مکمل بنزین
برگزیده‌هاتازه‌ها

رنو تالیسمان به ایران می‌آید (به همراه بررسی کوتاه)

جمشید حسینی مدیرعامل نگین خودرو چندی پیش در نمایشگاه خودروی اصفهان اعلام کرد قصد دارد رنو مدل تالیسمان را در سال ۱۳۹۵ با توجه به حجم موتور مناسب به بازار ایران بیاورد. حال به‌نظر می‌رسد نگین خودرو این گفته خود را عملی کرده و یک نمونه زیبای دیگر از محصولات رنو را برای عرضه آماده نموده است. نام این خودرو به تازگی در بین محصولات رنو در سایت رسمی نگین خودرو قرار گرفته اما هنوز زمان عرضه و فروش، همچنین قیمتش توسط نمایندگی رنو در ایران مشخص نشده ولی چیزی که واضح است، تلاش نگین خودرو برای عرضه یک خودروی متفاوت با مصرف سوخت پایین است.

Renault-Talisman-2016-800-01

بررسی کوتاه رنو تالیسمان 

رنو برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ این خودرو را به عنوان یک کانسپت معرفی کرد و اولین نمونه آن را در سال ۲۰۱۵ بر روی خط تولید برد. رنو برای تالیسمان سه نوع پیشرانه تعیین کرده است، که پرقدرت ترین آن 1.6 لیتر حجم دارد. اولین موتور یک پیشرانه‌ دیزلی 1.5 لیتری است، که خروجی آن برابر ۱۰۸ اسب‌بخار و ۲۶۰ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور بر دقیقه است. این موتور به همراه یک گیربکس دستی ۶ دنده عرضه شده که در آن مصرف سوخت تنها 3.6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. دومین موتور یک  نمونه 1.6 لیتری است که خروجی آن به اندازه ۱۲۸ اسب‌بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۱۷۵۰ تعیین شده است. یک گیربکس ۶ سرعته EDC نیز برای این موتور در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت ترکیبی در این حالت، معادل 3.9 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. اما قوی‌ترین پیشرانه که قرار است تالیسمان در ایران با آن عرضه شود، یک پیشرانه 1.6 لیتری انرژی تووین توربو است که می‌تواند در حدود ۱۹۷ اسب بخار قدرت را برای تالیسمان به ارمغان بیاورد که در کنار گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته EDC به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، 4.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این موتور این امکان را به تالیسمان می‌دهد تا کمتر از ۸ ثانیه از سرعت صفر به صد برسد.

Renault-Talisman-2016-800-39

تالیسمان 4849 میلیمتر طول، 1869 میلیمتر عرض و 1453 میلیمتر ارتفاع دارد و به‌همین خاطر یک خودروی بزرگ محسوب می‌شود. چهره جذاب تالیسمان بی‌شک به محبوبیت آن در ایران می‌افزاید چرا که ترکیب جلوپنجره مشبک زیبا در کنار چراغ های LED مجهز به انواع تکنولوژی‌ها یک تابلوی نقاشی زیبا با نام تالیسمان را به تصویر کشیده‌اند.

Renault-Talisman-2016-800-54

تالیسمان با ۳ تریم داخلی و ۵ تیپ تجهیزات عرضه می‌شود که امیدواریم مدل فول این خودرو به بازار ایران راه پیدا کند. LIFE ،ZEN ،BUSINESS ،INTENS ،INITIALE PARIS اسامی تیپ‌های مختلف تالیسمان از لحاظ تجهیزات هستند. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به صندلی‌های برقی با ماساژور و همراه با گرمکن اشاره کرد. همچنین شیشه‌های چند لایه از وارد شدن صدای محیط به کابین جلوگیری می‌کنند. از دیگر تجهیزات این خودرو می توانیم به سیستم Multi-Sense  اشاره کنیم که راننده می‌تواند تمام تنظیمات خودرو را حتی تنظیمات فنی و مکانیکی به چهار حالت Comfort ،Sport ،Eco و Neutral تنظیم کند و حتی حالت تنظیم دستی تک تک تنظیمات نیز وجود دارد. صفحه نمایش 4.2 تا 7.8 اینچی لمسی برای تیپ‌های مختلف خودرو نمونه دیگر امکانات است که مدل 7.8 اینچی برای اولین بار در نسل پنجم رنو Escape با نام R-Link2 استفاده شده بود. این صفحه نمایش علاوه بر امکاناتی مانند موقعیت یابی و… امکان زوم و بزرگنمایی را نیز دارد.

Renault-Talisman-2016-800-02

با توجه به اینکه این خودرو دارای سطح تجهیزات متفاوت است، هنوز مشخص نشده کدام سطح وارد ایران می‌شود بنابراین پیش بینی قیمت این خودرو ممکن است درست نباشد اما حدس زده می‌شود با قیمتی بین ۱۶۰ الی ۲۲۰ میلیون عرضه شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. طراحی لوکس و مجلل و دل نشین این طراحی تا بیست سال دیگه از مد نمی افتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا