Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه میتسوبیشی میراژ، هیوندایی i10 و کیا پیکانتو: 3 کوچولوی مدرن!

خودروهای کوچک شهری بخش مهمی از وسایل حمل‌ونقل شخصی در شهرها را تشکیل می‌دهند. این خودروها از محبوبیت زیادی در بین خانواده‌های کم جمعیت، جوانان و خانم‌ها برخوردارند که این محبوبیت در شهرهای شلوغ و پرجمعیت جهان مانند تهران، سیدنی، لندن و… بسیار بیشتر است. این طیف از خودروها در ترافیک‌های سنگین شهری، یک درمان محسوب می‌شوند و حتی راه حل مصرف سوخت کمتر نیز هستند.

بنابراین کاملا مشهود خواهد بود که هدف از ساخت خودروهای ساب‌کامپکت، کاهش معضل ترافیک و جای پارک، مصرف سوخت و قیمت کمتر نسبت به سایر خودروها است. با رشد بازار این خودروها، شرکت‌های معتبر خارجی نیز سعی کردند محصولات خود را در این کلاس، به‌روزتر کنند و کیفیت آن‌ها را هر سال بیشتر از قبل بالا ببرند. از جمله شرکت‌های آسیایی پیشتاز در تولید این محصولات می‌توان به کمپانی‌های نیسان، هیوندایی، کیا و میتسوبیشی اشاره کرد.

اکثر این کمپانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تولید خودرو برای بخش خاصی از جامعه مانند ثروتمندان اگرچه شاید سود خوبی داشته باشد، اما توجه به اکثریت بدون شک بقاء آن‌ها را در بازار پر فراز و نشیب خودرو، به‌همراه خواهد داشت. این برند‌ها بخش خودروهای ارزان قیمت و کوچک را نیز فراموش نکرده‌اند و به‌دقت به این بخش از بازار، توجه می‌کنند.

هیوندایی i10 یک نماینده قدرتمند از این برند کره‌ای در جهان است که سال‌هاست بر روی خط تولید قرار دارد و با تغییرات متعدد، راهی بازارهای جهانی شده است. این خودرو در طول تاریخ تولید خود توانسته کیفیت بالایش را حفظ کند و مدل‌های جدید آن نیز هوشمندانه به‌روز شده‌اند. میتسوبیشی میراژ یک خودروی ساب‌کامپکت دیگر از کمپانی ژاپنی مطرح در جهان است که طرفداران خاص خود را دارد. اگرچه محبوبیت آن به‌اندازه i10 نیست اما فروشش به حدی بوده که میتسوبیشی هنوز با آپدیت آن، مدل‌های جدید را روانه بازار کند.

اما رقیب همیشگی شرکت هیوندایی، هموطنش محسوب می‌شود. کمپانی کیا، در این بازار پیکانتو را عرضه کرده است که کیفیت بالایی دارد و پا به پای رقبا در حال حرکت است. امروز در چرخان به سراغ این خودروهای هاچ‌بک موجود در ایران رفته‌ایم. با مقایسه میتسوبیشی میراژ، هیوندایی i10 و کیا پیکانتو با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

هیونداییi۱۰

2014-Hyundai-i10-Review-12-e1390883746466

در انتخاب یک خودرو بر اساس طراحی ظاهری، سلیقه تاثیر بسیار زیادی دارد اما در اینجا ما سعی می‌کنیم براساس نقاط قوت خودروها بحث کنیم که ممکن است بعضی‌ها مخالف این سخنان باشند، چرا که اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد. هیوندایی i۱۰ از لحاظ ظاهری نقاط قوت بسیار بیشتری نسبت به رقبا دارد. در نمای روبرویی این خودرو با بخش عقب هماهنگی زیادی دیده می‌شود و جزئیات اسپرت آن باعث می‌شود که توجه بخش کثیری از جامعه به آن جلب شود. فرم کشیده چراغ‌ها که طراحی خاصی دارند و چراغ‌های روشنایی روز، بسیار خیره کننده هستند.

این طراحی نشان می‌دهد که طراح آلمانی این خودرو، زمان زیادی را برایش صرف کرده است. چراغ‌های عقبی نیز که در راستای طراحی چراغ های جلو شکل گرفته‌اند، بسیار خوب از آب درآمده‌اند. هماهنگی ابعادی در تمام بخش‌های هیوندایی i۱۰ دیده می‌شود و در بخش طراحی خارجی، در بسیاری از سایت‌های خارجی نمره ۸.۵ تا ۹ را کسب کرده است، بنابراین ما هم نمره ۸.۵ را برای این خودرو درنظر می‌گیریم.

کیا پیکانتو

2016_kia_picanto_review_header

در طراحی کیا پیکانتو از خطوط نوک تیز بیشتری استفاده شده و طراحی آن به‌گونه ای نیست که حس اسپرت بودن را داشته باشد اما نمی‌توان آن را بد نامید و برعکس طراحی پیکانتو نیز مانند هیوندایی i۱۰ بسیار قوی است. در نمای جلویی پیکانتو چراغ‌های بزرگ که در ۲ طرف جلوپنجره کوچک قرار گرفته‌اند، طراحی تقریبا فانتزی دارند که همین باعث زیبایی این بخش شده است. سپر بیرون‌ زده با یک ورودی هوای بزرگ کمی غیرمعقول بنظر می‌رسد و چراغ‌های روشنایی روز پیکانتو نیز زیبا طراحی شده‌اند. استفاده از نوار LED می‌توانست چهره این خودرو را بسیار دلچسب‌تر کند.

در بخش عقب، طراحی پیکانتو بسیار قوی‌تر از نمای جلویی است و طراحی خاص چراغ‌ها بسیار جلوه خاصی به خودرو بخشیده است. عقب خودرو تقریبا صاف طراحی شده و نقطه ضعف این قسمت را می‌توان بخش پلاستیکی سیاه رنگ پایین سپر و چراغ‌های خطر آن دانست. اگر چه سعی شده بین این چراغ ها و بخش روشنایی روز جلوی خودرو، هماهنگی ایجاد شود اما چندان خوب نشده است. پیکانتو از لحاظ طراحی ظاهری نمره ۶.۵ را دریافت خواهد کرد که این کاملا مطابق با امتیاز سایت‌های معتبر خارجی و نقاط ضعف و قوت خودرو است.

میتسوبیشی میراژ

2016-Mitsubishi-Mirage-ES-32

میراژ شاید ضعیف‌ترین گزینه از لحاظ طراحی در این بخش باشد. وقتی از روبرو به این خودرو نگاه می کنید کمی تناقص بین عرض و ارتفاع دیده می‌شود. برآمدگی‌های تیز کاپوت میراژ کمی بیش از حد زیاد است و بخش پایینی سپر از الگوهای طراحی غنی، فاصله زیادی دارد و فقط تلاش شده با نوارهای کرومی رنگ، به آن زیبایی بخشیده شود. چراغ‌های پشتی و چراغ‌های استفاده شده درون سپر، بسیار ساده طراحی شده‌اند که فقط حس یک خودروی معمولی را القا می‌کنند. این خودرو از لحاظ طراحی خارجی نمره ۶ را دریافت خواهد کرد.

بخش داخلی

2014-Hyundai-i10-Review-01

هیوندایی آی ۱۰ از لحاظ طراحی داخلی بسیار آراسته بوده و همه چیز درون کابین این خودرو، درست همان جایی هست که باید باشد. اگر چه بخش‌های داخلی از پلاستیک تشکیل شده اما بدون شک کابین آی ۱۰ را می‌توان بهترین نمونه در بین خودروهای کوچک شهری نام‌گذاری کرد. هیوندایی به بهترین شکل ممکن از فضای داخلی برای سرنشینان استفاده کرده و آن‌ها می‌توانند راحتی را درون کابین این خودرو لمس کنند. آی ۱۰ از در این بخش نمره ۹ را دریافت می‌کند.

2016-Kia-Picanto-17

کابین کیا پیکانتو نیز از طراحی خوبی برخوردار است، اما ما چندان طرفدار کابین این خودرو نیستیم. غربیلک فرمان پیکانتو چندان خوب طراحی نشده، دریچه‌های خروجی سیستم تهویه قدیمی و کمی بلاتکلیف طراحی شده‌اند. همچنین دکمه‌های سخت‌افزاری و کنترلی نیز طراحی چندان جالبی ندارند. اما در نظرسنجی‌های انجام شده این کابین علاقه‌مندان زیادی داشته است، شاید تعداد آن‌ها به‌اندازه طرفداران آی۱۰ نبوده اما همین باعث شده کابین این خودرو امتیاز بالایی را کسب کند. فضای داخلی پیکانتو نیز به راحتی هیوندایی آی ۱۰ نیست اما در عین حال اختلاف زیادی با آن ندارد. این کابین نمره ۷ را دریافت خواهد کرد.

2016-Mitsubishi-Mirage-ES-17

اما میتسوبیشی در کابین میراژ طراحی نه‌چندان جالب بخش خارجی را جبران کرده و حداقل از پیکانتو بهتر طراحی شده است. آراستگی داخلی کابین میراژ را می توان با آی۱۰ مقایسه کرد و بخش بد این کابین دکمه‌های زیاد آن است که بیش از حد باعث شلوغی کابین شده است. دریچه‌های هوای میانی کابین بنظر می‌رسند که از ورودی هوا در نمای خارجی الهام گرفته شده‌اند و بخش‌های براق نیز به زیبایی کابین کمک شایانی کرده‌اند. فضای داخلی هر ۳ خودرو بسیار نزدیک به‌هم هستند و اختلاف آنها به حدی زیاد نیست که بخواهیم بگوییم کدام فضای بیشتری را در اختیار قرار می‌دهند. کابین میراژ نمره ۸ را دریافت خواهد کرد.

بخش فنی

2014-Hyundai-i10-Review-14

هیوندایی آی۱۰ مجهز به یک پیشرانه 1248 سی‌سی با قدرت ۸۶ اسب‌بخار است که در بین رقبای نام برده شده از قدرت بالاتری برخوردار است و منابع خارجی امتیاز خوبی را به آن داده‌اند. این پیشرانه همچنین گشتاور 121 نیوتن متر در طیف دور موتوری 4000 دور در دقیقه را به ثبت رسانده است. پیشرانه آی ۱۰ مصرف سوختی در حدود ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را به خود اختصاص داده است. این موتور به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپترونیک متصل شده که دقت تعویض‌دنده بالایی دارد.

همچنین سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله‌ای و فنر مارپیچ در عقب، باعث شده کابین ضربات وارد از جاده را به‌خوبی خنثی کند و آی ۱۰ لقب ساکت‌ترین کابین را به خود اختصاص دهد. در تست‌های انجام شده بر روی این خودرو، کیفیت سواری آن بسیار بالا بوده و خودرو از هندلینگ خوبی برخوردار است. در سر پیچ‌ها نیز آی۱۰ بدون کوچکترین لغزش واکنش نشان می‌دهد. امتیاز بخش فنی این خودرو ۸.۵ درج شده است که امتیاز واقعا بالایی است.

2016-Kia-Picanto-19

پیکانتو نیز از یک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی بهره می‌برد که قدرت ۸۵ اسب‌بخاری را تامین می‌کند. گشتاور ۱۲۰ در دور موتور ۴۰۰۰ نشان می‌دهد که این پیشرانه چقدر به آی ۱۰ نزدیک است.

موتور پیکانتو از لحاظ مصرف سوخت بهتر از هیوندایی عمل کرده و مصرف ۵.۵ لیتری را در حالت ترکیبی به خود اختصاص داده است. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو اگرچه به‌خوبی نماینده هیوندایی نیست اما کیفیت قابل قبولی دارد. از لحاظ سیستم تعلیق نیز پیکانتو از سیستم مک‌فرسون پیروی می‌کند که راحتی و آسایش رانندگی خوبی را به‌همراه دارد. هندلینگ پیکانتو، کمی ضعیف‌تر از هیوندایی است مخصوصا در سر پیچ‌ها که خودرو کمی گیج عمل می‌کند و حالت رفتن بر روی ۲ چرخ کناری به سرنشینان داخل کابین دست می‌دهد. این پیشرانه نمره ۷.۵ را دریافت کرده است.

2016-Mitsubishi-Mirage-ES-4

میراژ اما در بخش فنی بازهم ضعیف‌تر از رقبای خود است. این خودرو مجهز به پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی با حداکثر قدرت ۷۹ اسب بخار است که مصرف سوخت ۴.۹ لیتری دارد و البته از این نظر بر رقبا برتر است. حداکثر گشتاور این خودرو نیز چیزی در حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر است که این اعداد و ارقام، قدرت کمتر میراژ را نمایش می‌دهند. کیفیت رانندگی و هندلینگ میراژ در حد قابل قبولی است و می‌توان کیفیت سواری آن را دوست داشت. میراژ نمره ۷ را به خود اختصاص داده است.

تجهیزات

2016-Mitsubishi-Mirage-ES-38

شما می‌توانید لیست تجهیزات این خودروها را از طریق جدول زیر مشاهده کنید. البته لازم به‌ذکر است که کرمان‌خودرو مدل کم‌آپشن آی۱۰ را برای فروش آماده کرده است.

هیوندایی i10 آینه الکتروکرومیک

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (2 کیسه هوا)

سیستم پخش MP3

سنسور پارک عقب

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)

کامپیوتر سفری

تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)

چراغ روشنایی روز (Day Light)

کیا پیکانتو کیسه‌هوای ایمنی جلو، جانبی و زانو

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)

صندلی‌های عقب تاشو

کیلومتر شمار سوپرویژن

آینه‌های جانبی برقی

کامپیوتر سفری

آینه میانی الکتروکرومیک

میتسوبیشی میراژ مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی (۲عدد جلو، ۲عدد جانبی، ۲عدد پرده‌ای)، تهویه مطبوع با کنترل دستی

تنظیم ارتفاع فرمان

صندلی عقب تا شو

سیستم ایزوفیکس (ISO Fix)

کامپیوتر سفری به‌همراه صفحه نمایشگر اطلاعات چندگانه (پیمایش، میانگین مصرف سوخت و…)

آینه‌های جانبی با گرمکن به همراه راهنما بر روی آینه

گرمکن صندلی‌های جلو

سیستم ورود بدون کلید Keyless و استارتر Starter

کروز کنترل

سنسور پارک عقب

دوربین دنده عقب به همراه نمایشگر بر روی آینه وسط

قیمت (نمایندگی)

2016-Kia-Picanto-11-1

به‌طور کلی قیمت این خودروها در کشور ما بالاتر از حد نرمال بوده و خبری از هاچبک‌های ارزان قیمت در ایران نیست اما کیفیت بالای‌شان باعث شده که مردم میل به خرید آن‌ها داشته باشند. هیوندایی i10 که اخیرا از طریق کرمان خودرو به‌فروش گذاشته شده و به‌وسیله این شرکت مونتاژ می‌شود، 719,000,000 ریال قیمت‌گذاری شده است. اطلس خودرو نیز کیا پیکانتو را 695.000.000 ریال قیمت‌گذاری کرده و میتسوبیشی میراژ از سوی آرین‌موتور 798,000,000 ریال قیمت‌گذاری شده است. با بررسی امکانات خودرو مشاهده می‌کنید که قیمت‌گذاری هیوندایی آی۱۰ کمی بالاست و امکانات بیشتر میراژ نسبت به پیکانتو به‌حدی نیست که اختلاف قیمت بین آنها ۹ میلیون تومان باشد.

2 دیدگاه
  1. محمد می گوید

    خیلی ممنون از توضیحات عالی و عادلانه
    البته نکته ای که باید در نظر داشت و در هیچ بررسی به آن اشاره نمیشه اینه که کیفیت و ماندگاری بالا و استهلاک پایین محصولات ژاپنی قابل قیاس با هیچکدوم از کشورای آسیایی نیست حتی کره که با اختلاف زیاد در رتبه دوم قرار داره

  2. AT می گوید

    بنظر من این نقد کاملا غلط و مغرضانه نوشته شده خصوصا در مورد بازار ایران. در ضمن نویسنده اطلاعات کمی در مورد هر سه ماشین داره و اصلا هیچکدوم رو از نزدیک هم ندیده و صرفا رفته یه چیزهایی خونده از جاهایی مع بنظرش مجله بودن. مرجع یا رفرنس مجله های معتبری! رو که مدعی هست نمره به این سه تا خودرو دادند رو ذکر نکرده. در مورد پیکانتوهای موجود در ایران نکته مهم این هست که سفارش اروپا (انگلستان) هستند و با کیفیت مونتاژ و ایمنی بسیار بالاتر از هیوندای i10 کرمان موتور توی بازار ایران هستند. این مقاله امکانات و وضعیت مدلهای قبل از ۲۰۱۶ پیکانتو رو بررسی کرده در صورتی که سالی که i10 مونتاژ شد مدل ۲۰۱۶ پیکانتو توی بازار اومده بود. نکته مهم ایمنی مدل ۲۰۱۶ پیکانتو هست که شش ایربگ داره و سیستم مدیریت پایداری VSM رو اضافه بر ESP داره و پایداری باورنکردنی توی جاده داره. در ضمن اینکه کیفیت مونتاژ و متریال داخل کابینش و جنس چرم و پاره صندلی هاش اصلا قابل مقایسه با مدلهای قبل و رقبا نیست. همچنین امکانات دیگه ای مثل گرمکن صندلی و فرمان و کیلس و … رو اضافه تر داره. در کل انتخاب بازار هم بعد ۵ سال نشون داد پیکانتو توی بازار ضعیف سگمنت A در ایران از بقیه موفقتر عمل کرده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.