مکمل بنزین
خبر

حذف شرط سند در رهن در فروش محصولات ایران خودرو؛ تقویت دلالی کلید خورد

درحالی‌که به گفته مسئولان وزارت صنعت و مدیران شرکت‌های خودروساز، در رهن ماندن سند خودروهای فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش عاملی برای واقعی شدن تقاضای خرید خودرو و کاهش دلال‌بازی در این بازار می‌شود، ایران‌خودرو در جدیدترین پیش‌فروش محصولات خود، این شرط را حذف کرده و قرار نیست سند خودروهای عرضه‌شده در رهن باقی بماند.

تا پیش‌ازاین خودروهای عرضه‌شده به برندگان قرعه‌کشی تا یک سال در رهن باقی می‌ماند و درواقع خودروساز بعد از گذشت یک سال، سند را به مشتری تحویل می‌داد. این مسئله باعث می‌شد تا امکان فروش قطعی خودرو در یک سال اول تحویل خودرو وجود نداشته باشد و درنتیجه یکی از عوامل تشویق به دلالی در بازار خودرو محسوب می‌شد.

حذف این شرط در حالی اتفاق افتاده که شاهد ریزش قیمت خودرو در بازار به دنبال کاهش نرخ ارز هستیم و در صورت اعمال روش‌هایی برای محدود شدن دلالان، قیمت‌ها در بازار تعادل بیشتری پیدا خواهد کرد. اما هرگونه اقدامی که باعث تشدید تقاضای سرمایه‌ای در بازار خودرو شود می‌تواند مانع ریزش قیمت خودرو و کنار رفتن واسطه‌ها شود و این مورد اصلاً برای وضعیت فعلی اصلاً جالب نیست.

اما علاوه بر حذف شرط در رهن بودن سند خودرو که اخیراً اتفاق افتاده، اواسط مهرماه نیز شاهد حذف شرط واریز بخشی از وجه خودرو در زمان ثبت‌نام بودیم به‌طوری‌که بر اساس مصوبه کمیته خودرو قرار بود 10 درصد قیمت خودرو در زمان ثبت‌نام برای حضور در قرعه‌کشی به یک حساب واسط واریز شود اما خودروسازان در زمان اعلام شرایط فروش محصولاتشان، این شرط را اعمال نکردند.

در این راستا طبق اعلام وزارت صنعت، به‌منظور واقعی سازی تقاضای خرید خودرو مقررشده بود در طرح‌های آتی فروش فوق‌العاده خودروسازان 10 درصد از قیمت خودروها به‌عنوان پیش‌پرداخت از سوی متقاضیان و در زمان ثبت‌نام در وجه حساب واسطی که توسط شرکت‌های خودروساز اعلام می‌شود، پرداخت شود.

شرط پیش‌پرداخت وجه خودرو اوایل سال نیز در کمیته خودرو مصوب شده و قرار بود 50 درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام توسط متقاضیان پرداخت شود اما این شرط در خردادماه با نظر حسین مدرس خیابانی سرپرست اسبق وزارت صنعت ملغی شد که همه این موارد کمک می‌کند تا خودروها به‌دست خریداران، مستقیم نرسد و باعث تقویت دلالی و حضور سرمایه‌گذاران در این بخش نیز شود.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مردم تو بازار انحصاری و مافیا پرور و حرامخور بیشتر از این انتظار ندارن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا