مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه کیا سراتو آپشنال با رنو داستر

قبل از شروع بررسی باید بگوییم که رقابت امروز ما از هیچ‌کدام از استانداردهای جهانی برای بررسی این دو خودرو پیروی نمی‌کند. درواقع مقایسه دو ماشین قدیمی که چندین نسل از آنها گذشته است آن‌هم در شرایطی که ابعاد و سگمنت ماشین‌ها باهم متفاوت‌اند عقلانی نیست؛ اما چه کنیم که در بازار ما به علت قانون منع واردات و تحریم‌های خودرویی با انتخاب‌های محدود روبه‌رو هستیم.

این روزها بازار خودرو در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌باید. پس در همین ابتدا عذر مارا پذیرا باشید؛ چون مجبوریم گاهی به مقایسه‌های غیراستاندارد و غیرمتعارف که فقط بر روی پارامتر قیمت استوار است بپردازیم.

این بار قرار است تا در کنار هم مقایسه‌ای کوتاه میان کیا سراتو آپشنال با رنو داستر داشته باشیم تا ببینیم کدام‌یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارند.

معرفی کیا سراتو

کیا موتور در سال ۲۰۰۳ اقدام به طراحی و تولید یک سدان متوسط شهری به نام سراتو کرد. به علت فروش بالای این خودرو در بازارهای جهانی کمپانی کیا تصمیم گرفت تا نسل دوم این خودرو را در سال ۲۰۰۸ روانه بازار کند. از نکات قابل‌توجه این است که این خودرو توسط پیترشرایر معروف طراحی‌شده است و شاید علت این‌که این ماشین هنوز طراحی قدیمی و زننده‌ای ندارد این باشد.

نسل دوم کیا سراتو، با پلت فرم هیوندای النترا XD مشترک است و این نسل تا سال 2013 در خط تولید کیاموتورز بود. این خودرو در سه کلاس هاچبک، سدان و کوپه تولید شده است که فقط مدل کوپه و سدان آن به بازار داخلی ما راه پیدا کردند. اما در سال 1393 بود که سایپا اقدام به تولید نسل دوم کیا سراتو در ایران کرد. علیرغم این‌که نسل سوم این خودرو با کد YD در ایران حضور داشت و سایپا اقدام به تولید نسل دوم با کد TD و قدیمی، این خودرو کرده بود اما این خودرو توانست فروش نسبتاً خوبی را در بازار ایران تجربه کند و طرفداران بسیار داشته باشد.

معرفی رنو داستر

رنو داستر یک شاسی بلند کوچک فرانسوی است که نخستین بار در سال 2010 در طی همکاری رنو و داچیای رومانی معرفی و تولید شد. این خودرو در بازارهای جهانی با نام داچیا داستر شناخته می‌شود و برای اقشار متوسط جامعه طراحی‌شده است از همین رو سعی شده که در بخش‌های غیرضروری مثل متریال و طراحی داخلی یا خارجی کمتر تمرکز شود تا قیمت این خودرو کاملاً اقتصادی گردد. رنو داستر توسط نگین خودرو نماینده رسمی رنو در ایران وارد بازار ایران میشد و در تیپ‌های PE و SE به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به فروش می‌رسید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این دو خودرو بپردازیم.

>>چالش اول طراحی ظاهری

مقایسه رنو داستر و کیا سراتو را با طراحی خارجی آغاز می‌کنیم؛در مورد استایل ظاهری سراتو می‌توان گفت ساده، جذاب، زیبا و هماهنگ است. از نکات مهم در طراحی این خودرو می‌توان به چراغ‌های خشن جلو، جلوپنجره کرومی اسپرت و فرم برآمده کاپوت اشاره کرد که همه این موارد در کنار خطوط بدون اغراق، پخته و منطقی بدنه، سراتو را هنوز زیبا و شکیل نشان می‌دهند که حتی هنوز هم بعد از گذشت چندین سال از زمان رونمایی این خودرو به‌سختی می‌شود ایرادی در طراحی آن پیدا کرد. اما خوب باید بگوییم در سال 2020 این خودرو، بااینکه بسیار زیباست اما دیگر قدیمی شده است و هیچ المانی از خودروهای روز مثل داشتن چراغ‌های عدسی، طراحی اغراق گونه و …. در این خودرو دیده نمی‌شود.

اما نکته مهم دیگر در نمای جانبی رینگ نصب‌شده بر روی کیا سراتوهای مونتاژی سایپا 16 اینچی است که زیبایی رینگ‌های 17 اینچی وارداتی را ندارد و ای‌کاش سایپا این خودرو را با رینگ 17 اینچی عرضه می‌کرد. در بررسی نمای عقب باید بگوییم با ظاهری اسپرت و جذاب، اما ساده روبه‌رو هستیم و زیباترین بخش در طراحی عقب این خودرو گرافیک چراغها است. اگزوز خودرو در نمونه سایپایی کرومی نیست و از لوله اگزوز ساده استفاده‌شده است.

اما اوضاع در آن سمت زمین فرق می‌کند. فکر نمی‌کنم در این قسمت حرف خاصی برای گفتن وجود داشته باشد چون حتی یک رنو باز عاشق هم نمی‌توانند از طراحی ساده، بی‌روح و کاملاً محافظه‌کارانه داستر در برابر خطوط ساده ولی شکیل سراتو دفاع کنند. پس شاید بهتر باشد که در همین ابتدای کار پرونده قسمت طراحی را به سود نماینده سایپا ببندیم!

البته رنو داستر هم درمجموع طراحی هماهنگ و قابل قبولی در رده خودروهای اقتصادی دارد و هیچ‌گونه زشتی و بدقوارگی در ظاهرش دیده نمی‌شود اما خالی از زرق‌وبرق است. در طراحی خارجی رنو داستر در نمای جلو خودرو با چراغ‌های پهن و تا حدودی مربع شکل و همین‌طور جلوپنجره کشیده روبه‌رو هستیم. در نمای کناری خودرو طراحی و خط خاصی مشاهده نمی‌شود؛ اما طراحی عضلانی گلگیرهای جلو و عقب مقداری از سادگی نمای کنار خودرو کاسته است.

اما بدترین چیز در نمای کناری خودرو رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی زشت این خودرو هستند که‌ای کاش با طراحی جذاب و شیک‌تری همراه بود. در نمای عقب رنو داستر هم با طراحی ساده و بی‌آلایش همراه هستیم. درب صندوق به‌صورت یک تکه طراحی‌شده است و چراغ‌های عقب داستر به‌صورت عمودی و یک تکه بر روی بدنه خودرو نصب‌شده‌اند که گرافیک نسبتاً خوبی را دارد.

در انتهای این بخش باید بگوییم که خودرو کیا سراتو برنده این قسمت است چون طراحی آن با این که زمان زیادی از معرفی آن میگذرد اما همچنان جذاب و گیراست.

>>چالش دوم طراحی داخلی

در ابتدا به بررسی طراحی داخلی رنو داستر می‌پردازیم. نقطه‌ضعف رنو داستر هم در طراحی کابین دیده می‌شود. چراکه بسیار ساده و ابتدایی است. درست است که این کراس اوور فرانسوی –رومانیایی محصولی ارزان و اقتصادی است در اروپا اما در ایران با این قیمت اصلاً خودروی ارزانی به‌حساب نمی‌آید. در نمای داخلی این خودرو جای هیچ دفاعی ندارد و طراحی کاملاً کاربردی و ساده دارد و از پیچیدگی خاصی بهره نمی‌برد. استفاده از متریال بسیار خشک و بی‌کیفیت از دیگر نکات منفی کابین رنو داستر است.

رنو داستر ذاتاً خودرویی پر آپشنی نیست و اگر شما به دنبال خودروی با آپشن های فراوان هستید بهتر است قید این خودرو را بزنید چون این خودرو حتی دوربین دنده‌عقب و کروزکنترل را هم ندارد اما آپشن های این خودرو عبارت‌اند از:

  • کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
  • آینه‌های جانبی برقی
  • کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners
  • باربند طرح کروم
  • سیستم صوتی با قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث
  • کامپیوتر سفری

اما در آن سوی زمین کیا سراتوی محبوب سایپا قرار دارد که این خودرو هم همانند رنو داستر از خطوط ساده‌ بیشتر استفاده نموده است اما با این که طراحی کنسول پیچیده ای ندارد اما ترکیب طراحی داشبرد سراتو بسیار شکیل و سنگین تر است. محصول کیا پشت آمپرهایی جذاب و داشبوردی ارگونومیک و طرح مناسب و ساده را پیش رویمان قرار داده است که توجه شما در را در اولین برخورد با آن جلب میکند. جنس مواد تشکیل‌دهنده کابین سراتو نسبت به داستر بهتر است اما خیلی عالی هم نیست. اما آپشنهای خودرو کیا سراتو عبارت اند از:

  • شیفتر تعویض دنده پشت فرمان
  • ورود و خروج و استارت بدون کلید
  • مانیتور 8 اینچی همراه با جی پی اس
  • 6 عدد بلندگو به همراه تویوتر
  • سانروف
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • و…

در این بخش هم خودرو کیا سراتو برنده رقابت است چون هم طراحی شیک و هارمونیک تری دارد و هم از آپشنهای بیشتری برخوردار است.

>>چالش سوم مشخصات فنی

خوب تا اینجای کار برتری با کیا سراتو آپشنال نیز بوده است و باید ببینیم در بخش مشخصات فنی رنو داستر میتواند در این قسمت که یکی از مهم ترین بخش های یک بررسی است پیروز شود یا خیر.

کیا سراتو در بازار ایران با دو موتور 1.6 لیتری و 2 لیتری عرضه‌شده که خودرو بررسی ما 2 لیتری اتومات بوده که قوی‌ترین موتور موجود بر روی سراتوهای TD در ایران بر روی نمونه‌های سایپایی نصب است. این موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر می‌تواند 156 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و اما در بخش شتاب سراتو به زمان تقریبی 9.5 الی 10 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند.

اما در زیر کاپوت رنو داستر موتور2 لیتری و 16 سوپاپ قرار دارد که به‌طور دقیق 1998 سی سی حجم دارد و می‌تواند 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که در ابتدا باید گفت که این مقدار خروجی برای یک موتور 2 لیتری بسیار کم است و مشخص می‌شود موتور داستر بازدهی پایینی دارد. اما همین قدرت به وسیله جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل میشود. در بخش شتاب داستر به زمان تقریبی 14 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند که به نسبت سراتو بسیار کندتر است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سراتو دارای موتور قوی‌تر نسبت به داستر است و همچنین گیربکس به روزتر و پیشرفته تری روی خود دارد. پس اگر شما عاشق سرعت و کورس در خیابان هستید بهترین گزینه برای شما کیا سراتو است.

>>نتیجه گیری

همان‌طور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم این دو ماشین نه به خاطر شباهت‌های ذاتی بلکه به خاطر هم قیمت بودن با یکدیگر مقایسه شدند؛ اما حالا که به قسمت نتیجه‌گیری رسیدیم کاملا انتخاب کردن میان این دو خودرو آسان است. خودرو کیا سراتو در تمام بخشهای ما برنده این رقابت بود و میتوان گفت خرید این خودرو به نسبت رنو ارزش افزوده بیشتری را به شما میدهد. اما در کل باید بگوییم که اگر اهل رانندگی سریع و یا سفرهای خانوادگی هستید، بهتر است سراتو قوی‌تر و با کیفیت تر را انتخاب کنید و اگر عاشق خودروهای شاسی‌بلند هستید و دوست دارید خودرو شاسی بلند داشته باشید و کوبش زیاد در محور عقب خودرو برای شما خیلی مهم نیست رنو داستر گزینه مناسب‌تری برای شما است.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. داستر مدل se هم کروز کنترل دارد هم دوربین عقب . ضمنا esp و tpms هم دارد که سراتو فاقد آن میباشد . کلا داستر اس ای تمام آبشنهای مورد نیاز و کاربردی که یک راننده با آن باید سروکار داشته باشد را دارا میباشد و به خاطر نوع طراحی اتاق و بلندیدمناسب از زمین هم ماشین داخل شهر هست هم ماشینی که با اون میشه بزنی به دل طبیعت و دشت و کویر به خصوص در مدل دو دیفرانسیل که مناسب برای آفرود سبک و نیمه حرفه ای میباشد . از نظر نرمی هم بر خلاف سراتو که ذاتا ماشین خشکی هست بسیار نرم و دارای هندلینگ بالا میباشد .

    1. سلام مدل فول این خودرو قیمت بسیار بالاتری نسبت به سراتو سایپایی دارد و به خاطر همین ما مدل هم قیمت و بیسیک این خودرو را در نظر گرفته ایم. بله مدل دو دیفرانسیل به مراتب ارزش خرید بیشتری دارد اما خب در این تست منظور ما این تیپ از خودرو نبود. در مورد سواری هم سدان ها به مراتب سواری بهتری رو نسبت به شاسی ها در قسمت عقب دارند مخصوصا سراتوی سایپایی که با توجه به رینگ کوچک تر و فاق لاستیک بلندتر نسبت به نمونه موارداتی سواری خیلی نرم تری دارد. راجب هندلینگ هم که کراس اوور ها به مراتب هندلینگ ضعیف تری دارند و این قسمت رو از روی تست موس این دو خودرو نوشتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا