مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

چینی‌ها تقلب می‌کنند ما مونتاژ: نگاهی به خودروهای کپی شده چینی!

زمانی که اتومبیل‌های چینی وارد کشورمان شدند هرگز یادم نمی‌رود که چقدر به این خودروسازان شرقی خرده می‌گرفتند. خیلی‌ها آنان را مردمانی متقلب خطاب کردند و بعضی‌ها آنان را پیشرو در صنعت! هر چه که باشد به‌هرحال تقلب کردن در خو و خصلت این مردمان مشرق زمین است. چراکه دوست دارند باقیمتی ارزان‌تر و بهایی کمتر صاحب کالایی با همان شکل و شمایل باشند. از آیفون چینی گرفته تا تبلت‌های چینی که ادعا می‌کنند که هیچ‌گونه تقلبی در کار نیست، بااین‌حال در هرکدام می‌توان نشانه‌هایی از رقیبان‌شان را مشاهده کرد.

Landwind-X7-tvojauto_ru-1
لند ویند X7 چینی یا رنج روور ایووک انگلیسی؟؟؟

در این میان، خودروهای چینی هم از این خصلت بی‌نصیب نمانده‌اند و می‌توان نمونه‌هایی را نیز در خود ایران مشاهده کرد. برای مثال وقتی شرکت مدیران خودرو تصمیم به عرضه MVM 110 گرفت، خیلی‌ها آن را با دوو ماتیز اشتباه گرفتند، چراکه فرم بدنه و پنجره‌ها و نیز چراغ‌ها همانند ماتیز بود. اما از واقعیت‌ها نباید چشم پوشی کرد، همین خودروسازان شرقی امسال توانستند 22.7 درصد بازار فروش اتومبیل را در جهان از آن خود کنند. معمولا چینی‌ها دوست ندارند از کمپانی‌های خاور دور همانند کره‌‌ای‌ها یا ژاپنی‌ها تقلب کنند و علاقه شدیدی به اتومبیل‌های غربی دارند.

gonow_troy [640x480]
اشتباه نکنید این پرادو وانت نیست!!! این اتومبیل Gonow troy 100 نام دارد!
خیلی‌ها عقیده دارند که این تقلب کردن باعث شده تا طی فقط یک دهه از فرش به عرش برسند و سهم زیادی را چه در جهان و چه در ایران به تسلط خود در بیاورند. شاید بتوانیم بگوییم زمانی که سایپا در حال مونتاژ پراید بود حتی فکرش را هم نمی‌کرد از کشوری که تا به آن موقع تنها وسیله نقلیه‌اش دوچرخه بود(!) اتومبیل وارد و سپس مونتاژ کند. شاید باید بگوییم بازنده اصلی در میدان ساخت اتومبیل‌ها کشور خودمان باشد تا چین! بهتر است از این موضوعات بگذریم و به سراغ معرفی چند اتومبیل به همراه منشا آن‌ها برویم.

ابتدا به سراغ برلیانس V5 و BMW X1 می‌رویم

برلیانس در حقیقت شریک تجاری شرکت آلمانی BMW در چین است، جالب آنکه مدل X1 قرار است در چین عرضه شود و بنابراین باوجود V5 انتظار می‌رود که فروش جالبی را تجربه نکند، چراکه تا وقتی مدل مشابه ارزان‌تر هست، خرید مدل اصلی مقرون به‌صرفه نخواهد بود! طراحی V5 را می‌توان گفت بعد از طراحی MVM 110 شبیه‌ترین به مدل اصلی خود است. این اتومبیل تنها در ایران و کشور سازنده تولید می‌شود.

bmw-x1-sdrive20d [640x480]
BMW X1
7VPK4AIA50730008 [640x480]
brilliance V5
MVM 110 و دوو ماتیز

همان‌طور که در بالاتر صحبت کردیم، اولین اتومبیلی که ایرانیان توانستند از روی آن متوجه شوند که چینی‌ها متقلب‌اند (!) MVM 110 است. هر دو اتومبیل تقریبا ظاهر یکسانی دارند و در چراغ‌های عقب و فرم بدنه در جلو تفاوت‌های جزیی دارند. هم‌اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که مدل جدید این اتومبیل قرار است توسط مدیران خودرو عرضه شود، در مدل جدید فرم بدنه تا حدودی تغییر کرده و چراغ‌ها نیز از این تغییرات در امان نمانده‌اند.

daewoo_matiz_7 [640x480]
Daewoo Matiz
image_13920406636_2 [640x480]
MVM 110
رولز رویس فانتوم و جیلی GE

قیمت زیاد رویس فانتوم (در حدود 305000 دلار) موجب شده که دوست داران این اتومبیل به دنبال اتومبیلی مشابه ولی ارزان‌قیمت‌تر باشند، به همین خاطر شرکت جیلی مدل GE را ارایه داده تا اگر یک موقع به سرتان زد تا یک عدد فانتوم داشته باشید با صرف مقدار کمتری پول به خواسته‌تان برسید!

filepicker-C2NCLIREQcq3Hsx9V9rm_rolls_royce_phantom [640x480]
Rolls Royce Phantom
d4kb2a_0 [640x480]
Geely GE
جک A6 و آئودی A6

تا پیش ‌از این چینی‌های خودروساز اغلب در طراحی از اتومبیل‌های غربی تقلب می‌کردند، اما حالا کمپانی جی‌ای‌سی (به‌اختصار جک) برای ادای دین به آئودی تصمیم گرفت تا در مدل جدید خود که ازلحاظ طراحی کاملا با آئودی A6 مو نمی‌زند (!) از اسم مدل اصلی استفاده کند، یعنی همان A6! البته کار جک قابل‌تحسین است چراکه اسم اتومبیل خود را عوض نکرد تا نشان دهد بااینکه تقلب کردیم اما هنوز به آئودی ارادت داریم!

audi-A6-main-image-large [640x480]
Audi A6
jac-a6-01 [640x480]
Jac A6
لیفان X50 و اُپل آسترا- آلفا رومئو جولیتا

فکر می‌کنم که احتیاج به توضیح زیادی نباشد و عکس‌ها خود نمایانگر همه چیز هستند، اما آن‌طور که مسلم است چراغ‌های جلو بسیار شبیه اپل آسترای هستند و چراغ‌های عقب نیز به‌شدت به مدل جولیتا شرکت آلفا رومئو شبیه‌اند. اگرچه به گفته بعضی کارشناسان این اتومبیل شتر گاو پلنگ به نسبت برادر بزرگ‌تر خود یعنی X60 زیباتر است.

2012-Alfa-Romeo-Giulietta-Back-Body-Views [640x480]
Alfa Romeo Giulietta
05-29-Lifan_X50 [640x480]
Lifan X50
Opel_Astra_(J)_–_Frontansicht,_21._Juni_2011,_Heiligenhaus [640x480]
Opel Astra
هرچند تعدادی اتومبیل چینی را بررسی کردیم، اما مسلما تعداد آن‌ها خیلی بیشتر از یک مقاله است و نمی‌توانیم همه آن‌ها را یک‌جا قرار دهیم. در این مطلب قصد داشتیم تا اتومبیل‌هایی که هم در بازار ایران هستند و هم جذاب‌اند موردنقد و بررسی ظاهری قرار گیرند. نظر شما در رابطه با خودروسازی این کشور چیست؟

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ووااااااییییی اون جک A6 عالیییی بود 🙂 🙂 🙂
    مقاله های مربوط به ماسل کار هارو بیشتر کنین

  2. خودررو سازای دیگر رو نمی دونم. ولی جک کلا با شرکتی که خودرو های آئودی رو طراحی میکنه همکاری داره. علت شباهت هم همین موضوع هستش

  3. آیا قراره جکA6 در ایران تولید بشه؟ اگر در مورد مشخصات فنی و امکانات این خودرو مطلب بگذارید منون خواهم بود. ضمنا قیمت آن چقدر برآورد شده؟

  4. شرکت جک اگه به اندازه تقلبش همت و تلاش میکرد میتونست ماشینی در حد A6طراحی کنه نه شبیه اون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا