مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بسترن B30، محصول جدید بهمن‌موتور!

همیشه زمانی که به صنعت خودروی کشورمان فکر می‌کنم، نام بهمن‌خودرو داغ دلم را تازه می‌کند. چرا که این کمپانی از تحریم‌ها بیشترین آسیب را دید و هنوز هم نتوانسته مثل گذشته با مونتاژ خودروهای جدید مزدا دوباره به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود. اگرچه بهمن‌موتور به سراغ شریک تجاری مزدا رفت اما هیچ‌خودرویی برای ما ایرانی‌ها مزدا۳ نخواهد شد. به‌تازگی بهمن خودرو یک محصول جدید از همکار چینی خود را به ایران آورده است که رفیق آن چند سالی‌هست که در ایران بعنوان یک شاگرد زرنگ چینی، بفروش می‌‌ٰرسد. بسترن B30 محصول کمپانی فاو است که از لحاظ فنی و ظاهری مشخصات بدی ندارد و می‌تواند بعنوان یک گزینه، لیست خرید شما را تشکیل دهد.

FAW-Besturn-B30-2016-2017-2

بسترن B30 از یک بدنه عضلانی با چراغ‌های جلوی بزرگ و کشیده بهره می‌برد که جلوپنجره هیوندایی شکل آن، همه‌چیز را تکمیل کرده است. خطوط جانبی نیز بسیار خوب طراحی شده‌اند تا شاهد نمای بیش از حد ساده‌ای نباشیم و رینگ‌های اسپرت خوبی را در این بخش می‌توان دید. ارتفاع خودرو نسبت به بی۵۰ بیشتر بنظر می‌رسد و از نمای جانبی نیز می‌توان بعنوان یک بخش خوب یاد کرد.

28782_faw-besturn-b30-027

اما بخش عقب اصلا طراحی خوبی نسبت به جلو و جانب بی۳۰ ندارد. چراغ‌های عقب ساده که اصلا چیز جدیدی برای ارائه ندارند، شما را از نگاه کردن به این بخش خسته می‌کنند. فاو برای این بخش می‌توانست بهتر عمل کند تا با طراحی هم‌راستا با سایر بخش‌ها، ظاهر خودرو را جذاب‌تر کند.

88359_faw-besturn-b30-043

خب اگر درب خودرو را باز کنیم، خشک می‌شوید! چرا که با صحنه‌ای دلخراش مواجه خواهید شد. طراحی کابین بی۳۰ واقعا بد است. کابین این خودرو در مقایسه با رقبا یک بازنده از قبل تعیین شده است و شما را یاد خودروهای از رده خارج مزدا و میتسوبیشی می اندازد.  داشبورد بیش از حد ساده با متریال پلاستیکی خشک، همه چیز را فراهم می‌کند تا شما با یک فضای خسته‌کننده و ناامید کننده روبرو شوید.

36630_faw-besturn-b30-026

بسترن B30 از پیشرانه 1.6 لیتری با قدرت 107 اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن‌‌متر بهره می‌برد که از طریق گیربکس های 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. گیربکس‌های این خودرو ساخت آیسین ژاپن هستند. این پیشرانه اگرچه قدرت قابل توجهی ندارد اما استفاده از زنجیرتایم باعث شده تا دیگر نیازی به تعویض تسمه تایم نداشته باشید.

FAW-Besturn-B30-2016-2017-8

خودروهای چینی همیشه آپشن‌های خوبی را ارائه کرده‌اند و حداقل جای قرارگیری لیوان در این خودروها آپشن محسوب نمی‌شود. بسترن B30 از امکانات خوبی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی ،سیستم ناوبری ماهواره‌ای، سیستم جلوگیری برگشت خودرو در سربالایی‌ها، ESC، کروز کنترل، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور دنده عقب، سانروف و سیستم صوتی با 6 بلندگو اشاره کرد. همچنین بسترن B30 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از CNCAP شده و از لحاظ تجهیزات ایمنی ۲ تا ۶ کیسه‌هوا را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. سیستم‌های ترمز ABS ،EBD+ ،BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) از دیگر تجهیزات این خودرو محسوب می‌شوند.

به سوپر گروه بسترن B30 ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. آقای مهندس شما که اینجور جالب زیر و رو و جلو و عقب ماشین را ارزیابی و مورد انتقاد قرار می دهید، چند تا ماشین طراحی کرده اید؟ که با بنز بشه مقایسه اش کرد. بگذریم با ژیان لا اقل بشه مقایسه کرد. ما فقط حرف می زنیم . دیگران عمل می کنند.

    1. تو یا چشمات ضعیفه یا هیچی حالیت نیست یا ایرانی نیستی، طراحان صنعتی بهترین خودروسازای دنیا ایررانین

    2. کمپانی فاو از نظر حجم تولید و ابعاد کارخانه 3 برابر ایران خودرو و از نظر ارزش تولیدات حدود 3/5 برابر ایران خودرو است. از مزدا بزرگتره از نظر کمیت و یکی از شرکتهای عظیم چین هست. متاسفانه ما فکر کردیم دوتا کارخونه سایپا و ایران گاری خیلی مهم هستن!!! این ماشین به نوعی بهترین ماشین چینیه وارداتی به ایران خواهد بود. ببین کی گفتم . من در روسیه که برای تبلیغ کاشی رفته بودم دوسه ساعت سوار شدم و به نوعی دیگه دلم نمیخواست سوار ال 90 خودم بشم که فکرمیکردم مقرون به صرفه ترین خودرو ایرانه!!
      عینک حسادت را برداریم. چین خودرو ساز شد و ماهم داریم از لامبورگینی وانت درست میکنیم!!!!

  2. ماشین چینی مفتش گرانه فقط دویا سه سال صفرش بد نیست اگر نه مفت نمیرزه من داشتم پشیمان شدم کیا اپتیمابهترین ماشینه هیوندا هم سروصدا زیاد داره

  3. باید به پیشرفت چینی ها تبریک گفت. چن سال دیگه ما ایرانیها تو حسرت خرید همینا میمونیم . کاش مدیران صنعت ما یکم از اون چشم بادومی های زحمتکش و اینده نگر یاد بگیرن.

    1. پیشرفت ظاهری..
      این ماشین پلتفرمش مربوط به فولکس جتا از سال ۱۹۸۴ هست، یعنی ۳۳ سال پیش، ۳ سال قبل از ۴۰۵!! اسم پلتفرمش PQ32 هست

      1. کدوم یکی از ماشینای ما کروز کنترل و فرمان برقی و ۵ ستاره ایمنی داره.
        مشکل ما ایرانی ها اینه که همیشه تقصیر رو گردن هم میندازیم و پیشرفت هم نمیکنیم

        1. کروز کنترل و امکانات اتاق ربطی به پلت فرم نداره دوست عزیز
          پلت فرم به تحهیزاتی در ماشین میگن که در ظاهر دیده نمیشه.
          این ماشین از کجا ۵ستاره گرفته؟ انکپ چین! جایی که تا حالا هیچ ماشین چینی ای زیر ۳ ستاره نگرفته

      2. کسایی که میگن کپی و …
        چرا ما کپی نمیکنیم ؟
        چرا ما به روز تولید نمیکنیم ؟ (پراید از روز اولی که اومد ایران تو خوابشم نمیدید چند دهه تولید بشه )
        ما که تکراری تولید میکنیم اونم هر روز بد تر از دیرو خوبیم ؟ ( همین قطعاتمونم از چین میاریم )
        عاقل باشیم میبینیم چین پیشرفت کرده و ما همچنان داریم پراید و 405 میزنیم .
        دولت محترم جلو این مافیای خودرو کی گرفته میشه ؟
        بخدا اگر یک سال به صورت آزمایشی گمرک برداشته بشه ما از رنو کیا و خیلی های دیگه تولیداتمون بهتر میشه .
        مشکل اینجاست اینجا رقابت نیست .

        تا زمانی که ایرانسل نیومده بود سیم کارت همراه اولو یک میلیون هم نمیدادن
        رقابت باعث پیشرفته که ما نداریم .
        تمام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا