مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی جیپ گلادیاتور اکودیزل مدل 2021؛ غول کاهش مصرف سوخت

جیپ گلادیاتور خودرویی است که تا سال گذشته فقط یک موتور داشت؛ یک موتور 3.6 لیتری V-6 که در خودرو قرار گرفته شده بود اما مطمئنا علاقمندان منتظر خلاقیت و پیشرفت خوبی از سازندگان و طراحان برای این خودرو بودند. با توجه به اینکه جیپ رانگلر پنج سیستم موتور (توربو -4، V-6، توربو -4 هیبرید، توربودیزل و V-8 آینده) را ارائه می‌دهد، این تنوع در انتقال قدرت عملی بزرگ به نظر می‌رسد.

هنگامی که خودروسازان به گلادیاتور 2021 موتور 3.0 لیتری توربودیزل V-6 اضافه کردند، این مسئله حل شد. اما این موتور منحصر به شرکت جیپ نیست. زیرا در گذشته ما آن را در Wrangler و Ram 1500 نیز آزمایش کرده بودیم. گلادیاتور نیز نقطه میانی این موتور را انتخاب کرده که آن را بسیار شبیه به موتور دیزل می‌کند.

اما شرکت جیپ توربودیزل را در سه سطح که شامل چهار مرحله است ارائه می‌دهد: اسپرت، زمینی، مرزی و صحرایی. ما در این بین نیز از سومین مورد استفاده کردیم تا میزان سوخت گازوئیل را بررسی کنیم.

قدرت موتور این خودرو بسیار چشمگیر است؛ به طوری که اعداد 260 اسب بخار و 442 پوند فوت گشتاور در بین اعداد می‌درخشند. البته 25 اسب بخار کمتر از V-6 بنزینی وجود دارد، اما گشتاور 162 پوند فوت بیشتر است. نکته دیگر این است که توربودیزل فقط با محور عقب 3.73 و یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک کاملاً اختصاصی به بازار عرضه می‌شود، هرچند که نسبت دنده مشابه 8 سرعته متصل به بنزین V-6 دارد. این سیستم همچنین از یک سیستم توقف و کاهش مصرف سوخت بهره می‌برد که کاملا یکپارچه و همگام عمل می‌کند و مانعی در جلوی راهش قرار ندارد، این دقیقا همان چیزی است که هر راننده و علاقمند به رانندگی به آن نیاز دارد.

نکته جالب‌تر این است که حتی با وجود تمام این گشتاورهای اضافه شده، توربودیزل دارای حداکثر درجه کشش کمتری نسبت به موتور بنزینی است. این عدد بیش از 6500 پوند است، در مقابل 7650 پوند برای گلادیاتور اسپرت با V-6 و محور 4.10 افزوده شده است. کاهش مصرف سوخت برای توربودیزل شامل 21 شهر، 27 بزرگراه، 24 مگا پیکسل ترکیبی، یک جهش بزرگ نسبت به امتیاز 17/22/19 مگا پیکسل برای گلادیاتور گازی است.

اگر در گلادیاتور از توربودیزل استفاده شود، راننده در هنگام رانندگی احساس می‌کند خودرو سرعت بیشتری دارد. گشتاور سطح پایین کافی نیز از موتور بنزینی سریع‌تر است.

صدای ناشی از دیزل به طور مداوم در اطراف کابین شنیده می‌شود که بسیار به صدای باد و تایر شباهت دارد. در حالی که دیزل چند دسی بل صدا را کم می‌کند، در مقایسه با گلادیاتور بنزینی اصلا اذیت‌کننده نبود. در تمامی خودروها نیز در یک نقطه مشخص، صدای بلند واقعا بلند محسوب می‌شود.

وقتی با یک گلادیاتور روبیکون رانندگی می‌کنیم، سفر ما فقط با جاده‌های درون شهری پایان نمی‌یابد. در این بین نیز گشتاور سطح کم اضافه شده سود بیشتری را نیز در خارج از جاده دارد.

حداکثر گشتاور 1400 دور در دقیقه است، اما جیپ این قابلیت را در این خودرو جایگذاری کرده است که باعث می‌شود هنگام چرخش هر چرخ روی طاقچه یا سنگ، کنترل زیادی داشته باشم. در این صورت، راننده احساس می‌کند که می‌تواند هر چرخ را دقیقا در جایی که لازم است در هر دو تنظیمات 4Hi و 4Lo نگه دارد. باید این مشخصات را به مجوزهای چشمگیر گلادیاتور روبیکن با زاویه نزدیک 43.4 درجه، زاویه شکست 20.3 درجه و زاویه بازگشت 25.5 درجه، به همراه 11.1 اینچ فاصله زمین اضافه کنیم. در اینجا می‌توان دلیل موفقیت گلادیاتور را مشاهده کرد.

نوع روبیکون خودرو نیز ممکن است مانند نوع صحرایی آن خیلی خوب امتیاز نیاورده باشد، اما با این وجود رتبه خوبی در میان شن و ماسه کسب کرده است. موتور دیزلی نیز در اینجا یک کمک اضافی است. تمامی تایرهای زمینی 33 اینچ Falken Wildpeak کامیون از طریق مواد نرم تأمین می‌شوند. ضربات لوله‌ای نیز در هر زاویه عملکرد بسیار خوبی در حفظ ثبات خودرو حتی در سرعت‌های بالاتر در جاده‌های ماسه‌ای و ناهموار دارند.

همچنین استفاده از دوربین برای مشاهده جلو (595 دلار) بسیار جالب بود، بنابراین به عنوان جایگزینی مناسب برای کمک به راننده فراهم کرده بود. صفحه نمایش آن مجهز به راهنمای مفیدی است که محل دقیق هدایت لاستیک‌های جلو را نشان می‌دهد.

علاوه بر این مشخصات، اضافه کردن جزئیات دیگر نیز در توربودیزل عملکرد گلادیاتور را چه در ظاهر یا چه در داخل خودرو به خوبی افزایش داده است. با این حال، این همه موارد کاستی‌های گلادیاتور را برطرف نمی‌کند. سایر وانت‌های سایز متوسط (مخصوصا هوندا ریج لاین) با این نیاز مطابقت بیشتری دارد. در ضمن، قیمت گلادیاتور بسیار بالا و گران است. این وسیله نقلیه با قیمت پایه 45370 دلار تا 64200 دلار به فروش می‌رسد. موتور دیزلی به تنهایی یک گزینه 4000 دلاری بود. در میان خودروهای شاسی بلند و وانت مدل متوسط، گلادیاتور همچنان یک گزینه منحصر به فرد و البته جذاب است.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا