مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

آمار تیراژ تولید خودروسازان خصوصی برای شش ماهه ابتدائی امسال منتشر شد

بالاخره وزارت صمت مانند روال گذشته، آمار و میزان تولید انواع خودرو توسط شرکت‌های خودروساز خصوصی را منتشر کرد. طبق آمار منتشره، در مجموع طی شش ماه اول امسال، در مجموع ۱۷ هزار و ۲۳۵ دستگاه خودرو تولید توسط خودروسازان خصوصی تولید شده است. تولید این تعداد دستگاه خودرو در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، حاکی از رشد حدود ۲۳ درصدی است.

مدیران خودرو

بر اساس آمار وزارت صمت، مدیران‌ خودرو مانند ماه قبل، درصدر بیشترین تولیدکنندگان خودرو در بین شرکت‌های خصوصی است. بطوریکه این خودروساز که تولید محصولات برند چری را در دستور کار دارد و به تازگی قصد دارد تا تمام محصولات این شرکت را با لوگو MVM عرضه کند، توانسته در ۶ ماه اول امسال، در مجموع ۱۱ هزار و ۹۴۹ دستگاه خودرو تولید کند. مدیران‌ خودرو در مدت مشابه سال گذشته، فقط ۲ هزار و ۷۵۱ دستگاه خودرو تولید کرده بود. بنابراین این شرکت توانسته تولید خودرو را در بازه زمانی مشابه بیش از ۳۳۰ درصد افزایش دهد.

کرمان موتور

جک تی 8 بخریم یا آمیکو آسنا ؟مورد بعدی بخش خصوصی که جزو اولین خودروسازان خصوصی کشور یعنی کرمان‌موتور است، توانسته در نیمه اول امسال ۴ هزار و ۱۸ دستگاه خودرو را تولید کند. این میزان تولید در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته از افتی در حدود ۵۳ درصد حکایت دارد.  کرمان‌موتور به مونتاژ محصولات جک چین مشغول بوده و به تازگی قصد تولید جک T8 را با برند اختصاصی خود یعنی KMC را دارد. این شرکت تا پایان شهریورماه سال گذشته ۸ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو تولید کرده بود.

بهمن موتور


به سراغ گروه بهمن رفته و مشاهده کردیم که این خودروساز خصوصی نیز مانند دیگر خودروسازها و در بازه زمانی مشابه، روندی نزولی را ثبت کردند. شرکت بهمن موتور توانسته با تولید ۵۱۲ دستگاه خودرو از محصولات خود تا پایان شهریور امسال در جایگاه سوم جدول تولید خودروسازان خصوصی قرار گیرد. این خودروساز خصوصی افت تولید بیش از ۴۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل تجربه کرده است. بهمن‌خودرویی‌ها در ۶ ماه اول سال گذشته توانسته بودند ۹۹۶ دستگاه خودرو را تولید کنند. اما بهتر است بدانید که این شرکت به احتمال قوی در آینده بسیار نزدیک قصد دارد تا خودرو دانگ فنگ IX5 را با نام بهمن دیگنیتی پرایم به مرحله مونتاژ برساند.

سیف خودرو

دیگر خودروساز خصوصی کشور، یعنی شرکت سیف خودرو است که توانسته نسب به ماه مرداد، تولید خود را افزایش داده و رتبه چهارم را از شرکت خودروسازان بم گرفته و خود را در این جایگاه قرار دهد. این شرکت به مونتاژ خودرو چینی بیسو T3 مشغول بوده و از اوایل امسال مونتاژ محصولات برند SWM را نیز شروع کرده است. این خودروساز خصوصی تا پایان شهریورماه امسال، در مجموع ۴۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده است. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد بیش از ۳۴۵ درصدی است. سیف‌خودرویی‌ها در مدت زمان ذکر شده در سال گذشته تولید ۱۰۷ دستگاه خودرو را نهایی کردند.

عظیم خودرو

اما شرکت عظیم خودرو نیز باتوجه به صدور مجوز مراجع قضائی، مبنی بر ترخیص قطعات، اکنون میتوان دید که این شرکت نیز رشد تولید را کسب کرده است. این شرکت با تولید ۱۲۷ دستگاه خودرو در رتبه پنجم قرار دارد. عظیم‌ خودرو به تولید دو برند فوتون و هنتنگ پرداخته و به تازگی تولید هنتنگ X5 را نیز شروع کرده است. این شرکت رشدی در حدود ۱۷۰ درصدی را در بازه زمانی مشابه نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

ریگان خودرو

شرکت ریگان‌ خودرو اما برخلاف برخی خودروسازان دیگر خصوصی، افت تولید را در کارنامه خود ثبت کرده است. این شرکت توانسته تا در شش ماه اول سال، حدود 75دستگاه خودرو را تولید کنند. افت تولید این خودروساز درمقایسه بامدت مشابه در سال گذشته بیش از ۸۱ درصد بوده است. ریگان‌ خودرو تولید خودرو کوپا را برعهده داشته و این شرکت با داشتن معوقات بسیار و اینکه مشتریان این شرکت با ارسال پیام متعددی به پایگاه خبری چرخان، از خسته شدن از وضعیت موجود خبر دادند.

صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو)

شرکت صنعت خودرو آذربایجان که با نام آذویکو شناخته شده است، خودروسازی است که مدت‌هاست درگیر مشتریان ناراضی از بابت عدم‌تحویل ام‌جی‌های ثبت‌نامی است. این خودروساز تا پایان شهریور ۹۹ تنها ۵۰‌ دستگاه خودرو را تولید کرده است. این میزان تولید در قیاس با تولید ۱۳۵ دستگاهی که تا پایان شهریورماه ۹۸ انجام شده افت ۶۳ درصدی داشته است. صنعت خودرو آذربایجان تولید برند ام‌ جی را در دستور کار داشت. اما با آغاز تحریم ظالمانه آمریکا، برند مذکور از ایران خارج شد. گفته می‌شود این خودروساز قرار است تا محصولات برند لوکسژن تایوان و شرکت دانگ فنگ را مونتاژ کرده و تعهدات مربوط به خودروهای ثبت‌نامی ام‌جی‌ را با آنها بر طرف کند.

 

خودروسازی راین

خودروسازی راین در ۶ ماه ابتدای سال گذشته هیچ محصولی را در خطوط تولید خود نداشته است. اما این شرکت در مجموع و در 6 ماه ابتدائی امسال، 14 دستگاه خودرو را تولید کرده است. هنوز معلوم نیست این شرکت، تولید چه خودرویی را آغاز کرده است؛ اما انتظار داشته تا محصول جدید این خودروساز بزودی در کشور رونمایی شود.

 

سازه‌های خودرو دیار

سازه‌های خودرو دیار اما افت تولید بیش از ۹۴ درصدی را در بازه زمانی یاد شده تجربه کرده است. در پنج ماه امسال فقط ۱۱ دستگاه تولید را به ثبت رسانده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت حدودا ۹۵ درصدی را نشان داد است.

در آماری که ماه پیش توسط وزارت صمت منتشر شده بود، حاکی از آغاز تولید برخی خودروسازان جدید بود. نوراموتور پارس و سروش دیزل مبنا، این دو شرکتی است که اولی تولید خودرو تیوولی جدید و دومی نیز تولید محصولات برند یوآز را برعهده دارد. نورا‌موتور پارس در پنج ماه ابتدائی امسال، تیراژ ۷۵ دستگاهی داشته است. اما شرکت سروش‌دیزل‌مبنا نیز در مدت 5ماه اول امسال، تولید ۲۴دستگاهی را به ثبت رسانده است.

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    لطفا به موضوع شرکت های متخلف از تهعدکه به بهانه های تحریم یا فورس ماژور از تهعدات خود سرباز زده اند و به طور مشخص شرکت رامک خودرو که اینجانب در فروردین ۹۷ قرار داد علی حساب ۱۱۲ میلیون تومان نوشتم با پیش پرداخت ۷۰ میلیون و الان در تاریخ دی ماه ۹۹ خودرو به قیمت ۸۳۰ با مشتری محاسبه و پیش پرداخت و سود ناچیزی کم میشود؟ کلاه برداری اگر نیست چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا