Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه موتورEF7 با TU5 کدام یک بهترین پیشرانه ایران خودرو است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی دو پیشرانه مهم ایران‌خودرو که روی اکثر محصولات این شرکت قرار دارد بپردازیم. در این مقایسه قرار است دو پیشرانه TU5 و EF7 را ازنظر توان خروجی، استهلاک، عملکرد و هزینه‌های جاری با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر سردرگم هستید که کدام‌یک از محصولات ایران‌خودرو را انتخاب کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری از مشخصات فنی موتور EF7 و موتور TU5 به‌دست بیاورید.

با ما همراه باشید تا به مقایسه این دو پیشرانه استراتژیک و مهم ایران‌خودرو بپردازیم.

موتور TU5

>> توان خروجی

TU5 یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) است که در بسیاری از محصولات این شرکت مورداستفاده قرارگرفته است و حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که EC5 نام دارد هنوز هم در این خودروساز فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما TU5 با 16 سوپاپ و حجم دقیق 1587 سی‌سی خود قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در دور موتور 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقیقه است. این موتور بر روی اکثر محصولات ایران‌خودرو حتی سمند قرارگرفته شده است که به همین دلیل پیشرانه بسیار مهم و استراتژیک برای ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این پیشرانه بر روی محصولاتی نظیر:

نصب‌شده است که با توجه به‌قدرت این موتور فقط بر روی پژو 206 و پژو 207 که مقداری سبک‌تر نیز هستند عملکرد و شتاب فوق‌العاده ای را دارد و در سدان سنگین‌وزنی مثل سمند و پژو پارس با توجه به وزن زیادشان عملکرد خارق‌العاده و مثال‌زدنی ندارند و شتاب و کشش نسبتاً ضعیفی را بر روی این محصولات دارند.

موتور EF7

اما در طرف دیگر این مقایسه پیشرانه تماماً ایرانی EF7 قرار دارد که با مشاوره مهندسین آلمانی طراحی‌شده است و تا قبل از آن بر روی هیچ خودرویی در جهان قرار نگرفته بود. این پروژه از سال 1383 استارت طراحی آن زده شد و تا سال 1386 ادامه پیدا کرد که ماحصل این همکاری و تحقیقات پیشرانه 16 سوپاپ با حجم دقیق 1646 سی‌سی شد که توان تولید آن 115 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 4500 دور در دقیقه است. این پیشرانه به چند زیرشاخه تبدیل شد و موتورهایی نظیر: EF7 دوگانه‌سوز، EF7 توربوشارژ، EF7 توربوشارژ پلاس از هم‌خانواده های این موتور ملی هستند.

اما این موتور بر روی محصولات تماما ایرانی نظیره:

قرارگرفته است که به نسبت موتورهای قبلی مثل XU7 و TU5 برو روی این محصولات عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.

اما در بخش اول این بررسی که توان خروجی موتورها مدنظر است پیروزی قطعی با پیشرانه ایرانی EF7 است چون 10 اسب بخار و 15 نیوتن متر گشتاور بیشتر از موتور TU5 تولید می‌کند که خود در عملکرد و کشش ماشین تأثیر بسزایی دارد. اما این را هم فراموش نکنیم که موتور TU5 تمام قدرت و گشتاور خود را در دور موتور پایین‌تری تحویل می‌دهد که این نکته در شتاب، مصرف سوخت و حتی کشش خودرو با دنده‌های سبک‌تر تأثیرگذار است.

>> استهلاک و عملکرد

خب به بخش مهم این مقایسه می‌رسیم جایی که یک پیشرانه ایرانیزه فرانسوی و یک پیشرانه تماماً ایرانی EF7 قرار دارد. پیشرانه TU5 به علت مصرف سوخت پایین، استاندارد آلایندگی مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب خوب، قدرت مناسب، صدای کم، لرزش کم و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده می‌شود اما این پیشرانه معایبی مثل: صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، عملکرد ناپایدار و ثابت، سیستم توزیع سوخت ضعیف، سوختن کویل ایگنیشن، از کار افتادن موتور در دور 4500 دور بر دقیقه در بعضی مواقع، حساسیت بالا در تعویض روغن و… را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

اما پیشرانه EF7 دارای ویژگی‌هایی نظیر:پایه گازسوز بودن، مصرف سوخت مناسب، توان و گشتاور خوب، قابلیت روشن شدن با سوخت گاز، صدای کم و استاندارد آلایندگی بالا و … است که باعث شده بسیاری ترغیب به خرید محصولات با نشان ملی شوند. اما این پیشرانه معایبی هم دارد که عبارت‌اند از:

هزینه نسبتاً بالای تعمیرات و نگه‌داری از موتور نسب به TU5، مشکل روغن‌ریزی از اویل ماژول که تقریباً در سری‌های جدید حل‌شده است، کیفیت پائین دسته‌موتورها و قیمت بالای آن، قطعات فنی نسبتاً گران‌قیمت در مقایسه با TU5 و… اشاره کرد. اما این را هم باید اشاره‌کنیم که درسال‌های اول عرضه خودروهایی با پیشرانه EF7،عده‌ای از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و روغن‌ریزی ماژول و بخش‌های دیگر شاکی بوده‌اند اما رفته‌رفته ایران‌خودرو با رفع ایرادات این موتور مثل تقویت بلوک سر سیلندر و … تمام این مشکلات را رفع کرد و می‌توان گفت که در سری‌های جدید این موتور تمام این مشکلات حل‌شده است. (محصولات از سال 1394 به بعد)

اما نکته بسیار مهم دیگر این است که EF7 بسیار پیشرفته‌تر و به‌روزتر از موتور TU5 است برای مثال پیشرانه EF7 از سیستم C.V.V.T یا زمان‌بندی سوپاپ‌های متغیری بهره می‌برد که این مورد حتی در پیشرانه TU5 دیده نشده است.

>> در انتها

در انتهای این مقاله باید بگوییم که در این بخش نمی‌توان گفت که کدام پیشرانه با قاطعیت پیروز این رقابت است چون هردوی این پیشرانه‌ها در یک سطح کیفیتی قرار دارند و انتخاب بین این دو پیشرانه بسیار به ملاک‌های شما در خرید بستگی دارد. اگر موتوری با مصرف سوخت و هزینه نگه‌داری پایین‌تر را می‌خواهید پیشرانه TU5 بهترین انتخاب برای شماست و در صورت رسیدگی کمترین دردسر را برای شما به وجود میاورد اما اگر قدرت و کشش موتور و تا حدودی کم بودن صدای پیشرانه و استهلاک برای شما مهم است بدون شک انتخاب شما EF7 خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.