مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به هیوندای سوناتا YF 2014 + قیمت خودرو در بازار

هیوندای سوناتا یک سدان سایز متوسط کره‌ای نیمه لوکس است که نسل اول آن در سال 1985 معرفی شد و تاکنون 9 نسل از آن وارد بازارهای جهانی شده است. اما نسل ششم سوناتا که با کد سوناتا YF شناخته می‌شود، یکی از جنجالی‌ترین نسل‌های آن است. علت آن‌هم کاملاً مشخص است در دوره‌ای که رقبای این خودرو کاملاً شبیه به نسل قبلی خود بودند و هیچ جذابیتی را نداشتند مثل تویوتا کمری، این سوناتا بود که توانست با ظاهر بسیار جدید، پویا و خشن خود که حس لوکس بودن را هم به مخاطب خود ارزانی می‌داد فروش بسیار بالایی را تجربه کند و به‌سرعت محبوب شود. اما سوناتا YF در سال 2010 میلادی معرفی شد درحالی‌که کمپانی هیوندای توسعه آن را از سال 2005 میلادی با اختصاص بودجه 372 میلیون دلاری آغاز کرده بود.

اما هیوندای سوناتا YF در سال 2010 توسط آسان موتور نماینده رسمی هیوندای در ایران وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن تا سال 2014 هم ادامه پیدا کرد. قرار بود در سال 2020 نسل جدید این خودرو با موتور توربو و قوی‌تر وارد کشورمان شود اما به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو این موضوع محقق نشد و ما از داشتن نسل جدید این خودرو محروم شدیم.

به‌هرحال خودروی موردبررسی امروز ما هیوندای سوناتا YF است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این خودرو بپردازیم.

>> طراحی ظاهری

این خودرو از طراحی حجیم با خطوط نرم بهره‌مند شده که تا حدی یادآور شاخصه‌های خودروهای اسپرت است. در شکل‌دهی نمای ظاهری هیوندای سوناتا نسل ششم طراحان سعی کرده‌اند بیشتر از خطوط تیز و عضلانی حجیم استفاده کنند تا این خودرو بیشتر حس آینده‌نگرانه و اسپرت بودن را به مخاطب خودالقا کند. در نمای جلوی خودرو با ظاهر بسیار خشن و اسپرت روبه‌رو هستیم که از الگوی طراحی آن زمان هیوندای پیروی می‌کند و شاید نکته به ولد در طراحی این قسمت چراغ‌های خوش‌فرم و کشیده با گرافیک بسیار زیبا باشد که بیش‌ازحد به اسپرت بودن خودرو کمک کرده است.

اما بپردازیم به نمای جانبی این خودرو جایی که می‌توان گفت با طراحی پرزرق‌وبرق و پر اغراقی روبه‌رو هستیم و سعی شده است از خطوط بسیار تیز اما بسیار شکیل و سنگین بیشتر استفاده شود که باید بگوییم یکی از علت‌های ماندگاری و جذابیت این خودرو نسبت به رقبا همین موضوع است. سبک خاص طراحی هیوندای در فرم ستون‌ها و شیب سقف در جهت منفی بیش‌ازپیش به زیباتر شدن این خودرو کمک کرده است.

اوضاع در نمای عقب همانند نمای جلو نیز کاملاً متفاوت و جذاب است به‌طوری‌که چه در شب و چه در روز سوناتا را با هیچ‌یک از خودروهای رقیبش اشتباه نخواهید گرفت. چراغ‌های عقب به‌صورت نسبتاً بزرگ اما کشیده طراحی‌شده‌اند که گرافیک بسیار زیبایی هم دارند. خطوط بر روی سپر خودرو از خطوط بدنه پیروی می‌کند و نمای بسیار زیبا و اسپرتی را به‌عقب این خودرو داده است. در کل هیوندای سوناتا در نگاه اول عضلانی و اسپرت و کاملاً مجلل به نظر می‌آید که تا حدودی درست است و می‌تواند نظر اکثر مخاطبان را به خود جلب و این پتانسیل را هم دارد که در ذهن بیننده ماندگار شود که شد.

>> طراحی داخلی

اما به بررسی داخل کابین هیوندای سوناتا YF می‌رسیم. نوع طراحی داخل کابین سوناتا بسیار شبیه به سایر خودروهای هیوندایی در آن سال‌ها است که نمای داخل کابین هیوندای سوناتا YF همچون ظاهر بیرونی آن در زمان عرضه آن یعنی سال 2010 بسیار مدرن و متفاوت جلوه می‌کرد. بهره‌گیری از این سبک طراحی که تا آن زمان کمتر خودرویی به خود دیده بود، باعث شد تا کابین هیوندای سوناتا به یکی از موفق‌ترین طراحی آن زمان شود و نظر اکثریت کارشناسان و خریداران را به خود جلب کند.

طراحی داخل کابین خودرو ارگونومیک بوده و تمام ادوات و کلیدها در بهترین جای ممکن قرار دارند، همچنین صندلی‌های خودرو بسیار راحت است و بسیار خوب و درست بدن سرنشین خود را در بر می‌گیرد. سطح کیفی متریال به‌کار گرفته‌شده در ساخت کابین YF را نمی‌توان هم‌تراز با خودروهای باکیفیت ژاپنی قلمداد کرد، اما بااین‌حال امتیاز مناسبی را می‌شود برای آن در نظر گرفت. در مورد فضای پا هم باید بگوییم به لطف کشیده بودن این خودرو، هیچ‌کدام از سرنشینان حتی سرنشینان عقب،  مشکلی بابت فضای پا ندارند.

اما مهم‌ترین تجهیزات رفاهی هیوندای سوناتا YF عبارت‌اند از:

  • آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن
  • آینه وسط الکتروکرومیک
  • سقف شیشه ای
  • فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت
  • گرمکن فرمان
  • پدال شیفتر
  • شیفترهای پشت فرمان
  • صندلی راننده به‌صورت 8 حالته برقی
  • صندلی سرنشین به‌صورت چهار حالته برقی
  • گرمکن و سردکن صندلی های جلو
  • تهویه اتوماتیک دوگانه
  • ورود و استارت بدون کلید
  • حسگر باران
  • کروز کنترل
  • نمایشگر لمسی 7 اینچی + سیستم صوتی 8 اسپیکر و آمپلی‌فایر
  • اتولایت
  • دیلایت
  • چراغ‌شور

>> مشخصات فنی

در زیر کاپوت هیوندای سوناتا YF پیشرانه‌ای 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر قرار دارد. این موتور با دو نوع فناوری MPI و GDI در بازار ایران عرضه‌شده است که خودروهای وارداتی تا سال 2015 از نوع MPI و خودروهای با مدل 2016 به بالا از نوع GDI هستند. باید بگوییم خودرو موردبررسی ما از نوع MPI است.

این پیشرانه می‌تواند 176 اسب بخار قدرت و 229 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک از نوع AT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 11.5 الی 12 ثانیه و حداکثر آن سرعت 210 کیلومتر بر ساعت است که برای این خودرو با وزن 1411 کیلوگرم کمی نامناسب است چون کسی که این خودرو را می‌خرد به طبع انتظار قدرت و شتاب بیشتری را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر است که در شهری مانند تهران شما مصرف سوخت حدود 13 الی 12 لیتر را می‌توانید تجربه کنید.

>> نتیجه گیری

هیوندای سوناتا خودرویی با ظاهر لوکس و اسپرت، طراحی داخلی نسبتاً خوب و مشخصات فنی کمی ضعیف اما کم استهلاک است. این خودرو به علت ظاهر بیرونی اسپرت، لوکس و زیبا توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و باید گفت در این روزهای بازار خودرویی ما که قیمت‌ها به‌طور عجیبی در حال افزایش است خریدوفروش بسیار بالای را تجربه می‌کند.

اما این روزها بازار خودرو کشور در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌یابد که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران است؛ با این تفاسیر شما می‌توانید با بودجه بین 650 میلیون الی 850 میلیون تومان هیوندای سوناتا YF را خریداری کنید که عددی بسیار زیاد اما متأسفانه منطقی در این روزهای بازار ماست.

در زیر تعدادی از آگهی این خودرو در سایت‌های خرید خودرو را مشاهده می‌کنید.

نکته: تمامی قیمت‌ها از سایت دیوار و باما استخراج‌شده‌اند و سایت چرخان هیچ‌گونه مسئولیتی، در برابر خریدار و فروشندگان خودرو ندارد.

مدل خودرو

سال تولید

وضعیت بدنه

میزان کارکرد خودرو

قیمت

هیوندای سوناتا YF 2011 بدون رنگ 180 هزار کیلومتر کارکرد 680 میلیون تومان
هیوندای سوناتا YF 2013 بدون رنگ 98 هزار کیلومتر کارکرد 750 میلیون تومان
هیوندای سوناتا YF 2014 بدون رنگ 80 هزار کیلومتر کارکرد 850 میلیون تومان
هیوندای سوناتا YF 2014 بدون رنگ 100 هزار کیلومتر کارکرد 830 میلیون تومان

 

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا