مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودروی فوق جمع جور برقی تویوتا رونمایی شد

تویوتا در نمایشگاه خودرو توکیو 2019 از خودرویی کوچک رونمایی کرد که در آن زمان نامی نداشت و تویوتا آن را Ultra-Compact BEV نامیده بود. این خودرو قرار بود تا در اواخر سال 2020 میلادی به بازار عرضه شود. اکنون تویوتا به قول خود عمل کرده و نسخه تولید انبوه مدل مفهومی کوچک خود را به نمایش گذاشته است. خودروی برقی فوق جمع جور یا در اصطلاح ultra-compact ‌ تویوتا سی پلاس پاد Toyota C+pod EV نام دارد و فعلاً در ناوگان نهادهای دولتی محلی ژاپن عرضه‌شده است.

تویوتا C+pod حدود 2490 میلی‌متر طول، 1290 میلی‌متر عرض و 1550 میلی‌متر ارتفاع دارد. بنابراین با خودرویی باریک‌تر از اسمارت فورتو روبرو هستیم. پنل‌های بدنه تویوتا C+pod از پلاستیک ساخته‌شده‌اند تا وزن این خودرو کوچک درنهایت به 690 کیلوگرم برسد. توان این خودرو با دو صندلی 12 اسب بخار است و از سال 2022 مصرف‌کنندگان می‌توانند آن را خریداری کنند. تویوتا اخیراً اعلام کرده است که قرار است تا سال 2025 یعنی کمتر از 5 سال آینده 60 مدل خودروی برقی جدید به بازار عرضه کند که شامل خودروی برقی با باتری جامد هم می‌شود.

شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا، چند سالی است که فناوری تولید خودرو با باتری را به‌دست آورده است. بااین‌حال بیشتر در بخش خودروهای هیبریدی موفق بوده است. در سال 1997 هم حتی دو نسل از خودروهای رافور برقی RAV4 EV به تعداد خیلی محدود عرضه کرد. هنوز هم برای تولید خودروهای برقی در مقیاس انبوه،‌ کُند و با تردید عمل می‌کند. حتی مدیرعامل گروه تویوتا اعتقاد دارد که درباره خودروهای برقی بیش‌ازحد هیاهو شده است و حتی به کشورهایی که خودروهای بنزینی را ممنوع کرده‌اند هشدار داده است.

بااینکه تویوتا اعتقاد دارد که هنوز برای برقی شدن همه خودروها خیلی زود بوده و به زمان بیشتری نیاز است بااین‌حال خودروی بسیار جمع‌وجور C+pod را برای ژاپن معرفی کرده است. این خودروی بسیار ریزه‌میزه ابتدا برای نهادهای حکومتی محلی در نظر گرفته‌شده است و تعداد خیلی محدودی عرضه‌شده است. برای کسانی که فقط در داخل توکیو رفت‌وآمد دارند این خودرو در سال 2022 قابل‌دسترس خواهد شد.

این خودرو با باتری 9.1 کیلووات ساعت می‌تواند 93 مایل (150 کیلومتر) را به ازای هر بار شارژ بپیماید. موتوربرقی آن فقط 12 اسب بخار توان دارد و حداکثر سرعت این خودرو 60 کیلومتر در ساعت است. بنابراین انتظار نداشته باشید به این زودی چنین خودرویی را در بزرگراه‌ها ببینید. این خودرو از خودروی اسمارت فورتو Smart Fortwo کوچک‌تر است و تا حدودی با رنوی توئیزی Renault Twizy قابل‌مقایسه است.

سی پلاس پاد به‌نوعی مشارکت تویوتا در گسترش جهانی خودروهای برقی و حمل‌ونقل نوین به‌حساب می‌آید. اما برای ایجاد و گسترش زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی،‌ تویوتا با ایجاد واحد «شارژ سبز تویوتا» همکاری خود را با شرکتی به نام میرایز Chubu Electric Power Miraiz Co. آغاز کرده است.

بنابراین بااینکه تیم رهبری در تویوتا اعتقادی به مقررات و روندهای خودروهای برقی ندارد، اما در حال ایجاد آمادگی در مجموعه خود هست حتی اگر با خودروها بیش‌ازحد کوچک باشند. بااین حال تویوتا C+pod در حال حاضر با قیمتی در حدود 16 هزار دلار به بازار ژاپن عرضه می‌شود و هنوز مشخص نیست تویوتا این محصول را برای عرضه به بازار جهانی در نظر بگیرد یا خیر.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا