مکمل بنزین
تحلیلیخبر

شهرخودرو به حواله داران سال 98 کوپا، لودئو T60 تحویل خواهد داد + معرفی

چندی پیش بود که تصاویری از چندین خودرو چینی که تحت برند لودئو (Levdeo) چین بوده، در محوطه شعبه مرکزی شرکت شهرخودرو واقع در جاده مخصوص منتشر شد. نام این کراس‌اوررهای جدید، لودئو T60 است.

البته اوایل امسال بود که اخباری مبنی‌بر ورود برندی چینی با عنوان یما توسط ماموت خودرو به گوش رسیده بود. اما بهتر است بدانید که یما یکی از زیرشاخه های گروه خودروسازی لودئو بوده که احتمالا براساس بازاریابی انجام شده توسط طرف ایرانی، قرار شده تا محصولات این برند، با عنوان لودئو در ایران مونتاژ شود. اما با مشاهده این خودرو، دو سوال اصلی پیش میاد که دوگانگی عجیبی میان برخی رسانه ها پیش آمده است.

البته به اعتقاد برخی منابع خبری، همچنان قرار است تا شرکت ماموت خودرو تولید محصولات لودئو را بر عهده داشته و بخاطر عدم گستردگی نمایندگی های این شرکت در سراسر کشور، با شرکت شهرخودرو قراردادی مشابه قرارداد شرکت ریگان خودرو منعقد کرده تا محصولات تولیدی خود را توسط شرکت شهرخودرو ایرانیان فردا به فروش برساند.

دقیقا در مقابل این تفکر، افرادی هستند که اعتقاد دارند تا ماموت خودرو، در مذاکراتی که با شرکت یما داشته است، به نتایجی نرسیده و اکنون شهرخودرو با وارد کردن نمونه های اولیه این خودرو به کشور، قرار است تا نمونه نهایی این محصولات را در کارخانه خود، یعنی سناباد خودرو که در استان خراسان رضوی قرار دارد مونتاژ کند.

البته هنوز به جواب قطعی و معتبری در این خصوص نرسیدیم. قبل از همه چیز، بهتر است بدانید که چندی پیش یکی از مخاطبان پایگاه خبری چرخان، از مشاهده خودروهای مذکور در یک مکان دیگر خبر داده بود.

اما مسئله مهمی که این روزها مشخص شده، گویا قرار است تا شرکت شهرخودرو خودرو لودئو T60 را جایگزین کوپا T210 نیوفیس کرده و برای کسانی که در سال 98 کوپا ثبت‌نام کردند، خودرو مذکور را تحویل دهد. طبق اطلاعاتی که برخی منابع به رسانه چرخان ارسال کردند، گویا شرکت شهرخودرو، بدون کسب مجوز از شرکت ریگان خودرو برای فروش خودرو کوپا در سال 98، اقدام به فروش خودسرانه کرده و اکنون میتوان تجمعات مشتریان و حواله داران شرکت های ریگان خودرو و شهرخودرو را مشاهده کرد که شرکت ریگان خودرو حاضر به قبول کردن تعهدات مربوط به مشتریان سال 98 را ندارد. همچنین براساس برخی شایعات، حتی شهرخودرو مبالغ دریافتی از مشتریان سال 98 را به حساب ریگان خودرو واریز نکرده است.

آن دسته از مشتریانی هم که در سال 97، اقدام به ثبت‌نام کوپا کرده‌اند، گویا قرار است تا اواخر اردیبهشت ماه سال آینده، خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل بگیرند. حال که با ورود لودئو T60 به شهرخودرو، می‌توان فهمید که قرار است این شرکت، لودئو را به مشتریانی که در سال 98 اقدام به خرید کوپا کرده بودند را تحویل دهد.

معرفی

یما T60 خودرویی در سگمنت کراس اوورهای متوسط قرار گرفته و برای اولین بار در سال 2019 در چین رونمایی شد. البته باتوجه به اینکه نمونه حاضر در شرکت شهرخودرو، نام LEVDEO روی جلوپنجره‌اش حک شده، احتمالا دلیل این کار برایتان جای سوالی را ایجاد کند. اما در جواب میگوییم که درست است که این خودرو در بازار چین، با نام یما تولید میشود، اما واقعیت این است که لودئو در سال 2019، مالکیت یما را برعهده گرفت. لودئو که تخصصش در ساخت خودروهای برقی بوده، درمیان خودروسازان چینی، جزو شرکت‌های معروف و پرفروش محسوب نمی‌شود و احتمالا به همین دلیل است که لودئو به سراغ یما رفته، تا به این ترتیب، سهم بیشتری در بازار چین را کسب کند.

لودئو T60 در بازارهای جهانی، پیشرانه های متفاوتی نیز دارد. البته T60 بیشتر در بازارهای جهانی با دو نوع پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و 2 لیتری توربوشارژ بیشتر فروخته میشود. البته احتمال مونتاژ نمونه 1.5 لیتری توربو این خودرو در ایران، بیشتر بوده و این موتور با اتصال به یک گیربکس CVT، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 215 نیوتن متر، گشتار را دارد.

همچنین بهتر است بدانید که لِودِئو T60 یک کراس‌اوور جمع جور با طول 4360 میلی‌متر و عرض و ارتفاع 1830 و 1680 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز به 2550 میلی‌متر می‌رسد. از امکانات مهم خودرو لودئو T60، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سقف پانوراما
  • سنسور نور و باران
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد
  • نمایشگر لمسی مجهز به نویگیشن
  • دوربین 360 درجه به همراه سنسورهای هشدار موانع در قسمت عقب و جلو خودرو
  • تریم چرمی مصنوعی کابین
  • ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
  • سامانه کنترل پایداری
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • آینه های جانبی بصورت تاشو برقی
  • و…

هنوز مشخص نیست که خط تولید این خودرو، چه موقع آماده تولید تجاری خواهد شد. اما باتوجه به برخی شایعات، گویا اواخر امسال و یا نهایتا در نیمه اول سال آینده، باید شاهد ورود لودئو T60 در ایران باشیم. البته مسئله قیمت گذاری بسیار مهم بوده و طبق اعلام برخی منابع گمرکی کشور، قیمت ثبت شده برای این خودرو، 13 هزار و 500 دلار است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا