مکمل بنزین
گوناگونخبر

بازتاب تولید رنو L90 ایرانی در رسانه‌های خارجی

از چند وقت پیش زمزمه‌هایی در مورد تولید نسخه ایرانیزه از رنو L90 یا همان تندر 90 توسط سایپا به گوش می‌رسید و به‌تازگی هم اولین تصاویر گرافیکی رسمی از این خودرو که فعلاً سایپا P90 نامیده می‌شود منتشر شده است؛ اما جالب اینکه خبر تولید L90 ایرانی در دنیا هم پخش شده و رسانه‌های خارجی مثل وب‌سایت CarSoops به آن پرداخته‌اند. این سایت طی گزارشی گفته است:

 

این روزها اخبار خودرویی از ایران منتشر نمی‌شود زیرا از حدود چهار سال پیش خودروسازان خارجی به خاطر تحریم‌های ایالات‌متحده از بازار این کشور خارج شدند. خودروسازان فرانسوی یعنی پژو و رنو قبلاً بر بازار ایران که بیش از 80 میلیون نفر جمعیت دارد سلطه داشتند اما پس از خروج این دو شرکت، شرکای ایرانی آن‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای پُر کردن این خلأ رفتند تا بتوانند محصولات پژو و رنو را به‌صورت مستقل تولید کنند. در همین راستا، سال گذشته خبر رسید که ایران‌خودرو تولید پژو 301 را بدون دخالت شرکت فرانسوی آغاز کرده است و حالا یک خودروساز ایرانی دیگر قصد دارد همین کار را با نسل اول داچیا لوگان انجام دهد.

شرکت سایپا که دومین خودروساز بزرگ ایران محسوب می‌شود، به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد نسخه ایرانی لوگان را به تولید انبوه برساند. طبق گزارش رسانه دولتی پرس TV، مدیرعامل سایپا «جواد سلیمانی» گفته است که این شرکت توانسته بیش از 85 درصد از قطعات و دانش فنی موردنیاز برای تولید این خودروی ارزان‌قیمت رومانیایی را بومی‌سازی کند. دو سال پیش یعنی در سال 2018، رنو تحت‌ فشار ایالات‌متحده بازار ایران را ترک کرد و به همین دلیل تولید نسخه‌های محلی لوگان که با نام‌های رنو L90، رنو تندر 90 و پارس تندر در ایران به فروش می‌رسید متوقف شد.

سلیمانی در مورد نسخه ایرانی این خودرو گفته است:

هنگامی‌که رنو با شروع تحریم‌ها از ایران خارج شد، ما در سایپا برنامه تولید L90 را ظرف 18 ماه با استفاده از امکانات خود در کشور مثل پیشرانه و گیربکس و همین‌طور یک سری قطعات وارداتی آغاز کردیم

مدیرعامل سایپا افزوده است که نسخه ایرانی جدید لوگان در مقایسه با مدل‌های قبلی که تحت نظارت رنو تولید می‌شدند، استانداردهای بالاتری خواهد داشت.

پس‌ازاینکه در سال 2016 در پی توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی، دوره قبلی تحریم‌ها پایان یافت، سایپا سهم عمده‌ای در گسترش حضور رنو در بازار ایران داشت. طی دو سال گذشته هم این شرکت از طریق محصولات بومی و همین‌طور شراکت با خودروسازان چینی، تولید خود را ثابت نگه‌داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا