مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

تا 600 میلیون تومان چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم با بودجه 600 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توانیم بخریم. انتخاب در این بازه قیمتی کمی آسان‌تر است ولی هم چنان گزینه‌های صفر باکیفیت در این رنج قیمتی جز خودروهای چینی و داخلی متاسفانه نداریم.

این روزها بازار خودروی ما در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری در بازار و حتی کارخانه‌های خودروسازی وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش می‌باید و علت آن‌هم عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و قانون منع واردات، تحریم خودرویی و نبود هیچ نظارت سازمان و ارگان دارای صلاحیت بر قیمت تمام‌شده خودروسازها است.

همه این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا امروز ما با بودجه 600 میلیونی، انتخاب صفر خوب جز چند مورد را نداشته باشیم.

در سال‌های نه‌چندان دور (دو سه سال پیش) با 600 میلیون تومان می‌توانستیم بی ام و سری 7، بنز e250، ولوو xc90 و… سوار بشویم اما امروز به لطف مسئولین و تحریم‌های ظالمانه آمریکا در این رنج قیمتی، انتخابی جز خودروهای ایرانی و چینی نسبتا باکیفیت را نداریم.

برویم تا در ادامه به گزینه‌های انتخابی با بودجه 600 میلیون تومانی بپردازیم اما قبل از آن اگر تصمیم به انتخاب خودرو در رنج قیمتی 100 میلیونی را دارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «با 100 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توانیم بخریم؟» بخوانید. اگر تصمیم به انتخاب خودرو در رنج قیمتی 250 میلیونی را دارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «تا 250 میلیون تومان چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟» را بخوانید. اگر تصمیم به انتخاب خودرو در رنج قیمتی 400 میلیونی را دارید، مقاله «تا 400 میلیون تومان چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟»را بخوانید.

1 -کیا سراتو مونتاژی

کیا سراتو یا همان کیا فورته یک سواری کامپکت است که نسل اول آن در سال 2004 معرفی و عرضه شد اما کیا سراتو در سال 2009 وارد دومین نسل خود شد و از سال 2010 توسط اطلس خودرو در بازار کشورمان عرضه گردید. عرضه این مدل از سراتو به‌صورت وارداتی تا سال 2013 ادامه پیدا کرد و سایپا از سال 1394، تصمیم به مونتاژ آن در کشور گرفت که پس از تحریم‌های خودرویی سرانجام در سال 1398 مونتاژ آن در ایران پایان یافت.

کیا سراتو در نسخه‌های سدان، کوپه و هاچ‌بک در بازارهای جهانی به تولید می‌رسد که در نسل قبلی در دو مدل سدان و کوپه این خودرو به ایران راه پیدا کرد. کیا سراتو در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شد که در ایران با دو موتور 1.6 و 2.0 لیتری به بازار راه پیدا کرد. در نسخه 1.6 لیتری، موتور 4 سیلندر به کار رفته توانایی تولید 124 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما در نسخه قدرتمندتر، یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر به‌کار رفته که 156 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را دارد. در مورد گیربکس این خودرو باید بگوییم که خوشبختانه در تمام خودروهای مونتاژی سایپا از گیربکس 6 سرعته همراه با تیپ ترونیک برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو انتقال استفاده شده است.

این خودرو با توجه به عملکرد فوق‌العاده موتور و گیربکس خود، خیلی زود در بین ایرانی‌ها محبوب شد، جوری که 60 هزار دستگاه از این خودرو فقط در سال 1396 توسط سایپا به‌فروش رسید که عدد خیره‌کننده‌ای است. قطعات این خودرو در بازار هم به‌وفور یافت می‌شود و مشکلی بابت تأمین قطعات نیست و قیمت نسبتا مناسبی هم دارند.

در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 95 با کارکردهای بسیارکم خریداری کنید که با توجه به کم استهلاک بودن و ارزان بودن قطعات، خرید بسیار منطقی و خوبی است.

2 -کیا اپیروس

کیا اپیروس یک سدان لوکس در زمان خودش بوده است که در سال 2003 معرفی شد و کیا در آن زمان اپیروس را پرچم‌دار محصولات خود می‌دانست. تولید اپیروس در سال 2010 در بازارهای جهانی متوقف شد و کیا تصمیم به جایگزینی آن با محصولات جدیدی مثل کادنزا و کیا K9 را گرفت.

اما کیا اپیروس از سال 2008 تا 2009 وارد بازار ایران شد و به دلیل داشتن ظاهر جذاب و بسیار خاص، آپشن‌های فراوان که الان در سال 2020 روی برخی خودروها هم نیست، سواری عالی و بسیار نرم و موتور بسیار قدرتمند و… خیلی سریع مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت و در مدت کوتاه حضور در ایران، به فروش بالایی دست پیدا کرد. طراحی اپیروس کمی ما را به یاد خودروهای آمریکایی و آلمانی می‌اندازد، به‌ویژه در نمای جلو و عقب خودرو؛ اما پیشرانه به‌کار رفته در کیا اپیروس حجمی معادل 3.8 لیتر دارد که قادر است 266 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. کیا اپیروس باوجود وزن بالا (تقریبا 1.8 تُن) که دارد اما به علت داشتن موتور و گیربکس خوب، شتاب 8.5 ثانیه را ثبت می‌کند که بسیار هیجان‌انگیز است. قطعات این خودرو در بازار به‌وفور یافت می‌شود و مشکلی بابت تأمین قطعات این خودرو نیست اما قیمت نسبتا زیاد مثل باقی وارداتی‌ها دارد.

در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 2009 با کارکردهای کمی زیاد حدود 150-180 هزار کیلومتر خریداری کنید که با توجه به کم استهلاک بودن این خودرو جای هیچ نگرانی نیست.

3 -هیوندای آزرا

اما یکی دیگر از خودروهای بسیار قوی و محبوب که در این رنج قیمتی می‌توان خریداری کرد، هیوندای آزرا است. هیوندای آزرا یا گرنجور یک سدان متوسط کره‌ای است که نسل اول آن در سال 1986 معرفی شد و تاکنون 7 نسل از آن عرضه ‌شده است. آزرا در سال 2006 میلادی وارد چهارمین نسل خود شد که این نسل در ایران هم حضور پیدا کرد و فروش خوبی را تجربه نمود.

آزرا درون سینه خود پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر V شکل را جای‌داده که توانایی تولید نیرویی معادل 235 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 304 نیوتون متری در 4000 دور در دقیقه را دارد که تمام این قدرت به کمک یک جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که این پکیج می‌تواند شتاب حدود 7.8 ثانیه را به شما ارایه دهد که بسیار جذاب است. اما قطعات این خودرو در بازار هم به‌وفور یافت می‌شود و مشکلی بابت تأمین قطعات این خودرو نیست و اما قیمت نسبتا زیاد مثل باقی وارداتی‌ها دارد.

در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 2009-2010 با کارکردهای کمی زیاد حدود 150-180 هزار کیلومتر خریداری کنید.

4 -سانگ یانگ اکتیون

سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور کامپکت کره‌ای است که در سال 2008 معرفی شد. این خودرو توسط رامک خودرو از سال 2012 وارد کشور ما نیز شد که درواقع نسل اول این خودرو محسوب می‌شد که فقط فیس لیفت شده بود. این خودرو به دلیل ظاهر نه چندان جذاب نتوانست با خودروهایی مثل کیا اسپرتیج و هیوندای توسان رقابت کند که همین موضوع سبب گردید که اکتیون جدید یا نیو اکتیون در سال 2014 توسط رامک خودرو وارد بازار ایران شود تا شاید بتواند بازی را به نفع خود تمام کند اما اکتیون همانند بازارهای جهانی در ایران هم فروش خوبی را نتوانست تجربه کند و به‌نوعی قربانی رقبای قدرتمندی چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج شد. اما الان که قیمت خودروها به شکل اسفناکی بالا رفته است و خودروهای محدودی در این رنج قیمتی وجود دارند، این خودرو را بسیار خواستنی کرده است.

سانگ یانگ اکتیون به یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که توانایی تولید تنها 148 اسب بخار قدرت و 214 نیوتن متر گشتاور را دارد که این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. قطعات فنی این خودرو به وفور در بازار یافت می‌شود و مشکلی بابت تأمین قطعات این خودرو نیست اما برای یافتن قطعات بدنه کار سختی پیش روی دارید. در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 2014 با کارکردهای 80 الی 90 هزار کیلومتر خریداری کنید.

5 -کیا اسپرتیج

کیا اسپورتیج یک کراس اوور متوسط شهری است که نسل اول آن در سال 1993 وارد بازار شد و نسل دوم آن‌هم در سال 2005 معرفی و عرضه گردید. کیا اسپورتیج در سال 2008 توسط اطلس خودرو در بازار ایران عرضه شد که این اتفاق همزمان با محبوبیت خودروهای کره‌ای در بازار ایران اتفاق افتاد، به همین علت خیلی زود این خودرو جای خود را در بازار پیدا کرد و به یک اتومبیل محبوب تبدیل شد. موتور به‌کار رفته در سینه کیا اسپورتیج، حجمی معادل 2.7 لیتر دارد که این پیشرانه می‌تواند 175 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن مترگشتاور تولید کند. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به هر چهار چرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند. این پیشرانه به علت خروجی مناسب و استهلاک بسیار پایین نظر خیلی‌ها را به سمت خود جلب کرد و یکی از علت‌های محبوبیت این خودرو غیر از شاسی‌بلند بودنش، همین مسئله بود.

قطعات فنی این خودرو به وفور در بازار یافت می‌شود و مشکلی بابت تأمین قطعات نیست و قیمت‌های نسبتا مناسبی هم دارند. در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 2009 الی 2010 با کارکردهای 130 الی 150 هزار کیلومتر خریداری کنید که با توجه به کم استهلاک بودن جای هیچ نگرانی نیست.

6 -نیسان تیانا

نیسان تینا یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که نخستین بار در سال 2003 معرفی شد و در حال حاضر در چهارمین نسل بر روی خط تولید قرار دارد. اما مدلی که از آن صحبت می‌کنیم، مربوط به نسل دومی است که در سال 2008 معرفی شد و پارس‌خودرو به‌عنوان نماینده نیسان، تصمیم به تولید آن در کشور گرفت. پارس‌خودرو نیسان تینا را به‌عنوان جایگزین ماکسیما وارد بازار کرد که به علت محدود بودن فروش آن و تحریم شدن صنعت خودرو نتوانست خاطرات ماکسیما را زنده نگه دارد و به محبوبیت بالایی برسد.

اما موتور این خودرو 2.5 لیتر حجم دارد که می‌تواند 182 اسب بخار قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. اما این گیربکس یک سری ضعف‌هایی مثل گاز هزر خوردن، خراب شدن و… را دارد و همچنین عملکرد کاملا خنثایی از خود نشان داده و هیچ هیجانی به هنگام رانندگی از خود بروز نمی‌دهد.

اما نقطه قوت این خودرو یعنی نیسان تینا طراحی بیرونی خودرو است که شرایط مناسبی دارد و به‌گونه‌ای شکل‌ گرفته که تمامی رنج‌های سنی مجذوب آن می‌شوند. در داخل کابین، نیسان تینا همانند ظاهرش به لوکس بودن توجه ویژه‌ای داشته است. ضمن اینکه کیفیت ساخت بسیار بالاست و از بهترین متریال درون نیسان تینا استفاده ‌شده است.

قطعات فنی این خودرو به علت مونتاژ بودن و استفاده در ناوگان پلیس به‌وفور در بازار یافت می‌شود و قیمت‌های مناسبی هم دارند. در کل در این بازه قیمتی شما می‌توانید این خودرو را در مدل 90 الی 91 با کارکردهای 130 الی 150 هزار کیلومتر را خریداری کنید.

سخن پایانی

در انتهای این گزارش باید بگوییم که در این بازه قیمتی خودروهایی مثل دنا پلاس توربوشارژ، آریزو 5 توربو، هایما S5 و هاوال H2 را هم می‌توان در نسخه‌های صفر خریداری کرد؛ اما در این گزارش سعی داشتیم شما را با خودروهای ارزشمند در این بازه قیمتی آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را نسبت به بودجه خود داشته باشید.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا