مکمل بنزین
مقایسهگوناگونتحلیلی

مقایسه پژو 301 و پژو 405!

بگذارید در همین ابتدا بگویم این قیاس فقط بخاطر این انجام شد تا مصرف کننده محترم ایرانی با چشم باز و اطلاعات کافی در مورد خودرو پژو 301 تصمیم بگیرد. البته اگر قصد خرید داشته باشید باید در حساب بانکیتان چیزی بیشتر از 80 میلیون تومان موجود باشد.

peugeot-301-habitacle

خودرو پژو 405 که روزگاری بهترین خودرو سال اروپا از نگاه مشتریان بود این روزها با اسامی گوناگون همچنان در کشورمان تولید می شود. با نگاهی گذرا به ظاهر دو خودرو بلافاصله  متوجه پیشرفت تکنولوژی و طراحی فرانسوی‌ها خواهید شد. پژو 405 و اعقاب آن همانند پارس و 405 SLX همگی از همان بدنه قدیمی 1987 بهره می جویند و تنها در سپر‌ها و چراغها متفاوت هستند. یک بدنه مکعبی شکل که امروزه حتی والدین نیز آن را بسان یک اسباب بازی ساده برای پرورش فکر نوزادان بکار می برند تا با احجام هندسی آشنا شوند.

این خودرو در اروپا تا سال 1997 تولید شد و در این مدت تغییراتی در شکل سپرها و داشبورد به خود دید اما همواره نامش 405 بود. پژو برای این خودرو دو موتور 1600 سی سی و 2000 سی سی کاربراتوری در نظر گرفته بود که از هر دو مدل در ابتدای ورود این فرانسوی به کشورمان راه پیدا کردند. در آن سالها پژو 405 به روزترین خودروی بازار کشورمان بود و تابلوهای تبلیغاتی خیابانهای پایتخت پر بود از شمایل “پژو 405 ایران”. در سالهای ابتدایی دهه 80 خورشیدی با مصوبه هیات دولت برای مبارزه با آلودگی هوا خودرو سازان موظف شدند تا تولیدات کاربراتوری را متوقف و موتورهای خود را به سامانه انژکتوری مجهز نمایند. در این راستا یک موتور 1800 سی سی انژکتوری به ایران راه پیدا کرد که بنیانگذار بسیاری از تحولات آتی در ایران خودرو شد. این موتور با نام اختصاری L3 هم اکنون در خودرو ملی سمند هم بکار می رود.

در حال حاضر نزدیک به 30 سال از معرفی و تولید 405 می گذرد و این خودرو (پارس) هم اکنون با تیراژ بسیار پایینتر توسط ایزان خودرو در مصر هم تولید می شود. این خودرو در چند کشور دیگر نظیر لهستان، تایوان، اندونری و مالزی تا سال 1995  مونتاژ شده بود. شایان ذکر است که پژو 405 در مستعمره سابق فرانسه یعنی زیمبابوه نهایتا تا سال 2002 مونتاژ شد!  405

در اهمیت و جایگاه 405 همین بس که نخستین خودرو ملی ایران با نام سمند زاییده پلتفرم این خودروی اروپایی و البته قدیمی است. هنگامی که دنا و سمند را با هم مقایسه میکنیم قطعا به شدت نا امید شده و دنا را همان سمند فیس لیفت خواهیم نامید. اما با مقایسه 405 و 301 شما به این نکته پی برید که واقعا یک خودروی جدید متولد شده است.

peugeot_405 dimensionاین خودروی جدید از لحاظ ابعاد تقریبا مشابه همان 405 قدیمی است که با توجه به ابعاد خودرو ما شاهد یک اتومبیل در سایز یک سدان کوچک – متوسط در اندازه 405 و سمند هستیم. اگرچه فاصله بین دو محور جلو و عقب در 301 کمی کمتر از 405 است و این مساله در کنار شیب ستون‌ها و ضخامت درها نوید کابینی کوچک‌تر از 405 را می‌دهد، اما دیگر در هیچ قسمتی شباهتی به پیرمرد قصه ما ندارد. پر واضح است که یک اتومبیل چابک‌تر با مصرف سوخت پایین‌تر و البته ظاهری زیباتر از خواص طبیعی یک خودروی جدید است.405-dashboard

قطعا در زمان عرضه عمومی این اتومبیل، بازار خودروی کشورمان شاهد خودروهای تولید روز از خودروسازان مطرح جهانی خواهد بود که حتی به لطف حمایت‌های تعرفه‌ای از تولیدات داخل و وضع عوارض سنگین برای واردات هنوز هم می‌توانند برای 301 شاخ و شانه بکشند. نمونه این خودروها، کیا، ریو و هیوندای اکسنت خواهد بود آنهم با لیست طویلی از تجهیزات جانبی و البته چهره‌ای به روزتر.

توجه داشته باشید که 301 دوسال پیش خودروی به‌روزی بوده بطوریکه تولید پژو 301 در ایران خودرو شبیه تولید کیا سراتو نسل قبل در سایپا به نطر می‌رسد. در دنیای امروز و به‌ویژه در صنعت خودرو که تکنولوژی به سرعت در حال متحول شدن و پیشرفت است، ما به سراغ تولید خودروهایی می‌رویم که طراحی آن‌ها به روز نیست و از زمان انعقاد قرارداد تا تولید و عرضه، قطعا فاصله تکنولوژیک و سبک طراحی این تولید با تولیدات به‌روز دنیا فاصله‌ای معنا دار خواهد بود.

نظر شما چیست؟

به گروه تلگرامی پژو ۴۰۵ ملحق شوید!

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. واقعا باید تاسف خورد ، یادمه سال ۸۲ که سمند با اون تجهیزات خوب متولد شد همه اینده روشن صنعت خودرو رو پیش بینی میکردن
    غافل از اینکه دوازده سال بعد همون سمند با حذف خیلی از اپشن ها و کیفیت پایینتر تولید میشه

    واقعا باید تاسف خورد

    1. با شما موافقم. صنعت خودروی دولتی ما هیچ ضرورتی برای پیشرفت نمی بینه چون در صورت بروز هر مشکلی بلافاصله توسط دولت با تزریق پول مشکل حل میشه.

  2. من با جرعت و قطعیت تمام میگم اگه فردا خوردرو سازها اعلام کنن که ی موتور تک سیلندر گذاشتن رو ی فرغون 3 چرخ که نه در داره نه سقف و نه … اولش راهنمایی رانندگی بخاطر جلب توجه شماره گذاری نمیکنه و بعد که همه فهمیدن این مهندس های خلاق چی خلق کردن، غریب به 90 درصد مردم برا خرید همین وسیله مضحک تو صف وای میستن.
    مملکت جالبی داریم. در هرررررررررررر مسله ای همه منتقد و صاحب نطر و ملاخلفن. ولی ملت همیشه در هر صحنه ای حاضرن!!!!!!!

  3. ما شدیم زباله دان فن آوری های از رده خارج سایرکشورها. ایران شده پله ی ترقی بسیاری از کشورها در بسیاری از زمینه ها…!

  4. همین پژوهای دهن پر کنی که امروز وعده میدن در زمان تولید و عرضه قدیمی محسوب خواهند شد. امین الان در نمایشگاه ژنو پژو 2008 مدل 2017 رو به نمایش می گذارن. بعد 5 سال دیگه تو ایران قرار مدل 2014 عرضه بشه..

  5. سلام عزیزان،میخواهم در مورد ۴۰۵ تیوفایف صحبت بکنم من خودم خیلی دنبال ماشین گشتم ماشین خوبی گیرم نیامد مجبور شدم یه ماشین صفرکیلومتر بخرم تصمیم گرفتم سمند بخرم بدرد نخورد ،بعد خواستم ام وی ام ۳۱۵ بخرم اونم بدرد نخورد خواستم ۲۰۶ بخرم اونم بدرد نخورد تا آخرش تصمیم گرفتم ۴۰۵ بخرم اونم خوشم از معمولیش نیامد،تا آخرش از ۴۰۵ تیوفایف خوشم آمد واقعا خیلی ماشین پرقدرت و ماشین محکمی هست وه از لحاظ سرعت واقعا خیلی عالیه من خودم ۱۹۰ کیلومتر باهش رفتم هیچ گونه لرزشی نداشته من واقعا خیلی ازش راضیم بهتان توسیه میکنم که ازش بخرین،واقعا جالبه بخرین

  6. سلام دوستان،من به شما توصیه میکنم که ۴۰۵ تیوفایف بخرین واقعا ماشین بسیارجالبی بود من ازش راضی هستم چون خودم ازش دارم از لحاظ صدای موتورش خیلی نرمه وه بدون سرصدا میباشه حتی ۱۹۰ کیلومتر باهش رفتم بدون هیچ لرزشی واقعا خیلی جالبه

  7. میدونید چیه همش تقصیر خود مردم که اینجور شده چونکه ماشین مثل پژو پارس که هیچ تجهیزات نداشت نسبت به سمند ولی مردم ایران……..

  8. سلام
    با نظر دوستانی که تمایل به خودرو 405 با موتور tu5 دارن کاملا موافقم.
    این مدل موتور بر روی بدنه طراحی شده فرانسه بهترین بازدهی چه در مسئله آیرودینامیکی و تمادل و از طرفی استهلاک کمتر و قدرت بیشتر TU5 نسبت به موتور XU7 داشته.

  9. سلام
    با نظر دوستانی که تمایل به خودرو 405 با موتور tu5 دارن کاملا موافقم.
    این مدل موتور بر روی بدنه طراحی شده فرانسه بهترین بازدهی چه در مسئله آیرودینامیکی و تمادل و از طرفی استهلاک کمتر و قدرت بیشتر TU5 نسبت به موتور XU7 داشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا