مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

سانگ یانگ رکستون G4 جدید با مدل 1400 وارد بازار شد!

چندی پیش بود که مطلع شدیم تا شرکت رامک خودرو فاز دوم فیس لیفت محصول رکستون G4 را وارد بازار کرده است. اما در ادامه برنامه‌های این شرکت، حال می‌توان دید که فاز سوم خودرو رکستون G4 نیز که با مدل 2021 در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، در ایران با مدل 1400 تحویل برخی مشتریان گردیده است. این خودرو که از جدیدترین فیس لیفت‌های سانگ یانگ محسوب می‌شود، با ورودش به بازار کشورمان، می‌توان گفت که از جمله بروزترین خودروهای خارجی پلاک ملی کشورمان محسوب می‌گردد!

با مشاهده نمونه‌های تحویلی، می‌توان فهمید که نسخه وارد شده به بازار ایران، کمی متفاوت تر از سایر رکستون G4های فاز سه سایر کشورهاست. برای مثال، ادوات کنسول میانی کلا متفاوت بوده و مشابه رکستون‌های فاز دو است؛ این کار، سبب گردیده که دیگر دسته دنده جدید برند سانگ یانگ در نسخه‌های موجود در بازار ایران، وجود نداشته باشند. اما درکل و در سایر مباحث، این خودروهایی که در ایران موجود است، با رکستون های فاز سوم بازار جهانی مطابقت دارد.

لازم به ذکر بوده، همان‌طور که از برخی آگهی‌ها و تصاویر مشخص است، با تحویل خودرو رکستون G4 فاز سوم به برخی مشتریان، برخی اقدام به بازارگرمی و سوداگری کرده و حتی این خودرو را بالای 4 میلیارد تومان قیمت گذاری کرده‌اند!

معرفی کلی

اواخر سال گذشته شمسی بود که باخبر شدیم تا برند سانگ یانگ در اوج وضعیت بد اقتصادی خود، از فیس لیفت جدید و بسیار زیبای رکستون G4 رونمایی کرد. این خودرو که با مدل 2021 در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، نسبت به گذشته از طراحی هوشمندانه تری بهره‌مند است. در این نسخه شاهد تغییر طراحی سپر و جلوپنجره هستیم و گرافیک چراغ‌های جلو نیز تغییر کرده و مشابه محصولات برند DS فرانسه گردیده است. اما علی‌رغم تغییرات به نسبت گسترده نمای جلو، در قسمت جانبی رکستون G4 جدید به جز تغییر و جایگزینی با رینگ‌های جدید که به نظر می‌رسد رینگ‌های قبلی زیباتر بود، چیز دیگر اتفاق نیفتاده است.

اما به قسمت عقب خودرو می‌رسیم؛ جایی که سانگ یانگ باز نخواسته تا هزینه‌های بیشتری را خرج کرده و در اینجا هم شاهد تغییر گرافیک چراغ ها، سپر و بخش دیفیوزر هستیم.نمیشود گفت که ماشین نسبت به قبل زیباتر شده؛ اما هرچقدر که به دیفیوزر ماشین نگاه میکنیم، به فکر عملکرد مشابه سازمان استاندارد خودمان می‌افتیم. شاید بپرسید یعنی چه؟!

در پاسخ می‌گوییم که اگر خودرویی مه‌شکن اصلی نداشته باشد، باید برروی آن خودرو این بخش نصب شود! حتی اگر برند مادر (اصلی) مه‌شکن را روی خودرو نصب نکند!

دیفیوزر جدید رکستون G4 هم مانند این قضیه بوده و گویا مدیران سانگ یانگ هم مصمم به نصب دیفیوزر بودند! بگونه‌ای که گویا این قطعه چسبانده شده به خودرو، افترمارکتی بوده و اصلا فابریک نیست. حتی رکستون را از آن چیزی که هست، کوچکتر نشان می‌دهد!

کابین رکستون

به کابین خودرو هم سری بزنیم. با مشاهده اولیه، می‌توان دید که الگوی کلی بدنه داشبورد مشابه نسخه قبلی بوده و فقط در جزئیات کمی تفاوت کرده است.

رکستون G4 فاز سه بازارهای جهانی
رکستون G4 فاز سه بازارهای جهانی

این را هم بگویم که ادوات کنسول میانی رکستون G4 فاز سوم بازار ایران، متفاوت تر از نسخه‌های موجود در بازارهای جهانی است. بطوریکه دسته دنده مانند فاز دوم بوده و خبری از دسته دنده جدید در رکستون‌های جدید بازار کشورمان نیست.

همانطور که تصاویر گویای ماجراست، طراحی فرمان تغییر کرده و مشابه برخی فرمان‌های محصولات برند کیا موتورز گردیده است. جلوآمپر نیز از حالت TFT به تماما دیجیتالی (LCD) تبدیل شده است. گرافیک مانیتور اصلی نیز آپدیت‌تر شده و باتوجه به گفته‌ها، از رابط کاربری بهتری بهره می‌برد.

اما ذکر یک مورد هم بد نیست که با مشاهده تصویر سمت راستی بالا، می‌توان دید که جای دو دکمه نسبت به نسخه قبلی این خودرو خالیست! این به معنای لو آپشن بودن خودرو نبوده و باتوجه به تغییرات الکتریکی انجام شده، فعال یا عدم فعالسازی برخی از این دکمه‌ها به تنظیمات مانیتور منتقل شده است.

 مشخصات فنی و امکانات رفاهی رکستون G4 جدید

همانطور که انتظار داشتیم، در بحث فنی، رکستون G4 جدید تغییری نسبت به قبل نداشته و از همان پیشرانه 2 لیتری توربو بهره میبرد. پیشرانه ای که دارای سامانه GDI بوده و به همین خاطر باعث افزایش قدرت های خروجی موتور می‌شود.

این موتور همراه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته شرکت آیسین ژاپن، توانایی تولید 222 اسب بخار، قدرت و 350 نیوتن متر، گشتاور را دارد. خودرو مذکور در حالت بیسیک، دیفرانسیل عقب بوده و بدلیل بهره مند بودن از سامانه انتقال قدرت دودیفرانسیل، می‌تواند تا در مسیرهایی که سایر خودروهای غیر هم سگمنت توانایی طی کردن ندارند را طی کند. باتوجه به شاسی مستقل بودن رکستون G4، عملا با یک شاسی بلند واقعی روبرو هستیم. هم‌چنین بهتر است بدانید که با توجه به قابلیت‌های کمک سبک و سنگین، می‌توان این خودرو را در رده شاسی بلندهای آفرودی به حساب آورد.

در رابطه با بحث آپشنی و امکانات هم، سانگ یانگ اصلا برای این خودرو کم نگذاشته و شاهد امکانات به نسبت خوبی هستیم. از این امکانات، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رادارهای هشدار خروج از خط، نقاط کور و…
  • جک برقی صندوق عقب
  • صندلی‌های برقی ردیف اول به همراه گرمکن و سردکن (صندلی راننده دارای حافظه)
  • سامانه ضد واژگونی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • گرمکن غربلیک فرمان
  • دارای سه ردیف صندلی (7 نفره)
  • گرمکن صندلی های ردیف دوم
  • سنسورهای نور و باران
  • آینه الکتروکرومیک
  • دوربین 360 درجه همراه با نشانگر 3D
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • سامانه های کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل خودرو در سراشیبی و…
  • حالت مستر صندلی سرنشین جلو
  • 9 کیسه هوای ایمنی

همان‌طور که مطالعه فرمودید، امکانات رکستون G4 در همه فازها، واقعا بلند مرتبه بوده و اصلا نمی‌توان گفت که سانگ یانگ برای این خودرو کم گذاشته است. اما هرچه باشد، امروزه بدلیل نبود رقبای صفر کیلومتر به صورت گسترده، نرخ بالای ارز، گمرک و… همه اینها باعث رسیدن قیمت این خودرو در شرکت به نزدیکه 3 میلیارد تومان شده و سوداگران هم مانند قبل تا سود میلیاردی از خودرو نبرند، از کارشان دست نمی‌کشند. تنها رقیب قدرتمند این پادشاه کره ای، خودرویی از دیار چین بوده که هاوال اچ9 نام دارد. با اینکه این خودرو هم به صورت گسترده در بازار کشورمان عرضه نشده، اما در تمام مباحث امکان رقابت با رکستون G4 را دارد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا