتو، DAB + رادیو دیجیتال، نمایش فشار باد تایر و شش کیسه هوا قرار داده شده است.

مدل اسپرت علاوه بر امکانات بالا، چرخ های آلیاژی 17 اینچی، ناوبری ماهواره ای، غربیلک فرمان چرمی، صندلی‌های اسپرت را در خود جای داده است.  فضای داخلی سراتو از طراحی ارگونومیک مناسبی بهره می‌برد که برخی پلاستیک سخت داخل آن را بد می‌دانند در صورتی که در کابین ترکیبی از مواد نرم و سخت بکار رفته که چندان بد نیست. یکی از ایرادات شاید نداشتن تهویه سرنشینان عقب باشد اما صندلی‌ها به حدی راحت هستند که این صعف دیده نمی‌شود. نسبت تقسیم صندلی های عقب 60:40 است که با توجه به افزاش طول ۸۰ میلیمتری سراتو، فضای کافی برای همه در آن وجود دارد.

سراتو با موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر و یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته عرضه شده که قدرت و گشتاور آن بقه ترتیب 112kW در 6200 دور در دقیقه و 192Nm (4000rpm)، است. این موتور مناسب یک خودروی اسپرت نیست و بیشتر شبیه به پیشرانه خودروهای معمولی شهری عمل می‌کند و انتظار می‌رفت کیا گزینه قوی‌تری را برای این خودرو در نظر بگیرد. اما تغییر در حالت Eco، به طرز شگفت‌انگیزی آن را به یک خودروی اقتصادی تبدیل می‌کند و مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهد. مصرف سوخت سراتو ۲۰۱۸ در حالت ترکیبی و غیر اقتصادی ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و تغییرات حالت رانندگی می‌تواند این میزان را کمتر هم کند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا