مکمل بنزین
اخبار روز خودروتحلیلیخبر

تصاویر نمونه نهائی سایپا کوئیک S منتشر شد + تصویر کابین

اقدام به فروش خودرو قبل از رونمایی، امری تعجب برانگیز است. اما این مسئله برای ما در ایران به یک بخش قابل تاملی در صنعت خودروسازی تبدیل شده است. یکی از چندین موارد، میتوان اقدام شرکت سایپا برای فروش کوئیک در نسخه S را گفت که چندی پیش توسط این شرکت آغاز شد. البته هنوز سایپا مشخص نکرده است که چه تیپی از این خودرو را برای تحویل به مشتریان در نظر گرفته است. البته چندی پیش مهدی باقری به عنوان قائم مقام مدیرعامل در امور فروش این شرکت بیان کرد که صرف نظر از خرید مردم، مشتریان میتوانند هنگام ارسال دعوتنامه، مدل فول G را انتخاب و مطابق با آن تکمیل وجه کنند.

اما پس از چندین ماه، تصاویری رسمی از محصول به ظاهر جدید کوئیک اس را دریافت کردیم که نشان‌دهنده بروز شدن این خودرو در سطح بسیار کم است. همانطور که در تصویر مشخص است، سایپا طراحی سپر جلو را تغییر داده و با استناد به برخی اطلاعات، می‌توان گفت که سپر نسخه جدید کوئیک را از یوزپلنگ الگوبرداری و یا الهام گرفته است.

باتوجه به اقدام سازمان استاندارد در برقراری استانداردهای 85گانه، این احتمال بطور قوی وجود دارد که چراغ روز (DAY LIGHT) در نسخه تولیدی وجود داشته باشد.

اما در ادامه شاهد هستیم که هیچگونه تغییرات در بغل و قسمت عقب خودرو اعمال نشده است. اما تنها نکته متمایز کننده در عقب خودرو، آرم GR است که هنوز مشخص نیست که نشانه چه چیزی است.

اما به قسمت کابین رسیده و متوجه تغییر حداکثری در مقایسه با بخش دیگر خودرو شدیم. البته قالب داشبورد، همان مدل قبلی است و اینبار سایپا با کمی تغییر، سعی در متمایز کردن خودرو دارد. البته همچنان دکمه و ادوات کنترلی با محصولات دیگر و یا نسخه قبلی این خودرو یکسان است.

بطوریکه سیستم کنترل تهویه مطبوع از کوئیک و ساینا، دریچه وروذی هوا از محصولات X100 نظر 111، 132 و … و دکمه حالت چراغ چهارنما از تیبا در این خودرو مشترک است. ولی بهترین بخش تغییر به نظر نویسنده، بخش مانیتور است که نسبت به گذشته طراحی بسیار بروزتری دارد.

بخش آمپر کوئیک اس هم مانند برادر سدان خود یعنی ساینا اس، شده که نسبت به گذشته بهتر شده و از سامانه GSI پشتیبانی خواهد کرد. فرمان نیز مانند سری اتوماتیک، به شکل D-CUT است.

همچنین ورودی AUX، USB و فندک نیز پایین تر از تنطیمات تهویه مطبوع جانمایی شده است. مهم ترین تغییر این بخش نیز قابی است که برای نمایشگر طراحی شده و از آن فرم نه چندان دلچسب گذشته خارج شده و شمایلی قابل قبول و مدرن به خود گرفته است.

به نظر می‌رسد با این تغییرها در کابین، راننده و سرنشین جلو فضای پای راحت تری نسبت به گذشته داشته باشند، چرا که قسمت پایین داشبورد باریک از گذشته است. بر اساس تصاویر اولیه، تزیینات در دو رنگ کرومی و مشکی پیانویی برای این خودرو طراحی شده است.

اما سایپا کوییک S مانند دیگر اعضای خانواده کوییک، با موتور 1.5 لیتری M15 با توان 87 اسب بخار و 128 نیوتن‌متر عرضه خواهد شد و یک جعبه دنده 5 سرعته دستی نیرو آن را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. سایپا هفته گذشته اعلام کرد با استفاده از ECUهای 32 بیتی به جای نمونه‌های 16 بیتی میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی را در خانواده X200 بین 5 تا 10 درصد کاهش داده است. برای استفاده از این نوع ECU، دریچه گاز این خودروها نیز الکترونیکی شده است.

حال باید دید که در نسخه نهایی و تجاری شده نسل جدید کوئیک، چه تغییراتی را به خود خواهد دید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا