مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبرداخلی

زمان احتمالی از رونمایی اولین کراس اوور ملی ایران خودرو مشخص شد + مشخصات اولیه

دوران مشارکت شرکت ایران خودرو و پژو بود که قرار شد تا پلتفرم سری PF1 پژو به لحاظ داخلی سازی کردن بیش از 80 درصدی خودرو 301، به ایران خودرو واگذار شود. اما در همین زمان بود که قالب های بدنه خودرو پژو 301، 2008 و… از کشور چین وارد ایران شد تا روند تولید 301 تسریع شود.

البته طبق برخی اخبار و یا حتی شایعات نسبتا درست، گویا جزئیات پلتفرم این خودروها نیز به گروه صنعتی ایران خودرو، ارسال شده بود. اما سال 98 شد و پس از تصمیم گوناگون مدیریتی شرکت ایران خودرو مبنی بر تولید پژو 301 ایرانی، بعدها با تغییر مدیرعامل جدید، معلوم شد که قرار است تا 301 با چهره و لوگو ایرانی به مردم عرضه شود. اما حاصل آن شد K132 که به تازگی نام تارا به خود گرفته است.

ولی در کنار تارا، ایران خودرو قرار بود تا یک هاچبک و یک هاچبک کراس دیگر که خودشان اعتقاد به کراس اوور بودنش را دارند و به ترتیب با کد K121 و K125 شناخته شده هستند، رونمایی و تولید کند.

اوایل سال 99 بود که فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت که قرار است تا در خردادماه امسال، اولین کراس اوور ملی را رونمایی کنیم. یک ماه بعد برخی افراد حاضر در این شرکت، از موکول شدن رونمایی این خودرو به تیرماه سخنانی را بیان کردند. اما تیرماه فرارسید و K132 رونمایی شد و باز هم از K125 خبری نشد. همچنین بهتر است بدانید که برخی منابع ذکر کرده بودند که گویا قرار بوده تا بعد از مراسم رونمایی گسترده شرکت سایپا از محصولات جدیدش در مردادماه، ایران خودرو نیز قصد داشته چند هفته بعد از آن، کراس اوورش را رونمایی کند که گویا به علت آمادگی نداشتن برخی مسئولین برای حضور در این مراسم، رونمایی K125 ملغی شد.

البته اکنون صداها و حرف هایی به گوش رسیده است که گویا قرار است تا شرکت ایران خودرو بطور قطع، در 22 بهمن امسال و همزمان با دهه فجر، از کراس اوور خود که برمبنای پژو 2008 ساخته شده است را رونمایی کند.

تصویر خودرو فرضی است و براساس آخرین داده، طراحی شده است.

معرفی کوتاه

باتوجه به سخنان مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، قرار است تا پروژه کراس اوور K125 به پیشرانه 1646 سی‌سی توربوشارژ متصل شود. این موتور که ارتقاء یافته نسخه EF7 توربوشارژ بوده، با کد TC7 پلاس در ایران خودرو ثبت شده است. این موتور توانایی تولید 170 اسب بخار، قدرت و 250 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

این شرکت قصد دارد تا در این نمونه و مانند نمونه اتوماتیک دناپلاس توربوشارژ، از جعبه دنده ۶ سرعته خودکار استفاده کند. گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته AT است که با مهندسی گروه HPT کره جنوبی طراحی شده و مونتاژ آن به DAE چین سپرده شده است. به گفته ایران خودرو، در جعبه دنده خودکار خودروهای دنا پلاس، K125 و K132 از سامانه خنک کاری مشابه به جعبه دنده های 8 سرعته استفاده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی ایران بازده بیش‌تری داشته باشد. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برفی و اسپرت نیز در این گیربکس وجود دارد. ضمنا مهندسان ایران‌خودرو برای بهینه‌سازی موتور توربوشارژ خود تلاش کرده‌اند تا میانگین مصرف سوخت 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر، نسبت تراکم 9.1 و بهره‌برداری از نهایت گشتاور در دور 1600 تا 2400 دوربردقیقه فراهم شود.

از جمله امکانات رفاهی غیرقطعی که قرار است تا برروی کراس اوور ایران خودرو متصل شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک
  • سانروف
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید (کیلس استارتر)
  • کروز کنترل و محدود کننده سرعت
  • رینگ های 16 و 17 اینچی آلومینیومی
  • فرمان برقی
  • صفحه نمایش 8 اینچی لمسی به همراه دوربین دید عقب و سنسور هشداردهنده موانع در عقب خودرو
  •  کنترل سیستم مالتی مدیا و کروزکنترل بر روی فرمان
  • صندلی چرمی-پارچه ای خودرو به همراه با قابلیت تنظیم 6 حالته صندلی راننده و سرنشین به صورت
  • سنسور نور و باران
  • آنتن کوسه ای،
  • آینه تاشو برقی به همراه سیستم گرمایشی
  • چهار ایربگ ایمنی
  • دارای سامانه کنترلی ABS، EBA، HSA، ESC، TCS
  • و…

با توجه به عکس های منتشر شده، میتوان فهمید که کراس اوور ایران خودرو مانند محصولات پژو، از طرح کابین موسوم به I-COCKPIT پیروی کرده و کلیدهای کنترل تهویه مطبوع نیز مانند پژو 301 است. آمپر کیلومتر سنج این خودرو نیز مانند سایر محصولات اقتصادی پژو، همچنان آنالوگ بوده و مانیتوری کوچک که احتمالا رنگی نیست، در این مجموعه قرار دارد.

حال باید تا روز موعود صبر کرد و دید تا K125 که اکنون نامش نیز انتخاب شده است، با چه امکاناتی به مرحله تولید نهایی و تجاری خواهد رسید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا