مکمل بنزین
رپورتاژ

معرفی قطعات اصلی رنو مگان

رنو مگان (Renault Mégane) یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شرکت رنو فرانسه است. طرح اولیه این خودرو در سال ۱۹۸۸ توسط شرکت رنو به‌عنوان جایگزینی برای رنو ۱۹ ارائه گردید. این خودرو به افتخار “مگان سودیت طراح معروف “فرودگاه برست” به این نام، نام‌گذاری شد.

نسل اول این خودرو با نام Mégane I در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۲ نسل دوم این خودرو با نام Mégane II جایگزین نسل اول گردید. شرکت رنو در ۴ اکتبر ۲۰۰۸ نسل سوم مگان با نام  Mégane III  در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل موندیال پاریس پرده‌برداری نمود. در سال ۲۰۱۶ نیز نسل چهارم آن با نام Mégane IV معرفی شد.

مگان در ابتدا در کلاس کلاسیک ساخته شد و از سال ۱۹۹۹ مدل کوپه و کوپه کروکی آن نیز وارد بازار گردید. در سال ۲۰۰۳ مدل‌های سدان، استیشن واگن آن نیز ساخته شد.

نسل دوم رنو مگان در ایران سال ۲۰۰۶ به‌صورت وارداتی و از ۱۳۸۷ سال به‌صورت مونتاژی به دلیل قیمت مناسب، ظاهر جذاب و ویژگی‌های فنی قابل‌قبول مورد استقبال قرار گرفت و خریدوفروش نسخه‌های دست‌دوم آن در بازار ایران همچنان ادامه دارد.

رنو مگان در ایران توسط شرکت پارس‌خودرو با دو موتور ۶. ۱ و ۰.۲ لیتری در بازار عرضه شد. قدرت این دو موتور به ترتیب ۱۱۵ و ۱۳۲ اسب بخار و گشتاور آن‌ها به ترتیب ۱۵۱ و ۱۸۸ نیوتن متر است. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. رنو مگان به‌ویژه در مدل ۲۰۰۰ سی‌سی قدرت کافی دارد و می‌توان آن را خودرو قابل اعتمادی دانست.

آشنایی با قطعات اصلی این خودروی خانوادگی می‌تواند شما را در انتخاب مطمئن آن یاری کند، پس اگر قصد خرید رنو مگان را دارید یا برای تجهیزات خودروی خود نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری روی لوازم رنو مگان دارید با ما در این مقاله همراه باشید.

به‌طورکلی قطعات اصلی رنو مگان به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱.سیستم انتقال قدرت

سیستم انتقال قدرت خودرو به زبان ساده وظیفه دارد قدرت و گشتاور تولید شده در موتور خودرو را به چرخ‌های خودرو برای چرخش آن‌ها و در نتیجه حرکت خودرو منتقل کند.

قطعات سیستم انتقال قدرت در کنار هم ارتباط بین موتور و چرخ‌ها را ممکن می‌سازند. قطع و وصل قدرت، تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخ‌ها هم از جمله وظایف مهم سیستم انتقال قدرت است.

اجزای مربوط به سیستم تولید قدرت عبارت‌اند از: کیت کامل کلاچ، میل رابط تعویض دنده گیربکس، گاردان، دیفرانسیل و پلوس

آشنایی با کیت کامل کلاچ و کاربرد آن:

صفحه کلاچ از مهم‌ترین قطعات خودروهای مجهز به گیربکس دستی است و نقش اساسی در انتقال قدرت موتور به جعبه‌دنده و چرخ‌ها ایفا می‌کند. کیت کامل کلاچ خودرو شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ کلاچ است که با قطع و وصل مسیر انتقال قدرت از جانب موتور به سمت گیربکس، امکان تعویض راحت دنده‌ها را برای راننده فراهم می‌آورد.

۲. سیستم‌های برق

سیستم الکتریکی اتومبیل از نظر داشتن یک باتری (قلب) که از آن برق (خون) در امتداد سیم‌ها (رگ‌های خونی) به قسمت‌هایی که به آن نیاز دارند جریان پیدا می‌کند، کمی شبیه سیستم گردش خون بدن شما است. اجزای مربوط به سیستم‌های برقی خودرو عبارت‌اند از: باتری، دینام، کوئل، دلکو، شمع و…

 آشنایی با شمع موتور و کارکرد آن:

شمع موتور یکی از مهم‌ترین قطعات در فرایند احتراق خودرو است، این قطعه کوچک باعث تولید جرقه در محفظه سیلندر می‌شود و خرابیِ آن می‌تواند باعث مصرف بالای سوخت، کم شدن توان موتور و در طولانی‌مدت باعث آسیب جدی به موتور خودرو گردد.

معرفی اجزای شمع موتور

شمع خودرو از قسمت‌های مختلفی مانند چینی، واشر، الکترود، ترمینال ساخته شده است.

دلایل خرابی شمع موتور چیست؟

دلایل زیادی برای خرابی شمع موتور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

حرارت بالا، نشت روغن، فرسودگی الکترود و ذوب شدن الکترود مرکزی، تغییر رنگ و ترک خوردن چینی

چه زمانی باید شمع موتور را تعویض کنید؟

اهمیت تعویض به‌موقع شمع موتور رنو مگان وقتی مشخص می‌شود که بدانیم یک شمع موتور سالم مانع آلودگی هوا و همچنین صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌گردد.

مکانیک‌های حرفه‌ای توصیه می‌کنند که هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، شمع موتور را تمیز و هر ۱۶ تا ۲۰ هزار کیلومتر آن‌ها را تعویض کنید. همان‌طور که می‌دانید کیفیت شمع‌های موجود در بازار لوازم‌یدکی با یکدیگر متفاوت است و دراین‌بین ممکن است تشخیص لوازم‌یدکی تقلبی از اصل سخت باشد، توصیه کارشناسان، استفاده از برندهای خوب و با کیفیت این قطعه مهم در عملکرد موتور است رنو یار به‌عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر در پخش لوازم مگان می‌تواند در تهیه شمع موتور رنو مگان شما را یاری کند.

۳. سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یا فنربندی، قسمتی از خودرو است که مانع از انتقال نوسانات و تکآن‌های ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار جاده به بدنه خودرو می‌شود.

اجزای مربوط به سیستم تعلیق عبارت‌اند از: رینگ و لاستیک، دمپر یا کمک‌فنر جلو، مجموعه دیسک ترمز جلو، دسته موتور و …

آشنایی با دسته موتور رنو مگان و کارکرد آن:

دسته موتور یکی از قطعات سیستم تعلیق است که به‌عنوان تکیه‌گاهی برای تحمل وزن موتور نقش مهمی را در خوردو برعهده دارد. این قطعه با مهار ارتعاشات، تکآن‌ها و ضربات موتور به تعادل و ثبات موتور کمک می‌کند.

دسته موتور قابلیت تعمیر ندارد و در بیشتر موارد بخش لاستیکی آن پاره شده و یا از بخش فلزی جدا می‌گردد. به‌محض خراب‌شدن، دسته موتور باید تعویض گردد، بیشتر خودروها بعد از ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دسته موتور دارند.

افزایش ارتعاش موتور از داخل کابین خودرو علامت خرابی دسته موتور است. در برخی از موارد هنگام خرابی دسته موتور، صدای تکان خوردن موتور در هنگام روشن و خاموش‌کردن آن، شنیده می‌شود.

 آشنایی با کمک فنر جلو و کارکرد آن :

کمک‌فنر جلو یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم تعلیق است، این قطعه با دفع ارتعاشات ناشی از عبور خودرو از سطوح ناهموار نقش مؤثری در تعادل خودرو ایفا می‌کند. کمک‌فنرها با فراهم‌آوردن آسایش و راحتی راننده و سرنشینان رانندگی در سطوح ناهموار را ممکن می‌سازند، بدون حضور آن‌ها رانندگی در جاده‌های ناهموار و غیر مسطح تقریباً غیرممکن است.

۴. سیستم بدنه، اتاق و شاسی

اولین بخش خودرو که به چشم می‌آید بدنه آن است. بدنه خودروها که کلاس آن‌ها را نیز مشخص می‌کند. از سوی دیگر اصلی‌ترین وظیفه شاسی نگهداری کلیه اجزای خودرو مانند قسمت‌هایی از موتور و گیربکس است. در واقع شاسی یک اسکلت فلزی محکم است که به‌وسیله سیستم تعلیق خودرو به چرخ‌ها وصل می‌شود. قطعات یدکی مربوط به سیستم اتاق و شاسی عبارت‌اند از: قاب نگهداری چراغ، شبکه پایین سپر و …

در چند خط بخوانید

در این مقاله با قطعات اصلی رنو مگان آشنا شدیم، این خودرو در بازار خودروهای دست‌دوم ایران وضعیت خوبی دارد و خرید نسخه‌های کم کارکرد آن باتوجه‌به در دسترس بودن پخش لوازم مگان در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مانند رنویار یک گزینه ایده‌آل و قابل‌اطمینان محسوب می‌شود.

بخاطر داشته باشید برای انجام هر تغییری روی خودرو، بهتر است پس از مشاوره با کارشناسان متخصص، از لوازم‌یدکی اصل استفاده نمایید زیرا مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته برای خرید لوازم‌یدکی رنو مگان، خرید قطعات اصل است. قطعات اصل رنو مگان با مناسب‌ترین قیمت در وب‌سایت رنو یار موجود است که با تهیه آن‌ها تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تری را پیش رو خواهید داشت.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا