مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید موتورهای TU5 به تولید انبوه رسید

تولید انبوه نسل جدید پیشرانه TU5 که با کد EC5 در بازارهای جهانی شناخته و پیشرانه خودروی تارا نیز محسوب می‌شود با عمق 90 درصدی ساخت داخل آغاز شد.

علی‌اکبر تبریزی مدیر سالن موتورسازی شماره سه ایران‌خودرو گفت: از سال گذشته با تأکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، برنامه طراحی و ساخت پیشرانه جدید در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری با همکاری معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو و مشارکت شرکت ساپکو و ایپکو و زنجیره تأمین به تولید رسید.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر به‌صورت هفتگی شش دستگاه پیشرانه TU5 پلاس تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این موتور با 90 درصد ساخت داخل تولیدشده است، با توجه به الزامات زیست‌محیطی مصوب دولت، استاندارد آلایندگی یورو پنج را گذرانده و دوستدار محیط‌زیست به‌حساب می‌آید.
تبریزی همچنین افزود: در فرآیند ساخت قطعات پیشرفته این موتور حساسیت و دقت بالایی صورت گرفته که درنتیجه، توان و گشتاور موتور  TU5 پلاس به میزان هفت درصد نسبت به موتور TU5 فعلی افزایش‌یافته است. این موتور از آزمون‌های عملکردی مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت سربلند بیرون آمده است.

وی  افزود: حجم موتور تارا 1.6 لیتر و حداکثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن متر است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه روی خودروی تارا با کاهش هفت درصدی نسبت به TU5، حدود 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش است. اما گیربکسی که برای این موتور انتخاب‌شده است، نسل جدید گیربکس‌های 6 سرعته دستی ایران‌خودرو است که در بررسی‌های اولیه نتایج خوبی را داشته و عملکرد رضایت بخشی را بهمراه داشته است.

مدیر توسعه و موتورسازی ایران‌خودرو همچنین گفت: در پیشرانه جدید با بازنگری‌های فنی و مهندسی صورت گرفته و استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی هوشمند سوپاپ‌ها (CVVT)  و پمپ روغن با خروجی متغیر توانسته‌ایم ضمن کاهش شاخص NOx در تمام‌دورهای موتور کمک مؤثری به کاهش آلایندگی و حفظ محیط‌زیست کنیم.
وی گفت: موتور TU5 پلاس در مرحله نخست قرار است بر روی خودرو تارا نصب و در آینده نزدیک در محصولاتی ازجمله رانا پلاس و 207 سقف شیشه‌ای به‌کار خواهد رفت.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا