مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

واقعیت پلتفرم SP100 سایپا و محصول جدید شاهین چیست + مشخصات

از چندی پیش، برخی از رسانه داخلی سعی در معرفی و همچنین اصالت پروژه sp100 که محصول اول این پلتفرم شاهین است، پرداختند. اما به موازات برخی رسانه داخلی، برخی رسانه خارجی نیز از برخی انتقادات پیرامون خودرو شاهین، برداشت غلطی را کرده و اقدام به فرافکنی کردند.

شاهین

اما واقعیت پروژه SP100 و محصول شاهین چیست؟

اواخر سال 95 بود که شرکت سایپا برای ایجاد توسعه در محصولات خود، طراحی یک‌ مگاپلتفرم را در دستور کار خود قرار داد و از همان زمان برخی رسانه خودرویی به این موضوع پرداختند. اما تا مدتی خبری از این پروژه نبود، تا اینکه تصاویری از یک خودرو با نام و نشان سایپا در کشور هند دیده شد. گویا سایپا، محصول سدان که اکنون با نام شاهین شناخته شده است را در پایگاه رنو – نیسان کشور هند به مرحله آزمایش و تست رسانده بود.

اما بعد از مدتی معلوم شد که از این مگاپلتفرم، دو پلتفرم SP1 و SP0 خارج شد که به ترتیب محصولات کلاس‌های C و B شرکت سایپا را در آینده تامین خواهد کرد.

براساس اعلام شرکت سایپا طراحی این مگاپلتفرم به گونه‌ای است که بیش از ۷۰ درصد دو پلتفرم نام برده، با یکدیگر مشترک بوده و این امر باعث شده که محصولات تولیدی روی این دو پلتفرم قدرت تنوع و تغییرات لازم را داشته باشند.

اما شاهین نخستین محصول روی این مگاپلتفرم بود که با پروژه SP100 تولید و با نام تجاری شاهین معرفی شده است و اینکه این خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد.

علاوه بر این، مدل کراس‌اوور این محصول نیز به تازگی رونمایی شده و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه خواهد شد. این پلتفرم بر اساس استانداردهای روز بین‌المللی، استانداردهای ملی و با هدف صادرات به کشورهای منطقه، طبق استاندارد GIS طراحی و توسعه داده شده است.

بدنه

از جمله گمانه‌زنی‌ها و اشتباهات صورت گرفته در تحلیل‌های اخیر، تعلق پلتفرم محصول شاهین (SP100) به شرکت خودروسازی تویوتا است. لذا مجدداً تاکید می‌شود که مگاپلتفرم SP به صورت اختصاصی و ویژه محصولات جدید گروه سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طراحی شده و توسعه یافته است.

قوای فنی و موتور

در بخش قوای فنی نیز موتورهای طراحی شده صرفاً به محصولات این پلتفرم اختصاص داشته و شائبه غیرواقعی و جهت دار استفاده از موتور هر محصول دیگر مثل پراید یا تیبا یا … در این محصولات، برداشت‌های نادرست و نتیجه‌گیری‌های اشتباه رسانه‌ای است. زیرا گرچه پایه موتوری با موتور خانواده X200 یکسان است، اما به لحاظ اینکه قطعه توربوشارژ به این موتور افزوده شده و همچنین اگر در یک موتور بین 30% الی 34% تغییرات ایجاد شود، آن محصول یک محصول جدید محسوب خواهد شد.

در حال حاضر موتور توربو شارژ M15TC با توان ۱۰۸ اسب بخار و ۸ سوپاپ با گیربکس دستی جدید که کابلی است به عنوان اولین قوای محرکه محصول جدید سایپا در نظر گرفته شده است.

همچنین در آینده نزدیک موتور 16 سوپاپ توربوشارژ و‌ همچنین گیربکس اتوماتیک برای محصولات بعدی این‌ پلتفرم پیش‌بینی شده که در حال حاضر مراحل تحقیق آن روی محصول جدید این شرکت در دست اقدام است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا