مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی کوتاه به تویوتا کمری 2007 + قیمت خودرو در بازار

تویوتا کمری یکی از سدان‌های سایز متوسط شناخته‌شده بازار جهانی است که در کشورمان نیز محبوبیت فوق‌العاده بالایی بین خودرو دوستان دارد. تویوتا کمری از سال 1982 میلادی در بازار جهانی حضور دارد و نسل‌های مختلفی از این خودرو تاکنون به تولید رسیده است. نسل چهارم تویوتا کمری با کد اتاق XV40‌ بود که در فاصله سال‌های 2006 تا 2011 به تولید رسید که دقیقاً همین اتاق خودرو در تعداد بسیار بالایی به کشورمان وارد شد. یکی از ویژگی‌های جالب نسل چهارم تویوتا کمری، عرضه این خودرو با چهره‌های متفاوت برای بازارهای گوناگون بود. به‌طور مثال تویوتا کمری XV40 با سه چهره متفاوت به بازار آسیا، آمریکای شمالی و استرالیا عرضه شد. اکثر نسخه‌های واردشده از نسل چهارم تویوتا کمری به کشورمان، از نوع نسخه‌های عرضه‌شده به بازار آمریکای شمالی و استرالیا هستند.

پس از آشنایی نسبی ایرانیان با این خودرو از طریق کمری گرند، نسل چهارم تویوتا کمری به خوبی موفق شد تا تسلط این برند بر بازار خودروهای وارداتی ایران را تحکیم بخشد. اما علت فروش خوب کمری در ایران و جهان علت‌های خاصی داشت برای مثال: تویوتا کمری طراحی ظاهری ساده، زیبا و به‌دوراز هرگونه حاشیه‌ای داشت که برای زمان 2007 یکی از طراحی‌های موفق خودروهای آن زمان بود. خطوط و برجستگی‌های ماشین با طراحی سپرها، چراغ ها و دیگر قطعات بدنه تویوتا کمری هماهنگی کامل دارد و همین طراحی ساده ولی کاملاً دقیق و مهندسی‌شده باعث شده است تا ازنظر آیرودینامیک تویوتا کمری با ضریب درگ 0.27 یکی از آیرودینامیک ترین ماشین‌های کلاس خودش محسوب شود.

اما کمری در سال 2007 توسط ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن تا سال 2016 هم ادامه پیدا کرد. قرار بود در سال 2020 نسل جدید این خودرو با موتور قوی‌تر وارد کشورمان شود اما به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو این موضوع محقق نشد و ما از داشتن نسل جدید این خودرو محروم شدیم.

به‌هرحال خودروی موردبررسی امروز ما کمری xv40 است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این خودرو بپردازیم.

این خودرو در آن زمان رقبای جوان و تازه‌وارد کره زیادی داشت که اولین سال‌های حضورشان را در ایران تجربه می‌کردند که عبارت‌اند از: هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، هیوندای آزارا و… که هرسه این خودروها چون در سال‌های ابتدای شکوفایی برند هیوندای و کیا بودند، آن‌طور در سال‌های ابتدایی از آن‌ها استقبال نشد اما رفته‌رفته این کره‌ای ها بوند که جای ژاپنی‌ها را در ایران گرفتند.

>> طراحی ظاهری

این خودرو از طراحی حجیم با خطوط نرم بهره‌مند شده که تا حدی یادآور شاخصه‌های خودروهای لوکس و خانوادگی آن دهه است. در شکل‌دهی نمای ظاهری تویوتا نسل چهارم طراحان سعی کرده‌اند بیشتر از خطوط نرم و عضلانی حجیم استفاده کنند تا این خودرو بیشتر حس سنگینی و لوکس بودن را به مخاطب خودالقا کند.

در نمای جلوی خودرو با ظاهر آرام و نسبتاً خندان و ساده روبه‌رو هستیم که از الگوی طراحی آن زمان تویوتا پیروی می‌کند و شاید نکته به ولد در طراحی این قسمت چراغ‌های خوش‌فرم و کشیده با گرافیک نسبتاً زیبا باشد که بیش‌ازحد به لوکس بودن خودرو کمک کرده است اما با همه این تفاسیر کمری در نمای جلو طراحی بسیار ساده‌ای دارد و خالی از زرق‌وبرق طراحی امروز است.

در نمای جانبی با طراحی پر زرق‌وبرق و پر اغراقی همچنان روبه‌رو نیستیم و سعی شده است از خطوط نرم و ساده اما بسیار شکیل و سنگین بیشتر استفاده شود که باید بگوییم یکی از علت‌های ماندگاری و جذابیت این خودرو نسبت به رقبا همین موضوع است. سبک خاص طراحی تویوتا در فرم ستون‌ها و شیب سقف در جهت منفی بیش‌ازپیش به زیباتر شدن این خودرو کمک کرده است.

اوضاع در نمای عقب نیز همچنان ساده اما خوب است. چراغ‌های عقب خودرو در سایز متوسط طراحی‌شده‌اند درواقع نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک هستند، درست همانند چراغ‌های جلو خودرو که باید بگوییم گرافیک نسبتاً جذابی هم دارند. شیشه عقب خودرو سایزی بسیار بزرگی دارد و دید بسیار مناسبی برای راننده این خودرو فراهم می‌کند. در کل تویوتا کمری در نگاه اول ساده اما نسبتاً لوکس برای آن دهه به نظر می‌آید که تا حدودی درست است و می‌تواند مخاطب پا به سن گذاشته خود را وسوسه کند.

>>طراحی داخلی

طراحی داخلی تویوتا کمری نیز همانند بیرون آن ساده طراحی‌شده است. داشبورد بزرگ آن در عین سادگی کیفیت خوبی دارد. با اینکه تویوتا در ساخت و تولید این خودرو از  قطعات پلاستیکی استفاده کرده و خبری از چرم نیست اما کیفیت و متریال به‌کاررفته در ساخت داشبورد و قطعات پلاستیکی کابین آن‌قدر خوب است که احساس کمبود نمی‌کنید. این مورد را حتی با لمس کردن اجزا می‌توانید کاملاً حس کنید. استفاده از پلاستیک نرم و مونتاژ دقیق قطعات داخلی باعث شده است که کمترین صدایی را از کابین این خودرو بشنوید حتی باگذشت تقریباً 13 سال از سن این خودرو.

روکش صندلی‌ها در تیپی که ما بررسی می‌کنیم پارچه‌ای هستند اما در مدل‌های فول از چرم استفاده‌شده است که همین روکش چرم نیز هم حس خوبی را به شما می‌دهند. ارگونومی خوب صندلی‌ها و قرارگیری مناسب ادوات در عین ایجاد حس راحتی برای راننده باعث شده است که کمترین ناراحتی و حس آزار و اذیت را برای سرنشینان القا کند. فضای پا و ارتفاع سقف برای سرنشینان خوب است و هیچ کمبودی حتی برای افراد قدبلند احساس نمی‌شود. وجود دریچه تهویه مجزا برای سرنشینان عقب خودرو نیز از نکات مثبت کابین کمری بود.

اما این خودرو دارای آپشن هایی به شرح ذیل است:

  • شیشه بالابر جلو و عقب برقی
  •  تنظیم برقی اینه ها
  •  چراغ های هالوژنی
  • کروز کنترل
  • رادیو CD همراه با 4 بلند گو
  • ایموبلایزر
  • ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و عقب
  • آینه‌های الکتروکرومیک
  • سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب
  • سنسور باران
  • سانروف
  • صندلی برقی راننده
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • رینگ‌های 17 اینچی
  • و…

>> مشخصات فنی

در زیر کاپوت تویوتا کمری 2007 پیشرانه‌ای 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر قرار دارد. این پیشرانه می‌تواند 157 اسب بخار قدرت و 218 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک از نوع AT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 10 الی 11 ثانیه و حداکثر آن سرعت 205 کیلومتر بر ساعت است که برای این خودرو با وزن 1470 کیلوگرم کاملا مناسب است چون کسی که این خودرو را می‌خرد به طبع انتظار قدرت و شتاب بیشتری را ندارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر است که در شهری مانند تهران شما مصرف سوخت حدود 11 الی 12 لیتر را می‌توانید تجربه کنید.

>> نتیجه گیری

تویوتا کمری خودرویی با ظاهر لوکس و ساده، طراحی داخلی نسبتاً خوب برای آن زمان و مشخصات فنی خوب اما بسیار کم استهلاک است. این خودرو به علت ظاهر بیرونی ساده، تاحدودی لوکس و زیبا توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و باید گفت در این روزهای بازار خودرویی ما که قیمت‌ها به‌طور عجیبی در حال افزایش است خریدوفروش بسیار بالای را تجربه می‌کند.

اما این روزها بازار خودرو کشور در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌یابد که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران است؛ با این تفاسیر شما می‌توانید با بودجه بین 450 میلیون الی 600 میلیون تومان تویوتا کمری را خریداری کنید که عددی بسیار زیاد اما متأسفانه منطقی در این روزهای بازار ماست.

در زیر تعدادی از آگهی این خودرو در سایت‌های خرید خودرو را مشاهده می‌کنید.

نکته: تمامی قیمت‌ها از سایت دیوار و باما استخراج‌شده‌اند و سایت چرخان هیچ‌گونه مسئولیتی، در برابر خریدار و فروشندگان خودرو ندارد.

مدل خودرو

سال تولید

وضعیت بدنه

میزان کارکرد خودرو

قیمت

تویوتا کمری 2007 دو لکه رنگ 180 هزار کیلومتر کارکرد 410 میلیون تومان
تویوتا کمری 2007 بدون رنگ 210 هزار کیلومتر کارکرد 460 میلیون تومان
تویوتا کمری 2008 بدون رنگ 198 هزار کیلومتر کارکرد 490 میلیون تومان
تویوتا کمری 2009 بدون رنگ 250 هزار کیلومتر کارکرد 510 میلیون تومان

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا