مکمل بنزین
برگزیده‌هاتماشاخانهخبر

ویدیوی تست تصادف سایپا شاهین منتشر شد

گروه خودروسازی سایپا در دقایقی پیش با انتشار یک ویدیو، تست عملکرد کیسه‌های هوا و مقاومت ستون‌ها در برابر ضربه، برای محصول جدید خود یعنی شاهین را به نمایش گذاشته است. قبل از مشاهده ویدیو و تحلیل عملکرد این سدان جدید بازار، باید بگوییم که این حرکت را از سوی سایپا بسیار مثبت و ارزنده بود و باید از این گروه خودروسازی تشکر کرد زیرا همواره بحث ایمنی، فاکتوری نسبتاً فراموش‌شده در بازار تولیدی داخل بوده و حتی خود سایپا به دلیل ایمنی پراید همواره مورد هجوم انتقادات زیادی قرارگرفته بود اما سایپا با انتشار این ویدیو توانست مقداری از رضایت و اعتماد عمومی را برای محصول جدید خود یعنی سایپا شاهین جلب کند.

همانطورکه می‌دانید، موسسه‌های زیادی در سراسر جهان تست‌های تصادف انجام می‌دهند که مهم‌ترین و البته سخت‌گیرانه‌ترین آن‌ها موسسه‌های EuroNCAP اتحادیه اروپا و IIHS آمریکای شمالی است. اما مرکز مهندسی و اعتبارسنجی که تست تصادف شاهین سایپا را بررسی کرده است به‌عنوان نماینده EuroNcap ،CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته می‌شود که باید بگوییم این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز تست‌های فنی، مجموعه‌های الکتریکی، سامانه‌های خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و… برای خودروسازانی چون نیسان، مزدا، تویوتا، میتسوبیشی، فولکس‌واگن و… مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین اعتبارنامه‌های استانداردهای ECE، EEC و… را برای خودروهای مختلف صادر می‌کند.

 

 

 

در این تست سرعت خودرو 56 کیلومتر در ساعت بوده است که هدف کلی این تست فقط برای نشان دادن عملکرد کیسه‌های هوا بوده و ربطی به تست تصادف ندارد، اما جا دارد به نکته‌ای اشاره‌کنیم آن‌هم این‌که سرعت نشان داده‌شده در این تست، سرعتی کمتر از سرعت در EuroNCAP است (در یوروانکپ سرعت تست تصادف مشابه 64 کیلومتر در ساعت است) لذا با این تفاوت نمی‌توان گفت سایپا شاهین چند ستاره از EuroNCAP به صورت دقیق میگیرد اما با مشاهده سایر تست‌های این دو مرکز و مقایسه آنها باهم دیگر می‌توان حدس زد که لااقل شاهین می‌تواند در تست تصادف EuroNCAP سه ستاره ایمنی را در این قسمت به‌دست بیاورد.

به‌هرحال همان‌طور که در ویدیو تست تصادف شاهین سایپا مشاهده کردید، این ویدیو عملکرد مناسب کیسه‌های هوا در زمان مشخص و همچنین جذب نیروی حاصل از تصادف از ناحیه جلو توسط ستون‌های A خودرو که نشان‌دهنده جذب کامل نیرو در بخش جلویی (محفظه قوای محرکه و سر شاسی‌ها) شاهین است (ستون عمودی، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب سالم هستند) را نمایش می‌دهد که گواه بر مقاوم بودن خودرو در برابر ضربه از نمای روبه‌رو است.

در انتها جا دارد از سایر تولیدکنندگان خودرو در ایران هم تقاضا کنیم که هم‌چین تست‌هایی را برای خودروهای تولیدی خود انجام دهند و نتیجه آن را به مردم کشور بازگو کنند تا مردم بدانند خودروهایی که سوار هستند، در چه جایگاهی از امنیت نسبت به خودروهای داخلی دیگر و جهان قرار دارند.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باد ایربگ که خوابید !!! کلا ماشین ایرانی به درد نمیخوره مخصوصا سایپا لقب سایپا مطمعا برازندشه اما مطمعان برای مرگ!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا