مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه رنو کولئوس و هیوندایی توسان: غرب و شرق!

بازار کراس‌اوورهای کشورمان روز به روز در حال رشد بوده و به جمعیت خودروهای این کلاس هر روز اضافه می‌شود. در این بخش برندهای مختلفی در کشورمان فعالیت می‌کنند، اگرچه جای بسیاری از خودروسازان مطرح خالیست اما کمپانی‌های مشهور زیادی نیز حضور دارند. بدون شک این دسته از خودروها را می‌توان جذابترین و پرطرفدارترین کلاس خودرو، در ایران دانست. در همین راستا شرکت‌های خارجی بخصوص در زمان رفع و کاهش تحریم‌ها، محصولات جدید و بروز خود را در ایران عرضه می‌کنند.

هیوندایی توسان و رنو کولئوس دو محصول جدید در بازار ایران محسوب می‌شوند. هیوندایی در تمام طول تاریخ تمام تلاش خود را بکار گرفته تا از کیفیت توسان کم نشود. باید اعتراف نمود که هیوندایی بازی در دنیای خودرو را یاد گرفته و تبدیل به یک بازیگر حرفه‌ای شده است. این کمپانی توسان محبوب را با آپدیت‌های به موقع، تبدیل به یک محصول پرطرفدار نموده است.

از زمان ورود این خودرو به‌کشورمان، مدت زیادی نمی‌گذرد اما توانسته به خوبی در دل مردم جا باز کند. در مقابل رنو کولئوس به‌عنوان جدیدترین محصول رنو، چند ماه بیشتر نیست که به‌نمایندگی‌های ایران راه پیدا کرده است. این خودرو زیبا با هدف رقابت با بزرگان جهان مانند سانتافه و رافور پا به دنیای خودرو گذاشته است. رنو علاوه بر اینکه یک خودروی اسپورت را طراحی نموده، نیازهای خانواده‌ها را نیز مد نظر قرار داده تا بتواند قشر زیادی از جامعه را پوشش دهد. این کمپانی فرانسوی تصمیم دارد با عرضه کولئوس در ۸۰ بازار مهم جهان، آمار فروش بالایی را به خود اختصاص دهد.

امروز در مجله چرخان با مقایسه این ۲ محصول با شما همراه شده‌ایم. با ما باشید…

بخش خارجی

2016-hyundai-tucson-active-x-26

هیوندایی توسان، در راستای سایر محصولات هیوندایی، مانند سانتافه شکل گرفته و این شرکت سعی کرده چارچوب طراحی خود را حفظ کند و از زبان طراحی مخصوص خود در این خودرو نیز بهره ببرد. اگر هر ۲ محصول سانتافه و توسان را در کنار هم قرار دهیم ملاحظه می‌کنید که در طراحی تفاوتی با هم ندارند. چراغ‌های کشیده و زیبا که مجهز به فناوری بروز دنیا هستند، چشمان شما را خیره خواهند کرد.

جلو پنجره بزرگ توسان با 3 خط افقی به چراغ‌ها ختم می‌شود که رنگ کرومی با ظرافت خاصی در آن بکارگرفته شده. اگر به چراغ‌های دی‌لایت و هالوژن علاقه دارید، توسان هر ۲ آنها را دارد و می‌توانید از زیبایی خودرو خود لذت ببرید. نبود چراغ‌های LED برای یک خودروی کلاس بالا یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. چراغ‌های عقب نیز از طراحی خوبی برخوردارند که می‌توانند جلب توجه کنند. در کل طراحی خارجی توسان شاید چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشد، اما به‌عنوان یک کراس‌اوور شاسی بلند زیبا، بیشتر چهره رسمی دارد و مانند کولئوس طراحی متفاوت و جدیدی را ارائه نمی‌کند. البته همین سادگی و تغییرات عاقلانه، نظر بسیاری را جلب کرده است.

Z_ft2

کولئوس با زبان طراحی جدید رنو بسیار خوب از آب درآمده و انسان را اسیر زیبایی خود می‌کند. این خودرو یک الگوی جدید از طراحی را به‌نمایش می‌گذارد که پکیج کاملی از یک خودرو اشرافی ارزان قیمت خواهد بود. بخش اصلی زیبایی این خودرو مربوط به چراغ‌های جلو می‌شود که بیشتر جنبه اسپورت بودن را دارند. خطوط بدنه علاوه بر ظرافت، یک شاسی‌بلند قوی را نمایش می‌دهند. بدنه تا حدودی عضلانی طراحی شده و بخش‌های کرومی متعدد باعث زیبایی منحصر به فرد آن شده است. نمای عقب این محصول مانند سایر بخش‌ها طراحی خاص و زیبایی دارد که هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

سلیقه در این بخش تعیین کننده خودروی برتر است اما کولئوس زیباتر بنظر می‌رسد

بخش داخلی

2016-hyundai-tucson-active-x-7-2

توسان در بخش کابین دچار تغییرات مثبت زیادی نشده و کابین این خودرو مانند سایر خودروهای هیوندایی، چهره‌ای آشنا و قدیمی دارد. پلاستیک ارزان قیمت نیز بسیار مایوس کننده است که ما توقع چنین ضعفی را در توسان نداشتیم. در وسط داشبورد در کنار ورودی سیستم تهویه، یک صفحه نمایش TFT بکار رفته است. بعد از این بخش دکمه فلاشر و سیستم تهویه قرار داده شده و در ادامه به دسته دنده می‌رسیم که دکمه حالات رانندگی، محدودیت سرعت و قفل دیفرانسیل در کنار آن تعبیه گردیده است. طراحی صفحه کیلومتر و غربیلک فرمان چنگی به دل نمی‌زند. از لحاظ فضای داخلی، توسان فضای زیاد و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. کابین این خودرو از لحاظ راحتی نسبت به گذشته رشد زیادی داشته و در کل توسان از لحاظ طراحی داخلی ضعیف، اما از لحاظ راحتی خوب ظاهر خواهد شد و هیوندایی جنبه بصری را فدای راحتی کرده است.

Int_interior1

اگرچه در داخل کابین کولئوس پلاستیک خشک و ارزان قیمت بکار رفته اما شما با خرید این خودرو سبک جدیدی از طراحی را بدست می‌آورید. این کابین یک فضای بزرگ را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و همین باعث می شود یک انتخاب خوب برای خانواده‌ها باشد. در داخل کابین کولئوس یک سیستم سرگرمی بزرگ 8.7 اینچی به‌چشم می‌خورد که کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و همراه با منوی فارسی مخصوص بازار ایران عرضه شده است. صندوق عقب کولئوس نیز، فضای فوق‌العاده بزرگی دارد که برای سفرهای خارج شهری بسیار مناسب خواهد بود. همچنین فضای سرنشینان عقب برای افراد بزرگسال و بزرگ‌سایز کاملا مناسب است.

کابین کولئوس از لحاظ زیبایی برتر از توسان خواهد بود و یکی از بزرگترین کابین‌ها در کلاس خود را دارد.

پیشرانه

2016-hyundai-tucson-active-x-22

توسان با موتور ۲.۰ لیتری MPi بنزینی با حداکثر خروجی 157 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه یک عملکرد خوب و قدرتمند را در شرایط شهری ارائه می‌دهد اما نمی‌توان گفت این خودرو در شرایط جاده‌ای عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته، کاربردی‌تر از گذشته خواهد بود و با تعویض دنده دقیق، تولید آلایندگی و مصرف سوخت کنترل شده‌ای دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ توسان ۱۱ ثانیه خواهد بود و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. عملکرد پیشرانه در مجموع خوب و راضی کننده است.

Z_3_4r2

کولئوس با پیشرانه قوی‌تر عرضه شده تا بتواند پاسخگوی وزن بیشتر آن نسبت به توسان باشد. این خودرو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی 2.5 لیتری با ۱۷۱ اسب‌بخار قدرت است. گیربکس CVT  و ایکس‌ترونیک، قدرت را به هر ۴ چرخ انتقال می‌دهد و این یعنی قابلیت مانور و آفرود بهتر. شتاب صفر تا ۱۰۰ کولئوس ۹.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پیشرانه قوی‌تر و سیستم چهارچرخ متحرک بر روی کاغذ باعث عملکرد بهتر کولئوس می شود.

تجهیزات

Int_reverse1

برای مقایسه بهتر، لیست تجهیزات این خودرو را در جدول برای شما آماده کرده‌ایم:

توسان کولئوس
6 کیسه هوا، گرمکن فرمان – سنسور نور – کلید استارت – ‌گرم کن و سرد کن صندلی – ترمز پارک الکترونیکی – یخچال – سانروف پانوراما – آینه الکتروکرومیک (EMC) – صفحه کیلومتر سوپر ویژن با ال سی دی رنگی 4.2 اینچی – باله عقب مجهز به چراغ ترمز – چراغهای عقب LED ترکیبی ‌- چراغهای جلو LED‌ – چراغ های LED با سیستم روشنایی در روز DRL و چراغ های مه شکن‌ – چراغ های راهنما بر روی آینه های جانبی و سیستم روشنایی ورود به خودرو‌ – رینگ های آلومینیومی 18 اینچی – سیستم شناسایی نقطه کور – سیستم کمکی پارک به وسیله سنسورهای عقب و جلو (PAS) سانروف برقی پانوراما، سیستم کمکی پارک اتوماتیک، 6 عدد کیسه هوا، کروز کنترل، ترمز پایداری ESP ، ترمز دستی الکترونیکی، سنسورهار پارک در جلو و عقب به همراه دوربین عقب، سیستم رانندگی اقتصادی Eco Mode، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت به همراه گرمکن، سیستم مولتی مدیا مجهز به تبلت 8.7 اینچی لمسی، سیستم صوتی Bose مجهز به 12 بلندگو، سنسورهای نور و باران، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS و آینه الکتروکرومیک

هر دو محصول لیست تجهیزات کاملی دارند

عملکرد و قیمت

2016-hyundai-tucson-active-x-23

همیشه خودروهای هیوندایی، به محصولات ساکت مشهور بوده‌اند و کابین توسان هم دقیقا یک فضای بسیار آرام و ساکت را ارائه می‌دهد. خوش‌دستی و نرم بودن خودرو کاملا مشهود است و سیستم تعلیق حتی در شرایط بد جاده‌های ایران عملکردی فوق‌العاده دارد. شتاب‌گیری خودرو را می‌توان خوب دانست. این شاسی بلند شهری در حدود ۱۷۵ الی ۱۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و نسبت به قیمت خود امکانات مناسبی را ارائه می‌کند. عملکرد توسان از لحاظ هندلینگ بسیار خوب بوده و ما رانندگی با این خودرو را بیشتر دوست داشتیم.

Renault-Koleos-2017-800-01

کولئوس ۲۰۰ میلیون تومانی با حدود ۲۰ میلیون اختلاف قیمت، نسبت به توسان، عملکرد قابل قبولی دارد اما نمی‌توان هندلینگ و جوابگویی این خودرو را بهتر از توسان دانست. امکانات و بخش فنی قوی‌تر، همچنین سیستم چهارچرخ متحرک، این اختلاف قیمت را طبیعی جلوه می‌دهد. اگر از عملکرد خنگ فرمان صرفنظر کنیم، کولئوس در شرایط سخت هم عملکردی فوق‌العاده دارد. این خودرو یکی از راحت‌ترین کراس‌اوورهای موجود در ایران است و شانس فروش بالایی خواهد داشت. همانطور که مشاهده کردید در اکثر بخش‌ها کولئوس بهتر ظاهر خواهد شد و ارزش خرید این خودرو بیشتر است. اما در یکی از بخش‌های مهم که مربوط به کیفیت سواری می‌شود، توسان دوست‌داشتنی‌تر خواهد بود.

نقاط ضعف توسان نقاط ضعف کولئوس
  1. موتور و گیربکس نه‌چندان هیجان‌انگیز
  2. سیستم سرگرمی ناامیدکننده در امکانات ارتباطی
  3. روشنایی ضعیف داخل کابین
  4. عدم وجود LED
  1. هندلینگ متوسط
  2. متریال کابین ضعیفتر نسبت به رقبا

به سوپر گروه هیوندای توسان ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. کاش به روشنایی داخل کوئلوس که با توحه به حالات انتخابی تغییر میکند هم اشاره ای میکردید
    در کل خوب بود

  2. واقعا کلوس یه سرو گردن بالاتر از توسان هست البته کلوس بیشتر در رده سانتافه هست تا کلوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا