مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا قیمت گذار جدید صنعت خودرو کشور تفاوت خواهد کرد؟ شیوا جواب می‌دهد

چندی پیش بود که شایعاتی مبنی بر انتقال مرکز محاسبه قیمت خودرو، از شورا رقابت به سازمان حمایت به گوش رسید. اما هنوز هیچ خبری بعد از آن منتشر نشد؛ تا اینکه جناب آقای رضا شیوا به عنوان رئیس شورا رقابت در خصوص این شایعه گفت: این خبر را من نیز شنیدم که چنین تصمیمی گرفته شده است؛ همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده 58 اصل 44، عمل می‌کند.

https://charkhan.com/95534/%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%82%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d9%88%d8%b8%db%8c%d9%81%d9%87-%d9%85%d8%a7-%d9%81%d9%82%d8%b7-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%84%d8%b9/او بیان کرد: یعنی جزء وظایف شورا رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که اکنون نیز اینکار را انجام می‌دهیم. اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.

1- در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، 5 الی 6 وزیر عوض شده است و هر وزیری که عوض شده قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند. با وضعیت موجود، بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نخواهد کرد. چرا که ما کمبود تولید داریم و وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد. همچنین باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.

2- با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمیتوان خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم. یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن سال 1397 وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چاره‌ای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن 97 تا اردیبهشت 99 مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود. اگر از بهمن 97 که آن‌ها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت 99، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفته‌ترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟

شیوا گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان می‌کنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود. اگر می‌توانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام می‌دادند، خود وزیر که کاری انجام نمی‌دهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام می‌دهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.

3- همین تئوری 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آن‌ها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟ ما که حدود 19 ماه از قیمت گذاری خودرو خارج شدیم پس چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟

اما مهمترین نکته شیوا

اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانونگذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده 58 را تغییر دهد بعد از آن که به تایید سران 3 قوه برسد.

او ادامه داد: نکته دیگری در صحبت‌های اخیر وجود دارد که زیان انباشته خودروسازان زیاد شده است و زیر قیمت تمام شده شورای رقابت قیمت گذاری کرده است، به هیچ وجه اینگونه نیست و هرکس این را بیان کرده قصد شایعه سازی داشته است، ما حتی 7 درصد سود و 5 درصد هزینه مالی برای خودروسازان در نظر گرفته ایم همچنین هزینه نقل و انتقال در نظر گرفتیم.

شیوا گفت: هم اکنون هر چه که قانونگذار بگوید ما به آن عمل خواهیم کرد، اما اکنون نقطه نظرات وزیر صمت با نقطه نظرات مجلس باهم متفاوت است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا